Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

De tijdlijn van Guy Vording | Het InstaMuseum

  •  
28-10-2018
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
328 keer bekeken
  •  
thumb guy
In het InstaMuseum spreken we kunstenaars met een museumwaardige tijdlijn. Hoe weten deze creatievelingen zich te onderscheiden van de rest en wat inspireert ze? In het InstaMuseum kom je erachter. 
Deze week in het InstaMuseum: kunstenaar Guy Vording (33).
“In mijn leven heb ik een enorme drang om controle te hebben over alles. Het is voor mij daarom belangrijk om de controle los te laten in mijn werk, dan wordt het spannender. Het verliezen of behouden van controle staat dan ook vaak als thema centraal in mijn werk. Zo heb ik een serie gemaakt over catastrofale rampen, dit is een extreme manier van controle verliezen. Ik gebruik veel pagina’s uit boeken voor mijn werk. Ik geef mezelf veel tijd om daarin te speuren en research te doen. Ik ben regelmatig een halve dag aan het bladeren, op zoek naar de perfecte pagina’s. Ik orden en verzamel dan heel veel. Het zoeken is een intuïtief proces. Soms heb ik een pagina wel tachtig keer gezien en dan bereikt het mij ineens. Het kan zijn dat tekst of een bepaald beeld mijn aandacht trekt. Zo’n pagina gebruik ik dan als basis en teken ik dan overheen.”
Advertentie
Dit is reclame van STER
Guy - Atelier

Mijn vak is vaak wat eenzaam, daar voel ik me erg prettig bij.

“Op jonge leeftijd won ik altijd al alle tekenwedstrijden bij de lokale supermarkt in het dorp waar ik vandaan kom. Ik ben de enige in mijn familie die creatief is, waardoor je automatisch wat anders bent. Als iets mij niet interesseert, kan ik daar geen energie voor vinden. Zo was wiskunde op de middelbare school altijd al een probleem. Ik hield mij meer bezig met tekenen en schilderen. Na de middelbare school ben ik Toegepaste vormgeving gaan studeren. Met deze studie dacht ik creatief te kunnen zijn, maar er daarna wel makkelijk werk in te kunnen vinden. Maar uiteindelijk was het allemaal niet creatief genoeg en had het niets met kunst te maken, wat ik miste.”
“In het laatste jaar van mijn studie ben ik stage gaan lopen in New York, een van de mooiste ervaringen tot nu toe en uiteindelijk ben ik er een jaar langer gebleven. Daar werkte ik als weddingdesigner aan bruiloften. Maar toen voor de derde keer iemand vroeg om een bruiloft in Breakfast at Tiffany’s-stijl , was ik er wel klaar mee. Dit had niks met creativiteit te maken, dit maakte mij niet gelukkig. Ik moest wat met kunst gaan doen. New York was zo’n andere wereld voor mij, ik werd hier aangemoedigd om meer uit mezelf te halen. Ik heb toen lang getwijfeld om naar de kunstacademie te gaan na mijn studie Toegepaste vormgeving, maar ik wist niet of ik hier goed genoeg voor was. Toen ik terugkwam in Nederland heb ik mij na veel advies van anderen toch aangemeld. Ik begon daar best wel onwetend en kwetsbaar. In die tijd heb ik een aantal goede leermeesters gehad waar ik veel van geleerd heb. Met sommigen ben ik nog steeds bevriend.”
Guy - Black pages

Ik ben vaak perfectionistisch, bang om fouten te maken. Maar niet alles kan altijd goed zijn.

