Verder gesegregeerdMaar ondanks dit onderzoek lijkt er weinig te veranderen. Sterker nog: kinderen raken steeds verder gesegregeerd, meldt
Joop in februari 2019. Er ontstaat een tweedeling tussen kinderen van ouders met hoge inkomens en die van ouders met lage inkomens. ‘In de praktijk betekent die tweedeling niet alleen een scheiding tussen arm en rijk, maar in veel gevallen ook tussen wit en zwart’, schrijft
Joop. Maar in die tijd zijn er ook genoeg mensen en schoolbesturen geweest die tegen die tweedeling pogen in te druisen. Onder wie de moeder van Isidore van Westing, die actief witte leerlingen heeft geworven voor de school waar ze haar eigen kind heen wilde sturen; een zwarte school in Amsterdam. Dit initiatief heeft ervoor gezorgd dat de, in het verleden, zwarte school een gemengde school werd.
Een verrijkingIsidore lijkt het levende bewijs van het in 2011 gepubliceerde onderzoek. ‘Ik vond het heel erg leuk om met zo veel verschillende kinderen in de klas te zitten en zo veel te leren van elkaar. Ik denk dat dat mij het meeste is bijgebleven van die tijd’, vertelt Isidore in
De Nieuws BV. Ze meent dat de gemengde school haar al op jonge leeftijd enorm heeft verrijkt. ‘Ik denk dat er heel veel in zo’n klas zit waarvan je later pas beseft dat dat heeft bijgedragen. Bijvoorbeeld het leren over andermans geloof; daardoor begrijp ik veel meer over die achtergrond.’
Ondanks het besef over de gemaakte schoolkeuze kan Marileen niet met zekerheid zeggen of ze de volgende keer een andere keuze zou maken dan die voor een relatief witte school, omdat ze die keuze baseert op haar gevoel. Daarom pleit ze, voor ouders zoals zijzelf, voor een quotum. Volgens Marileen zou een school een afspiegeling van de gemeente moeten zijn. Kinderen uit allerlei verschillende sociale klassen en met verschillende culturele achtergronden zouden daar samen moeten komen. ‘Dan krijg je meer mee van de maatschappij.’
QuotumMaar of een quotum nou het beste idee is om die afspiegeling te bewerkstelligen, daar zetten zowel Isidore als Ilanit hun vraagtekens bij. Volgens Isidore werkt het averechts om een quotum in te stellen voor het percentage allochtone kinderen op een witte school: ‘Die komen dan op een witte school terecht, puur omdat er een quotum is. Het is uiteindelijk iets wat de school moet willen, anders krijg je alsnog onderscheid tussen twee groepen op een school. Dan is het niet gemengd; dan is het segregatie in een schoolgebouw.’