Energie
© pixabay
De energieleveranciers Greenchoice en Vattenfall gaan consumenten voortaan beter informeren over duurzaamheid, maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekend.
Ze hebben toegezegd om bepaalde duurzaamheidsclaims op hun websites aan te passen of niet meer te gebruiken. "Ze beloven consumenten duidelijker te informeren om zo risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen", aldus de ACM. De toezichthouder deed in de energiesector onderzoek en zag veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims.
Volgens de ACM profileerden de bedrijven zich als 'duurzaam' met vage vergelijkingen. "Het was echter niet duidelijk op basis waarvan de vergelijking werd gemaakt en met wie of wat vergeleken werd. Consumenten die duurzame keuzes willen maken, moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven op hun websites zetten ook kloppen", aldus de ACM.
De energieleveranciers hebben beterschap beloofd en zeggen dat verschillende duurzaamheidsclaims en de onderbouwing daarvan aangepast worden. Daarnaast doneren Greenchoice en Vattenfall respectievelijk 950.000 euro en 450.000 euro aan verschillende "duurzame doelen", ter compensatie van hun vage claims. "Daarom legt de ACM geen sancties op", aldus de toezichthouder.
Bron: ANP
Thema's:
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.