“Ik heb lang moeten zoeken naar wat ik precies wilde maken, ik begon met schilderen, maar dat vond ik een hele worsteling. Probeer je maar eens te onderscheiden met schilderen in de kunstwereld, dat is erg moeilijk. Ik dacht altijd dat een tekening of collage geen opzichzelfstaand werk kon zijn. Maar dat is wat ik nu alleen maar maak. Ik ben heel blij met mijn zogeheten Black Pages. Ik heb dat zelf helemaal onderzocht en doorontwikkeld. Daar ben ik het meest trots op. Bij mijn Black Pages gebruik ik een pagina en bestudeer ik de hele tekst. Ik zoek dan naar verbinding: naar dingen die overeenkomen in verschillende pagina’s. Ik kies dan een bepaald stuk tekst uit en over de rest teken ik met aquarelpotlood heen. Van de twintig werken die ik maak, doe ik er vaak al tien weg. Acht zien het daglicht niet en twee kunnen er dan mee door. Ik verkoop mijn werk vooral via een galerie, dat doe ik niet zelf. Ik ben niet zo bezig met de verkoop. Ik heb nu bijna elke maand wel een expositie, dat is best veel. Dan voelt mijn kunst soms iets meer als produceren in plaats van creëren. Het is dan goed om mezelf weer op te sluiten, zoals ik de komende maanden ga doen.”
“Bij een expositie kan ik lang niet al mijn werk laten zien, dat is dan maar een kleine selectie van wat ik maak. Dan is het fijn dat ik via Instagram meer van mijn werk kan laten zien aan de buitenwereld. Daarnaast is het een manier om een nieuw publiek te bereiken, dat anders misschien niet zo snel bij mijn werk terecht was gekomen. Naast mijn werk als kunstenaar, doe ik er ook wat grafisch werk naast om rond te komen. Met dat werk kan ik dan heel makkelijk dingen maken voor anderen, ik hoef er dan niet mijn eigen stempel op te drukken. Met mijn kunst is dat anders. Dan maak ik wat ik zelf wil. Volgende week heb ik weer een expositie. Last minute denk ik dan vaak ‘wil ik dit wel laten zien?’. En dan slaat de onzekerheid toe. Mijn werk is toch wel vrij naakt, ik geef veel van mezelf bloot.”
Guy - Werk

Mensen denken dat je van subsidie royaal kan leven, dat is niet zo. Maar voor een kunstenaar is het een goede basis.

“Na de kunstacademie begon ik in een klein atelier in het centrum van Utrecht. Ik wist niet zo goed wat ik daar aan het doen was, ik merkte dat ik onbewust nog steeds gestuurd werd door de meningen van mijn oude docenten. Dat maakte het lastig. In die tijd moest ik een bijbaan hebben naast mijn kunst. Dat was best wel zwaar. Nadat een aantal mensen tegen mij zeiden dat ik subsidie aan moest gaan vragen, ben ik dat gaan doen. Ik heb toen eerst vanuit het Mondriaan Fonds één jaar lang subsidie ontvangen, dat heeft veel geholpen. Het was de eerste keer dat ik erkenning kreeg voor mijn eigen werk. Na dat jaar mocht ik exposeren bij Art Rotterdam. Hier werd ik benaderd door de galerie waar ik nu nog steeds mee samenwerk, galerie  dudokdegroot .”
“Deze maand ga ik een nieuwe stap nemen. Ik krijg voor het eerst een permanent atelier in Amsterdam. Eentje waar ik niet na een paar maanden alweer uit moet. Het is prettig om een plek te hebben die dan echt van mij is. Ik ben benieuwd wat dit voor mijn ontwikkeling betekent. Zo vraag ik me af of mijn werk over vijf jaar ineens fysiek een stuk groter is bijvoorbeeld. Maar hoe groter het werk, hoe minder controle ik erop kan uitoefenen. Toch knaagt het ook nog altijd om naar het buitenland te gaan, het lijkt mij fijn om daar meer te kunnen doen.”
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (11)

