De eerste week van het nieuwe jaar staat voor een hoop mensen in het teken van veranderingen of uitdagingen. De actie Dry January, waarbij je ervoor kiest de hele maand januari geen alcohol te drinken, is er daar al jarenlang één van. Maar hoe populair is deze uitdaging nog en wat levert het op?
Bewustwording rond alcoholgebruik
Dry January werd in 2013 bedacht in het Verenigd Koninkrijk. De actie waaide al snel over naar veel andere landen, zo ook Nederland. Met onder meer de kerstdagen en oudejaarsavond is december voor veel mensen een maand waarin meer alcohol wordt genuttigd dan een willekeurige andere maand. Met de actie Dry January wordt daarom in de eerste maand van het nieuwe jaar bewustwording rond (overmatig) alcoholgebruik gecreëerd.
In januari 2020 besteedde BNNVARA door middel van meerdere video’s elke dag aandacht aan Dry January. In die video’s zagen we hoe Akwasi, Wolter Kroes, Tatum Dagelet en andere bekende Nederlanders de uitdaging om een maand geen alcohol te drinken aangingen.
Dertigduizend mensen
Buiten de bewustwording die je voor jezelf creëert door een maand geen alcohol te drinken, komt een maand lang niet drinken onder meer je slaap ten goede en voel je je zowel fysiek als mentaal een stuk fitter. ‘De meeste mensen doen mee aan de actie omdat ze zelf in de hand willen houden wanneer en hoe vaak ze drinken’, zegt Sanne de Koning van IkPas. Via IkPas kun je je aanmelden om mee te doen aan Dry January. Je kunt uiteraard ook aan de actie meedoen zonder je in te schrijven, maar het voordeel van inschrijven is onder meer dat je extra info van experts over de gevaren van alcoholgebruik ontvangt.
Aan de actie Dry January, die op IkPas.nl voor de vijfde keer wordt georganiseerd, doen dit jaar ruim 22.000 mensen mee. ‘Dat aantal loopt de eerste dagen van januari altijd nog iets op’, zegt De Koning. ‘Ik denk dat we rond de dertigduizend mensen uitkomen.’ Dat is aanzienlijk minder dan de veertig- tot vijfenveertigduizend mensen die de afgelopen jaren meededen. De Koning: ‘Wij zijn er ook nog niet uit waar die daling hem in zit. Wellicht zijn mensen minder geneigd een alcoholpauze te nemen omdat corona dan eindelijk achter de rug is.’
Dry January helpt
‘Je ziet dat zeventig tot tachtig procent van de mensen die meedoen, het volhoudt', vervolgt De Koning. ‘Degenen die daar niet in slagen, stoppen meestal op driekwart van de actie. Je ziet vaak dat die tussentijdse stoppers in het begin al niet helemaal overtuigd waren om mee te doen.’ De mensen die meedoen en het volhouden, drinken minder alcohol na hun deelname. ‘De Universiteit van Tilburg heeft daar onderzoek naar gedaan’, weet De Koning. ‘Uit hun cijfers blijkt dat mensen een half jaar na de actie minder drinken en ook minder vaak drinken.’
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!