Foto: Nabil (Grenzeloos Talent, afl. 1) Docent Nabil heeft in zijn geboorteland Syrië het diploma behaald om natuurkundeles te geven. Maar in Nederland kan hij niet aan de slag.
Ruim 200 keer werd zijn Facebook-oproep gedeeld. In het bericht vroeg hij een Nederlandse collega-docent om het onderwijs in Nederland te bespreken en werkervaring uit te wisselen. Want Nabil wil gráág lesgeven in Nederland. Natuurkunde, het vak dat hij (met diploma’s) ook in zijn thuisland Syrië gaf. Het land dat hij vanwege de oorlog ontvluchtte. ‘Ik was bang voor de veiligheid van mijn kinderen. Ik ben voor mijn kinderen gevlucht. Ik hoorde dat het onderwijs in Nederland heel goed was. Dus ik besloot naar Europa te vluchten’, zegt hij in
Grenzeloos Talent
tegen Filemon Wesselink.
Dit probleem geldt niet alleen voor hem, maar voor een hele grote groep gevluchte leraren. En dat terwijl er in Nederland een groot tekort aan leraren is. In juli van dit jaar meldde
Joop
nog dat er in het primair onderwijs zo’n 3500 vacatures openstaan voor aankomend schooljaar. Ook in het voortgezet onderwijs is er een tekort. Voornamelijk voor de bètavakken en vreemde talen zijn er te weinig docenten. Je zou dus denken dat het onderwijs staat te springen om mensen als Nabil. Maar dat gaat nog niet zo makkelijk.
Bijscholing
Een vluchteling die in Nederland in het onderwijs wil werken, moet een onderwijsbevoegdheid aanvragen. De Nederlandse onderwijsinstelling kijkt met welk Nederlands diploma het buitenlandse diploma vergelijkbaar is. In sommige gevallen zijn ze compleet gelijkwaardig, dan kan iemand direct aan de slag. Maar in de meeste gevallen is het diploma van vluchtelingen in Nederland minder waard dan in het land van herkomst. Dan moet de docent een toets afleggen of een aanpassingsstage lopen. Ook de beheersing van de Nederlandse taal is in het onderwijs natuurlijk heel belangrijk.
Die Nederlandse taal leert Nabil met een schrift dat hij bijhoudt vanaf het moment dat hij in Nederland aankwam. Hierin schrijft hij Nederlandse woorden. ‘Het eerste woord dat ik heb geleerd is “alstublieft”.’ Ondertussen staan er 7000 woorden in zijn schrift.
3-0 achter
Volgens Vluchtelingenwerk staan vluchtelingen 3-0 achter als ze in Nederland willen werken. ‘Ze spreken de taal niet, hebben vaak geen contacten en hebben in sommige gevallen ook nog eens de juiste kennis niet’, aldus woordvoerder Martijn van der Linden. ‘Wij helpen ze een netwerk opbouwen. Maar vaak zie je dat hoogopgeleiden na het aanvragen van een bijstandsuitkering en de bijbehorende sollicitatiegesprekken een baan onder hun niveau krijgen. Dan hebben zij geen tijd meer om daarnaast een bijscholingscursus te volgen. Zo ontvangen zij geen accreditatie voor hun buitenlandse diploma’s en lopen ze vaak de kans mis een baan in hun eigen sector te krijgen. Er moet een manier worden gevonden om het diploma weer gewaardeerd te krijgen.’