Geachte redactie,
In deze brief beschrijf ik onze slechte ervaring met Arke. Het betreft een meningsverschil over het antwoord op de vraag welke prijslijst (de oude of de nieuwe) dient te worden gehanteerd bij een omboeking van een reis. Een typische situatie waarin Arke als grote organisatie zich niet druk maakt om emoties van een eenling.
In september 2005 boeken wij via reisbureau Star Trip in Rotterdam een reis naar Mexico, Cancun om precies te zijn. Met in het achterhoofd de recente orkanen, vroegen wij Star Trip, voorafgaande aan onze definitieve bevestiging en betaling, na te gaan of het hotel in Cancun wel voldoende vakantieplezier kon garanderen. Star Trip bevestigt ons de week erna dat dit wel het geval is. Vervolgens betalen wij de reis.
Een week daarna belt het reisbureau ons dat Arke ineens aangeeft onvoldoende vakantieplezier te kunnen garanderen. Dit geeft ons het gevoel dat men heeft gewacht op onze betaling.
Arke wordt door Star Trip verzocht een alternatief te bieden. Playa del Carmen wordt voorgesteld naar onze tevredenheid. Wij zoeken in de reisgids die we dus in september ook gebruikten bij de eerste boeking naar een geschikt hotel en vinden dit ook, het is zelfs een paar euro goedkoper. Star Trip belt naar Arke voor overleg. Arke vindt de overboeking akkoord, maar geeft aan dat inmiddels de nieuwe prijslijst van kracht is geworden en wij euro 100 moeten bijbetalen.
Wij verzoeken echter aan Arke de prijslijst aan te houden die geldig was ten tijde van de eerste boeking omdat het zoeken naar de alternatieve bestemming door foutieve informatie vanuit Arke noodzaak is geworden. Resoluut wordt onze wens van tafel geveegd, u kunt annuleren of betalen volgens de nieuwe prijslijst. Aandringen van onze kant heeft geen enkele zin.
U begrijpt dat wij ons respectloos behandeld voelen door Arke. Eerst onjuiste informatie geven over de situatie in Cancun, vervolgens ons laten betalen, dan alternatief bieden volgens nieuwe prijslijst. Het gaat slechts over euro 100 op een totale reissom van euro 2400, het is een principekwestie voor ons. Het reisbureau Star Trip vindt de gang van zaken voor ons ook vervelend en ons standpunt zeer begrijpelijk maar kan niets voor ons doen.
Met vriendelijke groet,
Drs. E.H. van Berkum