Pater
Pater
21 mei 2022 - 2:23
Uitstekend initiatief van De Jonge. Nu nog een hoge bovengrens.
agnar123
agnar123
20 mei 2022 - 12:23
De Ruttisten gaan de huur reguleren. Echt waar. Dat hebben ze nu beloofd. Helaas is het ingewikkeld en tijdrovend. Dus de huurders moeten nog even wachten. De minimum lonen gaan ook omhoog. In de toekomst, niet nu meteen. Ondertussen regelen de Ruttisten de val van het kabinet. Als het kabinet demissionair is, kan men zoiets ingewikkelds niet regelen. Dat wordt doorgeschoven naar het volgende kabinet Rutte. Het organiseren van verkiezingen kost tijd. Het formeren van een nieuw kabinet Rutte duurt minstens negen maanden. Dus kunnen de Ruttisten een jaar demissionair door ritselen en rommelen. En niemand kan ze naar huis sturen. Zie ook: Ruttisme. https://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=2881&n1=71
Kuifje3
Kuifje3
20 mei 2022 - 7:40
Dus we gaan huren tot €1.250,00 reguleren? Dat verhogen we toch de huur naar €1.250,01? Stupide voorgenomen maatregel weer van onze volksvertegenwoordigers. Het probleem, of beter nog het eigenlijke achterliggende probleem, is niet de hoogte van de huur, maar het grote tekort aan woningen waardoor de huren oplopen. We vinden het geneuzel rond stikstof en Pfas belangrijker dan de grondwettelijke taak van de overheid om in de randvoorwaardes te voorzien zodat er voldoende gebouwd kan worden. Zelf verzonnen absurde normen blokkeren de bouw van woningen en daarbij brengen ook onze voedselvoorziening in gevaar wat ook een grondwettelijke taak van onze overheid is. Ik heb het over de artikelen 20 en 22 van onze grondwet.
2 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers20 mei 2022 - 22:25
In het speciaal de tekort aan sociale huurwoningen. Want het is dat dat de blijvende fatsoenlijkheid van de prijs bepaalt. Niet het aantal prive huizen. Die gaan altijd hoger proberen. Vandaar dat dit make up op een stervend lichaam is.
Pater
Pater21 mei 2022 - 2:30
Wat een onzin. De grens van 1250 betekent dat de woning boven die grens natuurlijk ook hogere punten scoort. Heel dom om natuur en gezondheid geneuzel te vinden.
Zandb
Zandb
20 mei 2022 - 6:37
Dat de huur te duur is, dat is onzin. De huur is bijvoorbeeld te hoog. Slordig formuleren is slordig denken.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
20 mei 2022 - 6:28
De huur is te hoog zul je bedoelen. Oftewel, huren is te duur!
Kipzonderkop1
Kipzonderkop1
19 mei 2022 - 18:51
''Met dank aan Stef Blok, de VVD-minister van Wonen in Rutte-II, zijn huurwoningen vandaag de dag bijzonder aantrekkelijk voor investeerders.'' VVD Blok heeft zijn kiezers dus goed bediend. De rechtse VVD is er voor de rijken, de kloof tussen arm en rijk vergroten. Dat VVD Blok de rijke VVD doelgroep zo goed mogelijk bedient met lage belastingen, veel subsidies en dus ook hoge huurverhogingen voor rijke huisjesmelkers kun je Blok niet verwijten. Dat de hele woningmarkt naar de kloten is mag ''progressief'' rechts wel verweten worden. De PvdA elite die in Rutte 2 op het pluche zat heeft het allemaal laten gebeuren. Terwijl het met een simpel ''nog niet over mijn lijk'' nooit gebeurd zou zijn. Maar het mag bekend verondersteld worden. ''progressief'' rechts, links lullen in de oppositie, voor verkiezingen. En een keer op het pluche rechtse zakken vullen. Dat CDA De Jonge nu beweert pas in 2024 te gaan ingrijpen op de huur is helemaal over de pot getrokken. Vandaag nog ingrijpen s.v.p. Per 1 juli gaan de woonlasten van (sociale) huurders weer gierend omhoog. En als het aan Rutte 4 ligt volgend jaar dus nog erger met gierende inflatie. Alle huurverhogingen natuurlijk weer onder ''protest'' voor de bühne van ''progressief'' rechts. De ''progressieve'' gedoogoppositie is al weer akkoord met het rechtse Rutte4 als die steun nodig heeft om rechts beleid er door te drukken.
RechtdoorZee93
RechtdoorZee93
19 mei 2022 - 18:09
Het slechte beleid van Blok uit dat kabinet is zeker een van de vele oorzaken van deze puinhoop. De verhuurdersheffing was fout en het afstoten van grote aantallen sociale huurwoningen was ook fout. Nu is het wel zo dat deze woningen gewoon bewoond worden of dat er nieuwe (duurdere) woningen voor in de plaats gekomen zijn. Het heen en weer schuiven van woningen tussen laag en duur segment doet er verder niets aan af dat er gewoon veel te weinig woningen zijn. Dit kabinetsplan is zeker fijn voor mensen die hierdoor straks minder huur gaan betalen, maar het lost weinig op voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe plek. De schaarste wordt er niet minder om. In tegendeel.
