Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

De 'Rich kids of Instagram': ze leefden nog nep en gelukkig

  •  
15-12-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
148 keer bekeken
  •  
nintchdbpict000358575508

Het internet ademt en leeft. Ons hele leven speelt zich af achter digitale deuren. Onze telefoon is ons derde oog en we zien de hele wereld door een schermpje. Waar een wifi-verbinding is, is onze chickbait Marleen. Zij zorgt dat je niks mist van alles wat er gebeurt op het wilde web. Deze week: rich kids nemen Instagram over.

Terwijl ik op mijn Insta-stories deel hoe ik mijn zoveelste Senseo’tje naar binnen slurp, verdrinken aan de andere kant van de wereld de ‘Rich Kids of Instagram’  in champagne. In dan ook echt in de meest letterlijke zin van het woord. Ik gooi hoogstens een filtertje over mijn filterkoffie om het geheel wat meer hipsterklasse te geven. Deze rich kids weten pas wat échte klasse is. Ze kunnen nog maar net zonder zijwieltjes fietsen of ze krijgen alweer hun derde Mercedes cadeau. Uit het raam zwaaiend met bankbiljetten alsof het goedkope Spaanse souvenirwaaiers zijn. Allemaal gesponsord door pappies of mammies portemonnee.
Deze rich kids zijn groot geworden met in Moët gedoopte speentjes. Ze baden, rijden en vliegen in overdreven luxe. En dat showen ze maar al te graag op Instagram waar ze zelfs hun eigen Instagram-account hebben. Wat in de social termen betekent dat je er toe doet.  

Social schijn ophouden

Er gaat een hoop tijd en geld zitten in het ophouden van deze schone schijn. Schijn inderdaad. Want achter dat veertienkaraats mediamasker, zit hetzelfde blote billen-gezicht als het spiegelbeeld dat jij in je selfiecamera ziet. Deze rijkeluiskinderen leven misschien het leven waar wij van dromen, maar dat wil niet zeggen dat ze zich deze luxe ook kunnen veroorloven.
Die privéjet waar ze het weekend bij inluiden terwijl jij met je Fiat in de file staat? Nog nepper dan het synthetisch caviapruikje dat ze op hun hoofd dragen. Ow, dat vliegtuig is er wél echt. Tot het uurtje voorbij is en de volgende rich kid in de rij staat om er voor een paarhonderd dollar mee op de foto te gaan . Je zou het niet verwachten, zelfs de rich kids op Instagram doen zich anders voor dan ze zijn. Ook rapper Bow Wow, ja die rijke beroemde jongeman, doet mee in deze facade parade en begon onbewust zijn eigen challenge . Hun luxe leventjes zijn blijkbaar lang niet perfect genoeg. 
Ik heb geen rijke vader en zelfs op mijn spaarrekening staan die paar honderd euro voor een nepvliegtuigje niet. Geloof me, Senseo-slootwater drinken doe je niet vrijwillig. Maar ik heb toch meer gemeen met deze rijkeluiskinderen dan ik dacht. We zijn namelijk beiden niet goed genoeg om de top van Instagram te bereiken. De rich kids hebben misschien een flink gespekte bankrekening en ik meer spek op het lijf, maar hoeveel geld je ook hebt (of juist niet), het maakt allemaal geen verschil in het spelletje dat Instagram heet.
De belangrijkste spelregel van dit spelletje? Je moet keihard bluffen. Bij gebrek aan vliegtuigen op de oprit, doe je gewoon alsof. Of het nou waar is of niet, dat maakt niet uit. Het is een beetje zoals vrouwen vaak graag discussies oplossen. Degene die het hardste schreeuwt, wint. Al is de prijs die je voor je Insta-imago moet betalen hoger dan de credits die je ervoor terugkrijgt. Los van die paar volgers die je erbij krijgt, moet je jezelf elke post overtreffen. Vandaag is het een privéjet, maar wat wordt het morgen? 

Het perfecte plaatje kan altijd beter

Instagram wordt steeds meer de plek waar je het leven leidt dat je zou wíllen, in plaats van een digitaal dagboek waarin je het leven laat zien dat je daadwerkelijk leeft. Dit is misschien niet wereldschokkend nieuws, maar wat me in het verhaal van deze rich kids opvalt, is dat geld hierin dus blijkbaar geen rol speelt. Iets wat ik wel altijd dacht. Degenen met de meeste volgers op Instagram, hebben de meeste macht en vaak ook het meeste geld. Dit simpele rekensommetje blijkt dus niet te kloppen.
Hoeveel geld je ook kwijt kan in je limited Louis’tje, iedereen doet zich uiteindelijk altijd beter voor dan hij of zij is. Arm of rijk. Hoe perfect het plaatje ook lijkt, het kan altijd beter. Een gigantische druk die menig hardwerkende sterveling al bij het opstaan voelt branden in zijn rug. Ook de rich kids die hard ‘werken’ voor de likes moeten het beter doen dan de rest. Want arm of rijk, we leven allemaal in dezelfde strebertjescultuur.  
Op Instagram is het kwestie van survival of the fakest. Doe je niet mee, dan sterft je online ik een langzame dood. Daar gaat je imago waar je zo hard voor hebt geknokt. Ik ben ineens intens gelukkig met mijn Senseo’tje. 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.