"Het fijne voor mij is dat mijn persoonlijke overtuigingen heel erg samengaan met BNNVARA en dus haar werknemers. Ik vind bijvoorbeeld duurzaamheid heel erg belangrijk. Net zoals ik het belangrijk vind dat je naar elkaar omkijkt, dat je inclusief bent en dat je mensen laat zijn zoals ze zijn."
Maak kennis met: Anne van der Velden, online redacteur bij BNNVARA.
Hoe ben je bij BNNVARA terechtgekomen?
Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen bij kinderprogramma’s van de publieke omroep: ‘Het Klokhuis’ en ‘Zapplive’. Na het afronden van mijn opleiding wilde ik graag weer werken in het publieke bestel en heb ik overal brieven naartoe gestuurd. Uiteindelijk belandde ik een beetje per toeval bij Omroep Zeeland en verhuisde naar Middelburg. Bij die werkervaringsplek heb ik ontzettend veel geleerd, het voelde voor mij echt als een coming of age. Richting het einde van mijn contract van een jaar kwam er een vacature voorbij voor online redacteur bij EO-kinderprogramma’s, waar ik dankzij mijn stages natuurlijk al ervaring mee had. Ik solliciteerde en werd aangenomen. Ik heb daar jarenlang met ontzettend veel plezier gewerkt: de online strategie en redactie doen van verschillende programma’s zoals ‘Checkpoint’, ‘Hip voor Nop’, ‘Zapp Your Planet’ en ‘Anti Pest Club’ past heel goed bij me. Daarbij leerde ik echt mijn kernkwaliteit kennen: creativiteit. Toen het vaste contract niet in zicht kwam wilde ik 'eigenlijk hetzelfde doen maar dan ergens anders' en dat kon bij de Centrale Webredactie van BNNVARA! Sterker nog, er kwam een nieuwe uitdaging, of eigenlijk doelgroep, bij: volwassenen.
Wat doe je nu precies?
Ik ben online redacteur bij de Centrale Webredactie. Ik houd me eigenlijk bezig met de niet-yearround titels, zoals de programma’s van Floortje Dessing, ‘Over Mijn Lijk’, ‘Au Pairs’, ‘Je Zal Het Maar Hebben’. Maar ook ‘First Dates’, wat inmiddels eigenlijk ook yearround is. Daarnaast ben ik ook verantwoordelijk voor Zapp-programma’s, zoals ‘Steken en Prikken’ en ‘Freek’s Jungle School’, omdat ik daar veel ervaring mee heb. Wij ontwikkelen de online strategieën voor kortlopende titels; dus wat willen we nu doen en soms ook op de langere termijn. Op basis daarvan maken we plannen om het merk te verrijken met online content. Dat kan heel breed zijn: een spin-off op YouTube, een stand alone artikelserie, Buzzfeed-achtige video’s en natuurlijk een contentkalender maken en vullen voor platformen als Facebook/ Instagram. Dat maken we allemaal zelf, plaatsen we online en evalueren het (in samenwerking met de NPO).
Hoe ziet je werk er van dag tot dag uit?
Van dag tot dag houd ik me bezig met in contact blijven met alle redacties en de NPO, brainstormen over nieuwe ideeën voor programma’s, overleggen met mijn team over ideeën of een aanpak, plannen schrijven en natuurlijk content checken en maken. Dus het schrijven of redigeren van artikelen, online video’s voorbereiden zowel redactioneel als productioneel, montages kijken, captions voor social posts schrijven, thumbnails ontwerpen en ga zo maar door. Uiteindelijk komt het erop neer dat ik héél veel mail en heel veel content online zet (in het hoogseizoen zijn dat ruim vijfentwintig posts/ vormen van content per week).
Wat vind je het leukste aan het werken bij BNNVARA?
Dit gaat een beetje cheesy klinken maar je werkt veel met gelijkgestemden en dat kan echt een gevoel oproepen van: 'een voor allen en allen voor een'. Begrijp me niet verkeerd: het is hier echt hard werken en je moet zelf je grenzen en ontwikkeling in de gaten houden. Maar het persoonlijke voordeel voor mij is dat mijn overtuigingen heel erg samengaan met BNNVARA en dus haar werknemers. Ik vind bijvoorbeeld duurzaamheid heel erg belangrijk. Net zoals ik het belangrijk vind dat je naar elkaar omkijkt, dat je inclusief bent en dat je mensen laat zijn zoals ze zijn. Als mensen een ander leven willen dan jij dan is dat prachtig en veel van mijn collega’s zijn dat met mij eens. En daar maken met z’n allen ook nog eens fantastische programma’s over! Te gek.
Waar ben je het meest trots op?
Ik ben trots op het feit dat ik, samen met mijn collega’s van marketing en communicatie, een online campagne heb gevoerd om met ‘Over Mijn Lijk’ de Gouden Televizier-Ring te winnen, met succes! Ik heb daar toen keihard voor gewerkt omdat ik dat persoonlijk ontzettend belangrijk vond. De vorige winnaar was zo duidelijk een amusementsprogramma en dit programma gaat tenminste over iets echts. Daar moet aandacht en waardering voor zijn. Zo zie je wel weer dat ik bij BNNVARA thuishoor, hé?