Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Hoe proberen pyrovloggers het vuurwerkverbod op te heffen?

28-11-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
450 keer bekeken
  •  
Vuurwerkprotest op Urk

Vuurwerkprotest op Urk

© Ginopress/ANP

Vuurwerkliefhebbers vinden elkaar via het web en protesteren tegen het verbod op vuurwerk – met vuurpijlen en rotjes. Hoe effectief is dat?

‘Het is naar onze mening vrij duidelijk dat een vuurwerkverbod nauwelijks zal bijdragen aan het verlichten van de capaciteit in de zorg,’ is te lezen op Vuurwerkprotest.nl (een initiatief van ‘een een ondernemer actief in de vuurwerkwereld’). Zijn petitie is ruim achtduizend keer ondertekend, maar de groep mensen die zich online verzet tegen het vuurwerkverbod is veel groter.

Trouw schreef onlangs over een handjevol ‘pyro’s’, ofwel vuurwerkvloggers. Het aantal mensen dat filmpjes online plaatst over vuurwerk is misschien klein, maar ze weten allemaal een omvangrijk publiek te bereiken. Samen zijn ze goed voor zo’n tweehonderdduizend abonnees op Youtube. Het hele jaar door bespreken de vuurwerkvloggers nieuwe producten, zowel legaal als illegaal. Logisch hoogtepunt: oud en nieuw. Maar door het recente vuurwerkverbod komen de vloggers en hun volgers in opstand.

Na de bekendmaking ervan verschenen binnen no-time video’s online waarin protesten werden afgekondigd. Onder andere de kanalen van Pyroteamdelft (200.000 abonnees), Xtremerides1 (52.000 abonnees) en Pyro- Team-Utrecht (4500 abonnees) doen hieraan mee. De petitie op Vuurwerkprotest.nl heeft niet genoeg ondertekenaars om het op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen; daarvoor zijn 40.000 handtekeningen nodig. Maar wellicht is dat niet hun belangrijkste middel om iets in gang te zetten.

‘We gaan op een krachtige wijze, maar vooral nette manier ons statement duidelijk maken’, luidt de tekst op de website.

Hoe gebruik je het web om de politiek in beweging te krijgen? Francisco van Jole, hoofdredacteur van Joop: ‘Je hoeft niet met veel te zijn. Charlotte Bouwman is daar een goed voorbeeld van. Zij zat in haar eentje bij het ministerie voor Volksgezondheid om aandacht te vragen voor de wachtrijen in de GGZ.’ Het belangrijkste, volgens Van Jole, is zorgen dat je opvalt. En volharding.

Advertentie
Dit is reclame van STER

En dat is de vuurwerkfanaten gelukt. Tijdens het eerste geplande protest, op 21 november, ging er in heel Nederland vuurwerk de lucht in. #Vuurwerkprotest was trending op Twitter en veel nieuwssites schreven over de acties – vaak in negatieve zin, overigens. Dat er nog meer acties zullen volgen, lijkt onvermijdelijk.

Om zo’n actie te laten slagen, spelen twee componenten een grote rol, aldus Van Jole: de combinatie van sympathie en angst.

Hij trekt de vergelijking met de boerenprotesten van afgelopen jaar. ‘De boeren kunnen op sympathie rekenen. Ze trekken met zijn allen, vanuit het hele land, op de trekker naar Den Haag. Dan zal er wel iets aan de hand zijn, denken de mensen op zo’n moment.’ Maar angst speelt ook een belangrijke rol wanneer een protest wordt gevoerd met pressiemiddelen, zoals een loodzware trekker of vuurwerk. Van Jole: ‘Ik heb ervan staan te kijken toen, na de eerste boerenprotesten, de politie zei: “We kunnen hier niks tegen doen, wij kunnen ze niet tegenhouden.” Dat is eigenlijk een uitnodiging en het doel van iedere demonstrant: je doet iets waar je tegenstander geen raad mee weet. En dat geldt volgens mij ook voor dat vuurwerk. Het veroorzaakt veel onrust en dan wordt het een politiek probleem.’

Maar hoe zit het met de component sympathie? Leeft die bij politie, politiek en in de maatschappij? De politie kunnen we al gauw doorstrepen; zij houden de pyrovloggers al langere tijd in de gaten en hebben enkelen van hen de afgelopen jaren zelfs opgepakt voor het bezitten van illegaal vuurwerk. Maar zij kunnen er te weinig tegen inbrengen op dit moment.