badgast
badgast
19 mei 2022 - 14:24
Een geweldig leuk plan hoor. Maar de vastgoedprofiteurs hebben al jaren geleden de oplossing gevonden om maximale huurprijzen te omzeilen: Verhuur gestoffeerd of gemeubileerd. Plotseling valt de woning niet meer onder de maximale regels. En alles wat je hoeft te doen is de woning behangen (rauphaser), wat vitrage ophangen, een tapijt van 10 euro/meter neer te leggen en een kookplaat in de keuken te monteren. En voor gemeubileerd doe je er nog een kast, een bed, twee stoelen en een tafel in de woning. De mooiste klap op de vuurpijl: als de huurder het pand verlaat claim je schade aan het meubilair en geef je de borg niet terug.
1 Reactie
Karingin
Karingin19 mei 2022 - 15:19
Ja slimmerik maar die regels kunnen dus aangepast worden. Vroeger viel ook niet-sociale huur onder het puntensysteem en gold ook huurbescherming. Met wat aanpassing van de criteria kun je dat zo herinvoeren...doen ze niet natuurlijk, er moet eerst weer een "experiment" met een paar gemeentes komen
Mr Ed
Mr Ed
19 mei 2022 - 13:58
"Met dank aan Stef Blok, de VVD-minister van Wonen in Rutte-II, zijn huurwoningen vandaag de dag bijzonder aantrekkelijk voor investeerders." Vooral met dank aan de ECB, een spaarrente van 0% (of zelf negatief) dwingt mensen die voor hun eigen pensioen moeten zorgen een andere belegging met een redelijk zeker rendement te kiezen.
10 Reacties
Karingin
Karingin19 mei 2022 - 15:16
Ja maar als de woningmarkt niet gedereguleerd was, en als huurinkomsten van tweede/meerdere huizen normaal zouden worden belast, dan zou die markt er al heel anders uitzien - ongeacht het ECB-beleid
DaanOuwens
DaanOuwens19 mei 2022 - 15:29
@ Mr Ed Jij schrijft: .. dwingt mensen die voor hun eigen pensioen moeten zorgen De ECB heeft niet de taak om pensioenen van Rijke mensen te organiseren. Dus het is nogal onzinnig de ECB te verwijten dat ze iets niet doen wat ze ook niets moeten doen. Verder zijn er voldoende financiële producten waarmee je met voldoende vermogen een pensioen kan financieren. Beleggen is huizen is een keus. Je kan ook andere keuzes maken.
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9319 mei 2022 - 18:12
@Daan, Je kan hoog of laag springen, maar het is gewoon zo dat als gevolg van de lage rente er meer geld naar de woningmarkt gevloeid is.
Mr Ed
Mr Ed19 mei 2022 - 20:18
@Daan Ouwens Iemand die een paar ton heeft gespaard als pensioen zou ik niet als rijk betitelen, de gemiddelde ambtenaar heeft een soortgelijk bedrag in zijn pensioenfonds. En die is ook de pineut, want dankzij de ECB wordt zijn pensioen ook niet geindexeerd. Dit is wisselgeld om een aantal zuidelijke landen overeind te houden.
oxtan
oxtan20 mei 2022 - 4:06
De rente is de prijs van het geld, en kennelijk was er te veel spaargeld dus het is goedkoop geworden. Dat het door beleid het aantrekkelijk is geworden om in onroerend goed te investeren, daar heeft de ECB niks mee te maken, maar de politiek. Als je huurinkomsten ook geen of bijna geen belasting laat betalen, dan is dat ook niet de schuld van de ECB. Het is ook geen natuurverschijnsel.
oxtan
oxtan20 mei 2022 - 4:08
@rechtdoorzee93, gevolg is geen oorzaak.
DaanOuwens
DaanOuwens20 mei 2022 - 9:21
@ RechtdoorZee93 Jij schrijft: .. maar het is gewoon zo dat als gevolg van de lage rente er meer geld naar de woningmarkt gevloeid is. Nee de lage rente heeft niet als gevolg dat er meer geld naar de woningmarkt gaat. Dat is het gevolg van het besluit van private of institutionele beleggers om in de krappe woningmarkt over de ruggen van burgers hun rendement te maximaliseren. Er is niemand die deze beleggers tot iets dwingt. Zij maken zelf die keus. Daar verwees ik naar. Je kan als automonteur je uur tarief verhogen tot 1000 euro per uur als je op de snelweg staat naast een automobilist met een defecte auto. En dan oogst je vermoedelijk verontwaardiging en woede maar als je de enige bent zal je slachtoffer moeten betalen. Gelukkig doen hulpdiensten dat niet, maar sommige beleggers dus wel.
DaanOuwens
DaanOuwens20 mei 2022 - 17:13
