Hallo,
In 2009 werd ik klant bij Energiedirect voor stroom en in januari 2010 ook voor gas. Het voorschot voor stroom in 2009 leek mij destijds wat aan de hoge kant omdat ik bij de vorige leverancier minder betaalde, dus ik informeerde en kreeg na 10 dagen een email waarin stond op welke verbruiksgegevens van de netbeheerder mijn voorschot van 62 euro per maand gebaseerd was. Deze gegevens klopten ongeveer met mijn jaarverbruik dus ik dacht: laat maar lopen.
Achteraf gezien klopte deze email duidelijk niet, het voorschot was namelijk juist te laag ipv te hoog! Ik betaalde achteraf gezien bij mijn oude leverancier geen transportkosten, dat werd apart afgerekend via Enexis.
De te verwachten verbruiksgetallen klopten wel, maar het bedrag dat daarbij hoort niet, het had eigenlijk 85-95 euro per maand moeten zijn zegt men nu doodleuk!
Ik heb onlangs (pas na 17 maanden voorschot betalen voor stroom) een jaarnota ontvangen voor stroom en gas: eventjes 1211 euro betalen alstublieft! Ik heb inderdaad meer gas gebruikt dan voorzien, maar voor stroom is dat juist andersom!
Ik had gehoopt op een situatie waarbij de nabetaling voor gas een beetje werd goedgemaakt door het lagere stroomverbruik. Alleen voor stroom blijk ik nu meer dan 400 euro te weinig te hebben betaald terwijl ik MINDER verbruikt heb dan in dat mailtje van 2009 werd aangegeven als mijn voorschotverbruik!
Gevolg: mijn voorschot stijgt nu met 75 euro per maand en ik moet ook nog 1211 euro nabetalen ! Dat kan ik helemaal niet betalen op het moment maar gelukkig biedt ED daarvoor als enige oplossing een leuke betalingsregeling om het in termijnen van 250 euro te betalen. Wat een geweldig coulant bedrijf dus! Bedankt...
Klagen hierover heeft uiteindelijk een dossier aan emails opgeleverd van ED, die allemaal onlogisch, feitelijk onjuist en niet relevant zijn. Ik kreeg een maand lang niemand aan de telefoon die inhoudelijk op mijn bezwaar wilde ingaan, namelijk dat er gewoon een fout gemaakt is en dat ik hiervan niet de dupe wil worden!
Als ik meer verbruik dan vind ik dat ik achteraf moet nabetalen, als ik echter gewoon door een fout verkeerd ben voorgelicht vind ik het absurd dat ik alle kosten moet dragen achteraf.
Stel je neemt een abonnement bij een telefoonmaatschappij en krijgt een mail waarin staat dat je voor een bedrag van 50 euro/maand 300 minuten mag bellen. Achteraf (in mijn geval na 17 maanden) blijkt dat ze een foutje gemaakt hebben en het blijkt dat 300 minuten 100 euro kosten, even de rest bijbetalen graag! (ik heb het immers wel verbeld, waarom zou het dan kwijtgescholden worden zeggen ze dan)
Ik ben nu al weken aan het mailen en in die mails geeft men bovendien toe dat er wel een fout is gemaakt waardoor ik 35 euro terug kan krijgen van de 400 die foutief zijn berekend. Hiervoor is geen enkele uitleg gegeven dus het is alleen voor mij een bewijs dat er helemaal niets klopt van de interne processen bij Energiedirect...en dus ook niet van de Jaarnota's !
Advies aan iedereen dus: Ga NIET in zee met Energiedirect, want als je een conflict met ze krijgt is het einde zoek, je hebt NIETS zwart op wit omdat ze alleen met emails werken en je kunt ook je oude tarieven NIET nakijken want die verdwijnen online als er een nieuwe periode in gaat.
Marcel