Geleedpotigen

Welke libelle is dit

Hij is nog maar net uitgeslopen, deze libelle. Hij is prachtig groen en ik vind het onderlijf op parelmoer lijken. Maar welke libelle is het eigenlijk? De foto is genomen in Tilburg (in de buurt van kaaistoep) op 3 mei.

Wie weet de naam van dit exemplaar

Op 25 april 2020 gefotografeerd in de Teverenerheide in Duitsland, direct grenzend aan de Nederlandse Brunssumerheide. Het insect vloog op een balk maar direct ook weer weg dus ik kon alleen deze foto schieten. Zelf zie ik te weinig details om er uit te komen.

Welke rouwzwever is dit?

Op 24 april deze Rouwzwever gespot in Dordrecht. Hij lijk wel wat op de Muurrouwzwever Anthrax anthrax. Alleen mis ik enkele kenmerken, zoals de witte "rokjes" op het achterlijf. De vleugels zijn maar gedeeltelijk goed zichtbaar. Maakt een juiste determinatie (voor mij) toch lastig. Welke Rouwzwev...

Bosbeek of weidebeek?

Deze foto is genomen op 26 april in de Kampina Boxtel. Er is me verteld dat het een bosbeekjuffer zou zijn. Toch twijfel ik want ik heb er meerdere weidebeekjuffers gezien. Kan iemand bevestigen (of ontkennen) dat het inderdaad een bosbeekjuffer is?

Welke larf?

Deze waargenomen op 16 maart in onze tuin in Dordrecht. De moeilijkheid bij naslagwerken is (voor mij) dat niet altijd de groeistadia terug te vinden is.Wat zou deze kleine kunnen zijn?

Over Geleedpotigen

Het belangrijkste kenmerk van een geleedpotige is z’n uitwendig skelet waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Ze vormen de grootste groep van het dierenrijk en je kan ze overal vinden. Onder de geleedpotigen vallen onder andere insecten, spinnen, kreeften en duizendpoten.