Dat brengt ons bij de volgende groep: de maatschappij. Wanneer de sympathie voor een groep in de maatschappij toeneemt, neemt de welwillendheid om beleid te heroverwegen in de politiek ook toe. Die twee gaan hand in hand. Maar ook daar lijkt weinig draagvlak voor de vuurwerkprotesten. Een sympathiek boegbeeld is belangrijk voor dit draagvlak. Neem Ruben Koet, de man achter Xtremerides1, die zegt: ‘Het mooiste wat kan gebeuren met oud en nieuw, is dat het gewoon finaal uit de hand loopt. Zoals wij jarenlang gezegd hebben. Gewoon zoveel mogelijk opblazen. Gewoon echt alles kapot maken wat je ziet. Zodat je kan zeggen: we hebben een vuurwerkverbod gehad en het heeft niet gewerkt. Er zijn veel meer gewonden, veel meer rellen.’ Later in de video benadrukt hij niemand te willen oproepen tot het plegen van geweld. Maar zijn uitspraken blijven niet onopgemerkt: op Twitter gaat de video van Koet rond. Een week later komt hij daarom op zijn uitspraken terug. Het is nooit zijn bedoeling geweest om te zeggen dat rellen ‘mooi’ zijn. Wel zou het volgens hem een goed argument zijn voor volgend jaar, wanneer de discussie rond het vuurwerk opnieuw oplaait. ‘Dan kan je zeggen, kijk: het heeft niet geholpen.’ Koet zegt enkel te willen waarschuwen en tot niks op te roepen. ‘Don’t shoot the messenger’, aldus Koet. Koet is volgens Van Jole in ieder geval géén goed boegbeeld. ‘Als je geweld toepast dan verspeel je de steun. En daarbij is hij volgens mij al strafbaar als hij dit zegt.’

Hoe doortastend wordt het vuurwerkverbod de komende jaren doorgezet, in het licht van de aanhoudende protesten? Volgens Van Jole is het imago van de activist cruciaal: ‘Je ziet dat de politici heel bang zijn voor de boeren. Ze durven niks te doen, niet in te grijpen. Zolang je dat imago hebt, dan durft de politiek ook niet op te treden.’

Door Carolien Ronde
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (8)

