BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wat je moet weten voordat je Tele2 TV neemt of.... wat Tele2 je niet verteld

Bijdrage door gebruiker
08-11-2010
4 reacties
het korte verhaal:
- als je al internet hebt bij Tele2 en Televisie erbij neemt, levert Tele2 daarvoor geen extra internet bandbreedte.
- elk digitaal TV kanaal vraagt 5 Mb bandbreedte.
Als je dus naar één kanaal kijkt en 'n ander kanaal opneemt vraagt dit 10Mb bandbreedte die je niet meer vrij hebt voor computer of telefoon.
- Tele2 stelt als eis dat de kabellengte tussen de plek waar je telefoonlijn het huis binnenkomt en de modem max. 2 meter is.

het lange verhaal:
Ik had al internet/telefonie bij Tele2. Zij werft voor die service met de belofte dat men tot 20Mb/s downloadsnelheid kan krijgen. De verkoper heb ik destijds gevraagd wat ik kon verwachten aan snelheid. Dat moest hij nazoeken en kwam met een indicatie van 16Mb/s. Dat was in de praktijk max. 8Mb. De technische dienst deelde mee dat de verkopers er niks van weten en dat 8Mb/s heel normaal is. Geen reden om iets aan te doen. En blijkbaar dus normaal dat verkopers van Tele2 klanten werven met onjuiste informatie.
Tele2 vindt het ook heel normaal dat ze een bedenktijd geven van 7 dagen zonder dat je de service kan testen. Dat kan pas als je er al aan vast zit.

Recent toch besloten om er TV bij te nemen. Dan blijkt dat Tele2 je je eigen internet-bandbreedte gewoon opnieuw verkoopt voor de TV. Je zou verwachten dat ze voor die extra aangekochte dienst zorgen dat de bandbreedte wordt vergroot. Niet dus. Het is alsof je bij de melkboer een pak melk hebt afgerekend en dan bedenkt dat je ook nog een pak yoghurt wil. Waarop de melkboer je pak melk leeg giet en dat vervolgens vult met yoghurt.
Nu heb ik maximaal 8Mb/s. Dus op het moment dat ik naar één TV kanaal keek en er ook een opnam begonnen beide te haperen omdat daarvoor 10Mb/s nodig is. Op dat moment had ik ook geen internet en telefoonverbinding meer.
Als je dan gaat bellen met Tele2 blijken die 8Mb/s, waar ik vroeger van hun tevreden mee moest zijn, nu toch onderzocht moest worden. Ze hadden wat te verliezen.

Dan kom in je hun vaste scenario terecht:
- KPN komt langs. Die meet je verbinding.
Uit mijn basisstation komt 15Mb/s en daar blijft 10Mb/s van over in mijn huis en dan zit er nog 'n verlies tussen wandcontact en modem. Niets aan te doen.
- Tele2 komt langs. Die kan ook niks doen.
(je moet wel eerst je huis verbouwen om dat draadje van 2 meter tussen contactdoos en modem aan te leggen anders kan Tele2 je ook nog een bedrag in rekening brengen voor de reparateur)
- KPN komt weer langs.
Het blijft 8Mb/s.
Wat ze hoopten te bereiken is dat de verbinding kon worden opgeschroefd naar 10Mb/s zodat alles het net, en ook maar echt net, zou doen. Dan hadden zij een argument om het contract door te laten lopen. Nu dat niet kon is het contract weer terug naar Internet en telefoon.

Als Tele2 op hun internetsite duidelijk en eerlijk zou vermelden dat de internet verbinding bij overstap naar een breder pakket hetzelfde blijft en een TV kanaal 5 Mb/s nodig heeft kan iedereen zelf uitrekenen of dat wel of niet gaat werken en of men het er voor over heeft om zijn internet bandbreedte op te offeren voor TV.
Helaas is Tele2 een bedrijf dat willens en wetens zijn potentiële klanten verkeerd danwel niet volledig informeert over de diensten die zij aanbied. Iets wat volgens mij strafbaar is.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.