BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vertraging vlucht buiten EU?

Bijdrage door gebruiker
29-12-2014
2 reacties
Ik had een vlucht geboekt van Ottawa naar Amsterdam, met een stopover van 5 dagen op IJsland.
De eerste vlucht werd echter geannuleerd vanwege een sneeuwstorm, wat overmacht is en waar de klacht niet over gaat. Ik werd omgeboekt voor nieuwe vluchten (Ottawa-Toronto en Toronto-Reykjavik) voor de volgende dag.
De volgende dag ging de eerste vlucht zonder problemen. Bij de tweede vlucht werd echter verteld dat mijn boardingpas niet geldig was. Ik werd geweigerd bij de gate - ondanks dat mijn bagage in het vliegtuig zat en ik zelfs een geldig stoelnummer had.
Ik werd op een vliegtuig naar de andere kant van Canada gezet (Edmonton) en kon aan het eind van de volgende dag op een vlucht naar IJsland en ben dus ruim 24 uur langer onderweg geweest. Als ik de geannuleerde vlucht ook meereken totaal meer dan 48 uur vertraging, van mijn oorspronkelijke 5-daagse vakantie op IJsland.
De eerste (en oorspronkelijk geannuleerde) vlucht werd uitgevoerd door Westjet, die ook de herboeking geregeld had. De tickets zelf en de vlucht waarop ik werd geweigerd waren van Icelandair.
Na googlen kwam ik wat verorderingen van de Europese Unie tegen, waarbij 600 euro vergoeding geclaimd kan worden voor vluchten van buiten de EU naar de EU. IJsland is echter geen lid van de EU wat deze regel wat ingewikkelder maakt.
Kent iemand vergelijkbare regels voor buiten de EU of heeft iemand een vergelijkbaar probleem gehad? Helemaal na de vulkaanuitbarstingen van 2010 zal dit probleem niet nieuw zijn. Ik weet ook niet of dit probleem het beste aangekaart kan worden bij Westjet of bij Icelandair.
Alvast bedankt!
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.