Pater
Pater
1 feb. 2023 - 16:18
Oud-ministers die op hun oude vakgebied, af daaraan nauw grenzend, een lobbyfunctie aanvaarden, dat is onaanvaardbaar. Eisen dat oud-kamerleden annex oud-ministers geen lobbyfunctie aanvaarden die niks met hun oude vakgebied te maken heeft is een stap verder. Er valt wel iets voor te zeggen, maar mij lijkt een wachttijd van bijv. twee jaar meer op z'n plaats. Regulering van lobbyisten moet zich denk ik vooral richten op tegengaan van belangenverstrengeling. Trouwens een flauwe opmerking dat Knops het zinkende CDA-schip verlaat. Knops is waarschijnlijk gewoon boos op en gefrustreerd over de CDA-leiding omdat hij niet terugkeerde in het nieuwe kabinet.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
1 feb. 2023 - 14:27
Ik zei het toch ( onder een ander draadje)! Altijd hetzelfde liedje. De helft van wat in de politiek zit/zat wordt lobbyist. Soms komen ze ook weer terug zoals Edith Schippers, was zij ook geen lobbyiste? Je wipt gewoon van de ene stoel op de andere en weer terug kan ook nog.
1 Reactie
LaBou
LaBou 1 feb. 2023 - 17:30
Lobyist voor de tabaksindustrie toch?
Rechtse   Bal
Rechtse Bal
1 feb. 2023 - 12:04
Beangstigende invloeden; wellicht een soort ant-lobbyisten clausule opnemen in de politici contracten.
Joop  den Uil
Joop den Uil
1 feb. 2023 - 9:54
grens tussen politiek en commercie is zeer vaag, en de ''pakkans'' is nihil (ref: sywert en de ''verdwenen'' 5 miljard, de bouwwereld etc). Lucratief ook vanwege het zwarte circuit. Ik heb begrepen dat ex-politici nog gewoon hun 2eKamer toegangpasje mogen/kunnen gebruiken (incl kantine?). Maar vlak het lobbycircuit Brussel/Straatsburg niet uit. Daar is den haag een kleine jongen bij vergeleken. (ref: ALLE ex-voorzitters, kroes etc , met opnieuw nihile pakkans).
1 Reactie
Jozias2
Jozias21 feb. 2023 - 14:50
@joop U bent voorstander van wachtgeld voor ex politici?
Van Tax
Van Tax
1 feb. 2023 - 8:53
Eh, Han NIDV is juist door ministeries opgericht als een soort omgekeerde lobbyclub.
1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 10:28
Zeker, in 1984 toen de EU-regels dit soort dingen nog niet in de weg stonden. Maar tegenwoordig is het een zuivere lobbyclub. Lees de nieuwe statuten er maar op na. Ik zal die even in het opiniestuk vlechten.
LaBou
LaBou
31 jan. 2023 - 22:26
Is Knops echt overgelopen naar de commercie zoals HvdH stelt? Of is hij stiekem altijd altijd al onderdeel van die commercie geweest. Eerlijk gezegd denk ik het laatste.
7 Reacties
Panthera
Panthera1 feb. 2023 - 9:12
Beste Labou, Ongetwijfeld heeft hij altijd al contact gehad met veel van de mensen die ook werkzaam binnen deze stichting zijn. Maar welke diensten hij toen 'onbetaald' voor hun heeft verricht, daar kunnen wij alleen maar naar gissen, want dat gaan ze meestal zelf niet aan de grote klok hangen.
Zandb
Zandb1 feb. 2023 - 10:42
LaBou Als ie nou net zo onnozel bezig zou zijn geweest als De Mos, dan zouden er nog iets aan kunnen doen ook!
LaBou
LaBou 1 feb. 2023 - 11:29
Heren, het is mijn persoonlijke mening maar. Ik weet ook wel dat e.e.a. hoogstwaarschijnlijk zodanig is ingericht dat het nog net binnen de grenzen van wat mag valt.
Nivel
Nivel1 feb. 2023 - 12:33
Boula, wat is er commercieel aan werken bij een stichting zonder winstoogmerk en die ook geen winst maakt. Ook mag de stichting geen gelden uitkeren. Commercieel is gericht op het maken van winst. Dat is nou net het enige dat bij de stichting ontbreekt.
LaBou
LaBou 1 feb. 2023 - 17:35
Die wieookalweer leert het nooit. Nog steeds weet hij geen zinnig commentaar te plaatsen, zelfs niet als het hem door een van zijn andere favorieten op een presenteerblaadje wordt aangereikt: Hanvander Horst om 1 feb. 2023 - 11:29.
Nivel
Nivel1 feb. 2023 - 18:25
Boula, commercieel betekent het streven naar winst. De stichting maakt geen winst. Ze wil geen winst. En ze mag überhaupt geen winst uitkeren. Ook vakbonden en fnv zijn bijvoorbeeld een lobbyclub. Dat heeft niets met commercieel van doen.
LaBou
LaBou 1 feb. 2023 - 22:12
Beste wieookalweer, iets herhalen maakt het niet waar.
Nivel
Nivel
31 jan. 2023 - 22:09
Commercie? De stichting heeft geen winstoogmerk. Het nagenoeg een “overheidsorganisatie” en krijgt wat contributie.
5 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 10:29
Het is geen overheidsorganisatie maar een lobbyclub met een stevig budget. Lees de statuten erop na.
Nivel
Nivel1 feb. 2023 - 11:57
Ze zijn opgericht door de overheid. Mogen geen geld uitkeren. Hebben geen winstoogmerk. zullen het ook niet maken. Dikke prima.
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 13:37
Het is een lobbyclub. Knops stapt van de politiek rechtstreek over naar een lobbyclub. Dikke prima als je van vriendjespolitiek en bevoordeling houdt, dat moet ik je nageven.
Nivel
Nivel1 feb. 2023 - 18:22
Wat is er commercieel aan de stichting. Helemaal niets. Ze maken geen winst. Ze willen geen winst maken. Ze mogen geen winst maken.
Petfles
Petfles2 feb. 2023 - 14:08
Die winst maken ze zelf niet, die maken de bedrijven waarvoor gelobbyd wordt
Jozias2
Jozias2
31 jan. 2023 - 21:20
“Raymond Knops is overgelopen naar de commercie. Hij wordt betaald om zijn vrienden en vriendinnen van weleer te lijmen. Als het gaat om de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit is hij qualitate qua een onbetrouwbare raadgever. “ Hij is natuurlijk geen raadgever voor de kopende partij. Dat is geen enkele vertegenwoordiger van een commerciële partij.
5 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 10:30
Nee, maar ze stellen zich wel vaak zo op natuurlijk. Lullen ove win win situatie in allerlei varianten.
Jozias2
Jozias21 feb. 2023 - 14:50
@han Natuurlijk. Dat is hun werk, dat zal elke verkoper doen. En het is de taak van een professionele inkoper en een goede aanbestedingsprocedure om daar doorheen te prikken.
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 16:01
En dus hoort hij types als Raymond Knops op grote afstand te houden.
Jozias2
Jozias21 feb. 2023 - 17:08
@han Waarom, je kent zijn belang toch? Zijn belang is niet anders dan een willekeurig andere voorzitter van deze club of elke andere belangenvereniging.
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 18:12
Aan jou valt wel een stofzuiger in de huis aan huis verkoop te slijten.
BNNVARA LogoWij zijn voor