BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Cursusgeld betalen na faillissement werkgever

Bijdrage door gebruiker
08-12-2009
53 keer bekeken
20 reacties
Begin 2009 heeft mijn voormalige werkgever mij opgegeven voor een tweetal cursussen bij opleidingsinstituut NVM Studiecentrum Opleidingen Makelaardij bv (NVM SOM), een aanbieder op de markt van opleidingen voor Vastgoed & Makelaardij, .

Na een uitnodiging te hebben ontvangen met daarin de cursuslocatie en andere relevante informatie ben ik op 5 februari begonnen met het volgen van beide cursussen.

Begin maart 2009 is echter gebleken dat mijn toenmalige werkgever niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen en heeft het faillissement van zijn kantoor aangevraagd. Hierdoor ben ik mijn baan kwijtgeraakt en aangezien ik net een nieuwe huis kreeg opgeleverd had ik op dat moment andere zaken aan mijn hoofd en heb ik de cursus voortijdig verlaten. Ik heb mij toen telefonisch bij een van de medewerkers van het NVM SOM afgemeld. Dit was volgens de medewerkster verder accoord.

Tot mijn verbazing ontvang ik in augustus, 6 maanden na het afbreken van de cursussen de facturen van de beide cursussen met het verzoek om deze binnen 14 dagen te betalen. De facturen zijn ineens op mijn naam gezet en aan mij geadresseerd.

Uiteraard heb ik meteen contact opgenomen met een van de medewerksters van het opleidingsinstituut en zij wijst mij op artikel 4.6 uit het bijgevoegde betalingsreglement waaruit blijkt dat indien de werkgever niet betaald een cursist aansprakelijk is voor betaling .

Ik ben als cursist nooit op de hoogte gesteld of accoord gegaan met deze betalingsvoorwaarden. Blijkbaar is de werkgever bij het aanmelden van mij wel accoord gegaan met deze voorwaarden. De medewerkster stelt dat ik door het volgen van de cursus accoord ben gegaan met deze voorwaarden.

Uiteraard heb ik het NVM SOM gewezen op het feit dat er ook in hetzelfde reglement vermeld staat dat bij niet tijdige betaling de cursist niet mag deelnemen en er geen inschrijving plaatsvindt echter zij wijzen dit van dit hand. Ze hoeven mij hiervan niet op de hoogte te stellen, maar dit is voor hen eventueel een mogelijkheid om te doen.

U zult begrijpen dat ik het erg onredelijk vind dat ik verantwoordelijk word gehouden voor betaling van de openstaande facturen, te meer omdat bij aanvang van de cursus al duidelijk was dat mijn werkgever deze niet had betaald. Indien dit tijdig aan mij was doorgegeven had ik hierop eerder actie kunnen ondernemen en hierop in kunnen spelen en bijvoorbeeld de inschrijving kunnen annuleren wat mij aanzienlijk minder zou kosten.

Overigens blijkt uit de facturen dat deze pas op 25 februari aan mijn werkgever zijn verzonden, ruim drie weken na aanvang van de cursus !

Het opleidingsinstituut houd vast aan de genoemde regels. Mag dit zomaar ??
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.