De Inspectie van het Onderwijs vindt dat elke scholier verplicht een voldoende moet halen op het eindexamen Nederlands. En dat maakt niet alleen veel los bij de scholieren, maar ook bij hun docenten.
‘Toen ik het las kreeg ik direct gemengde gevoelens’, vertelt docent Nederlands Furkan Sogut in Op1. ‘Boosheid, teleurstelling, maar ook onbegrip.’ Hij is erg boos en vindt dat de verlangens van de Inspectie van het Onderwijs erg kort door de bocht zijn. ‘Dit voorstel gaat voorbij aan de dingen die écht nodig zijn om de basisvaardigheden te stimuleren.’
Tegen het besluit
‘Het probleem ligt niet bij de leerlingen’, stelt Furkan. ‘Het ligt bij het Nederlandse eindexamen.’ Al jarenlang is er veel kritiek rondom deze toets, en daarom is het volgens de docent zaak om dáár iets aan te doen. ‘De focus ligt nu te veel op alineafuncties; tekstverbanden, signaalwoorden, et cetera. Maar het zou zich moeten richten op de taalvaardigheden die de leerlingen daadwerkelijk nodig gaan hebben in de toekomst.’ Hetzelfde zal gelden voor de lesprogramma’s. ‘Het plezier in lezen wordt eruit geramd’.
‘Daarnaast zie ik nu al hoeveel spanning leerlingen ervaren bij het maken van zo’n eindexamen’, vervolgt Furkan. ‘Dit wordt alleen maar versterkt als een voldoende verplicht wordt. Daar komt te veel druk op te liggen.’
Voor het besluit
Cabaretier Kees van Amstel geeft les op het mbo. ‘Ik heb veel stages begeleid, en merkte dat stagiaires steeds minder mochten doen.’ Brieven die de studenten naar klanten moesten sturen, moesten steeds gecheckt worden op fouten. ‘Door het grote aantal spelfouten besluiten bedrijven om dit soort taken niet meer in de handen te leggen van stagiaires. Het doet mij pijn om dat te zien gebeuren.’
Het verdwijnen van de Nederlandse taal?
Het komt steeds vaker voor. De Vrije Universiteit heeft besloten te stoppen met het geven van het vak, straattaal overheerst en de lessen Nederlands worden soms zelfs in het Engels gegeven. Frits Spits van De Taalstaat maakt zich zorgen: ‘Als er iets onze identiteit bepaalt, is het onze taal.’ 50% van de groep acht-leerlingen beheerst nog niet het leesniveau om een reclamefolder te begrijpen. ‘Onbegrijpelijk’, vindt Spits. ‘Nederlands is hun moedertaal, daaruit vertrekken hun gedachten.’
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!