BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

KPN Glasvezel laat een wijk in het donker zitten

Bijdrage door gebruiker
01-09-2011
5 reacties
Let op: het is een lang verhaal.

Ik heb vorig jaar een nieuw te bouwen huis gekocht op oude grond. Op 6 juni was het huis klaar en op 8 juni belde ik KPN om mijn telefoonlijn met ADSL te verhuizen op 8 juli.
Ik waarschuwde daarbij dat ik geen ISRA-punt in mijn meterkast kon ontdekken. Wel coax en fiber, maar geen koper.
Dit was geen probleem volgens de medewerker: zijn systeem gaf aan dat er wel degelijk koper in de grond lag. Waarschijnlijk met dank aan de oude grond, die overigens vóór het bouwen en heien vakkundig is ontdaan van alle zooi die nog in de grond lag: van oude vliegtuigbommen tot KPN-kabels.

Twee dagen later kreeg ik een brief die aangaf dat ze nog wat onderzoek moesten doen, maar weer twee dagen later kreeg ik van zowel KPN als provider XS4ALL per brief de bevestiging dat ik op 8 juli, zonder ervoor thuis te hoeven blijven, gebruik kon gaan maken van mijn diensten op mijn nieuwe adres.

Een week of twee later is men er dan toch achter dat het niet zo makkelijk gaat en ik word op 22 juni gebeld met de vraag of ik mijn lijn dan over glas wil laten lopen.
Op mijn vraag of mijn huidige diensten (telefonie en ADSL) daar ook overheen kunnen lopen wordt bevestigend geantwoord. Ik zou ook een modem en alles krijgen om de aansluiting werkend te krijgen. Helaas heb ik daar geen opname van.

Het wordt 7 juli, en ik heb nog steeds geen modem of iets dergelijks, enkel de schriftelijke bevestigingen mbt de op handen zijnde verhuizing van drie weken eerder, dus ik besluit te bellen.
Na in totaal 1,5 uur bellen tegen 10ct per minuut, 5 mensen gesproken te hebben en 5 keer mijn verhaal te moeten doen komt de aap uit de mouw: de persoon die mijn verhuizing in gang heeft gezet, heeft kort daarna mijn verhuizing omgezet in een opzegging.

De beloftes die mij in het telefoontje werden gedaan wat ik twee weken eerder had, blijken helemaal niet te kunnen: enkel de Universele Dienst (telefonie dus) kan men over glas leveren. Mijn ADSL-verbinding moet worden opgezegd, aangezien XS4ALL nog geen glasdiensten kan leveren. Weer een uur bellen, drie personen en twee keer mijn verhaal later (hebben die mensen geen historie in hun systeem?) later blijkt dat het drie weken gaat duren eer ze mijn glasvezel aan kunnen sluiten. In de tussentijd heb ik geen verbindingen en moet ik in feite zelf uitzoeken hoe ik een verbinding met de buitenwereld krijg. Een tam-tam of rooksignalen zou al een hele verbetering op kunnen leveren.

Op dat moment verlies ik mijn geduld, krijg visioenen van rooksignalen met als bron een smeulend KPN callcenter en eis op z'n minst een Dongel om wat te kunnen.
Ook daar doet men wat moeilijk over, maar na wat aandringen krijg ik de toezegging dat er na het weekend eentje toegestuurd zal worden.
De opzegging kan nog net worden stopgezet en de verhuizing wordt uitgesteld tot mijn fiber aangesloten kan worden. Drie dagen later krijg ik een schriftelijke bevestiging van de aanvraag met een activeringscode.

Helaas is het bereik van KPN Mobiel Internet in mijn nieuwe huis zo slecht (ik heb het diezelfde avond met een Dongel van mijn werk getest) dat ik enkel verbinding krijg als ik in de tuin ga zitten. De zomer van 2011 kende enkel regen, en daar reageren Dongels niet zo goed op. De toegestuurde Dongel ligt derhalve tot op heden ongebruikt in zijn verzegelde verpakking.

Het is nog niet voorbij, maar de limiet van het invoerveld wel, dus...
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.