@ Mr Ed Jij schrijft: Iemand die een paar ton heeft gespaard als pensioen zou ik niet als rijk betitelen, Ik wel. En je schrijft: de gemiddelde ambtenaar heeft een soortgelijk bedrag in zijn pensioenfonds. En dat pensioenfonds wil dat vermogen beleggen op een fatsoenlijke manier en anticipeert ook op de lage rente. En de lage rente dient niet om zuidelijke landen overeind te houden. De rente is niet alleen in de EU laag, maar ook in de VS, Japan en andere landen en een op het westen gerichte economie. Wat jij dus doet is een leuter verhaal met zelf bedachte argumenten op hangen om bij iets uit te komen wat aansluit bij je opvattingen. Maar de feiten leveren je geen onderbouwing op.
oxtan
oxtan21 mei 2022 - 11:42
@mr ed, de rente van de ECB wordt niet laag gehouden om een 'aantal zuidelijke landen overeind te houden', maar om de taak van de ECB om een inflatie van rond de 2% gedurende het midden termijn te bereiken (bron: https://www.ecb.europa.eu/mopo/intro/html/index.en.html) Dat dit doel niet in uw straatje past, mag uiteraard, maar laten we niet desinformeren ;-)
oxtan
oxtan21 mei 2022 - 11:51
@Mr Ed, de pensioenfondsen zijn nu aan het indexeren ondanks dat de rente van het ECB niet is gewijzigd. Hoe kan dat? https://pensioenpro.nl/pensioenpro/30052112/meer-dan-twintig-pensioenfondsen-indexeren-meer-dan-3 https://www.volkskrant.nl/economie/hebben-gepensioneerden-baat-bij-de-oorlog~b94e1d01/ Jammer dat er Poetin voor nodig is.
DaanOuwens
DaanOuwens
19 mei 2022 - 13:56
Wat niet in beeld komt in deze discussie is een cruciaal aspect. Dat is namelijk het feit dat de marktwerking faalt als mechanisme om de huurmarkt te reguleren. Niet alleen de sociale woningbouw maar ook de andere marktsegmenten. Het is niet voor niets dit dit aspect niet wordt belicht, want dat zou betekenen dat het belangrijkste rechtse kroonjuweel bij het oud vuil gemikt moet worden. In een krapte markt leidt marktwerking tot onacceptabele prijsstijgingen. En als die conclusie waar is , dan is marktwerking geen goed instrument om de eerste levensbehoeften te organiseren. Daar valt verder natuurlijk nog van alles over te zeggen, maar zolang liberaal rechts niet het falen van het mechanisme wil inzien kan het probleem ook niet opgelost worden.
2 Reacties
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9319 mei 2022 - 18:16
Naja kijk, diehard liberale mensen zullen zeggen dat er meer marktwerking nodig is in plaats van minder. Zij zullen argumenteren dat de schaarste een gevolg is van te weinig marktwerking. Daar hebben ze misschien een punt want het is niet makkelijk om woningen te realiseren in Nederland. Maar inderdaad, u heeft gelijk. In een krappe markt leidt marktwerking tot hoge prijzen. Er zijn simpelweg te weinig woningen. De vrije markt maakt mensen met minder inkomen de pineut. Je zou woningen ook kunnen loten of op andere manieren toe kunnen wijzen. Echter, gezien de schaarste zijn er hoe dan ook grote groepen mensen de pineut.
DaanOuwens
DaanOuwens20 mei 2022 - 17:22
@ RechtdoorZee93 Jij schrijft: Daar hebben ze misschien een punt want het is niet makkelijk om woningen te realiseren in Nederland. Dat is geen punt. Het is ook niet gemakkelijk om een ziekenhuis te laten functioneren, een klein bouwbedrijf te laten renderen, goed les te geven aan kinderen op een basisschool te geven of gezonde biologische voeding te produceren. Er zijn maar heel weinig dingen gemakkelijk en roepen dat er te weinig marktwerking is, is gemakzuchtig. De oplossing voor te weinig huizen in ingrijpen van de overheid omdat de markt er niets van bakt. En de woningbouwcoöperaties zijn daarvoor het instrument. Daar moet de markt uitgeschopt worden en de overheid aan het roer om zijn verantwoordelijkheid te nemen. Maar gezien jouw reactie wil jij het probleem niet oplossen maar anders verdelen. Marktwerking stuurt jouw opvattingen. Je wil het probleem niet oplossen en dat is inderdaad niet het probleem van de markt. Bij voldoende huizen daalt de prijs en dat is niet goed van de markt en iemand die gelooft in de markt denkt in krapte niet aan overschot. Daar gaat het mis.
Pietje Puk139
Pietje Puk139
19 mei 2022 - 13:45
Het kan simpeler. NU is het zo dat de verhuurderheffing alleen geldt voor een onderneming met meer dan 50 woningen. Hef die regel op, hef een vette belasting op huren die boven een bepaalde prijs per vierkante meter komen en geef de opbrengst aan huurders met een laag inkomen in de vorm van huurtoeslag.
BNNVARA LogoWij zijn voor