Deze werkwijze roept nogal wat verwarring op bij de consument, die, zo blijkt uit onderzoek van
Rambam, denkt dat de cijfers op de website van The Fork gebaseerd zijn op recensies van bezoekers. De redactie neemt het beoordelingssysteem van de site onder de loep door zelf een restaurant aan te melden. Ze ‘openen’ een niet bestaand restaurant en laten het inschrijven bij The Fork. Vervolgens schrijven ze zelf de recensies, iedere dag een. Ze beginnen positief en worden langzaamaan kritischer. Wanneer de recensies steeds negatiever worden en er lagere cijfers worden uitgedeeld, daalt de beoordeling langzaamaan mee. Toch blijft het altijd een paar tiende punten boven het eigenlijke gemiddelde hangen. Na een aantal weken zou de beoordeling op basis van een gemiddelde van de recensies een 5,4 moeten zijn. Toch scoort het restaurant op The Fork nog altijd een 6,2.
MisleidingRobèr Willemsen, voorzitter van Horeca Nederland, schrikt van deze uitkomst. ‘Het kan natuurlijk niet zo zijn dat als je recensies achterlaat, de uitkomst daarvan op de site niet overeenkomt met de recensies. Dat is gek.’ Ook bij Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond, roept dit een hoop vragen op. ‘Mijn eerste reactie is dat het hele beoordelingssysteem van de site dan helemaal niks waard is. Je weet helemaal niet waar je naartoe gaat. Het neigt naar misleiding.’ Manipuleren van consumenten mag niet, dat is misleiding volgens Spierenburg. ‘Op basis daarvan maakt een consument een afweging, een aankoopbeslissing die misschien anders op een andere manier was uitgevallen. En dat mag niet.’