In de week van 12 t/m 19 oktober heb ik met m'n vrouw een weekje low-budget Croatie gedaan met Ryanair vanuit Weeze (D). Uiteraard mocht de mobiele ACER GSM ook mee, waarop een Youfone SIM only abonnement zat, en onbeperkt internet. Normaal, en binnen Nederland zijn mijn maandelijkse kosten, zo tussen de €30 en €40, en dus goed te dragen. Op het vliegveld had ik de ACER al in de flightmode gezet, en daarna ging de GSM met wat andere spullen door de röntgen scan bij de Duitse douane op het vliegveld. Hierna zag ik al gekke dingen op het scherm van m'n GSM, waardoor ik m'n vrouw aanstootte, zo van "als dat maar goed gaat". Aangekomen in Croatie wou ik de flightmode uitschakelen op m'n GSM, maar dit was niet meer mogelijk. De telefoon reageerde überhaupt nergens meer op. Dat heb ik zo gelaten, en zelfs de GSM nog aan de lader gehangen voor als er mogelijk een sms van m'n dochter door zou komen. Er kwam dus de hele week niets, geen telefoon, geen sms, niet inkomend en niet uitgaand. Bij terugkeer in NL, heb ik Youfone geïnformeerd over deze gang van zaken, en daar kreeg ik de melding dat een GSM, maar ook een SIM kaart wel eens defect kunnen gaan door de röntgen straling bij de douane. Men heeft mij verzocht om de youfone sim kaart uit te proberen op een andere GSM, maar helaas de SIM kaart was overleden. Ook mijn ACER beTouch E110 had helaas de 2 röntgen doorlicht beurten niet overleefd. Heb dit besproken met Youfone, dat de SIM kaart inderdaad defect was, en voor € 19,99 een nieuwe sim kaart aangeschaft. Er ook melding van gemaakt dat m'n GSM stuk was.
Vandaag, 15-11-2012, ontvang ik de Youfone verbruiks kosten factuur betreffende de gemaakte kosten van mijn mobieltje in de periode van mijn "low budget" uitstapje naar Croatie. Gesprekskosten: € 0,00, SMS kosten: € 0,00
Internationaal internetverkeer rest van Europa: € 1871,99
Achteraf blijkt het zo te zijn dat ik "roaming uit" nog niet had aangevinkt, terwijl ik mijn GSM wel op de flightmode had gezet. Na de douane (röntgen} reageerde mijn gsm nergens meer op, heb ik dus roaming uit ook niet meer kunnen inschakelen. Is dit ergens te verhalen, of kunnen die telecom boeven op deze manier zo maar je rekening leegplunderen. Wie kan mij met goede raad en daad informeren