Ik heb in november een gloednieuwe iPhone 4 (8GB) gekocht. Na een week ben ik er terug mee naar de winkel, Ritel, gegaan, omdat het apparaat kampte met ontzettend veel problemen - bijv. apps die niet werkten, constant crashen en opnieuw opstarten, etc. In de winkel gaven ze me een remedie: het toestel opnieuw installeren. Dit leek te werken, maar na een week ging de telefoon in de zogenaamde herstelmodus. Iets wat wel te repareren was maar een wederkerend verschijnsel bleek te zijn. Een bijkomend nadeel was dat hij in deze periode op de grond is gevallen, met als gevolg een kleine breuk in de linker-onder-hoek van het scherm.
Vervolgens heb ik besloten om de telefoon op te laten sturen via Ritel naar een Apple-gecertificeerd reparatiebedrijf om de softwarefout op te sporen en te laten repareren. Twee weken later kreeg ik de brief met daarin drie keuzes:
1. Een vervangend apparaat voor ca €240.
2. Mijn kapotte apparaat terug voor ca €40.
3. Milieuvriendelijk vernietigen voor €0.
De Ritel was mij vergeten te vertellen dat de garantie vervalt op het moment dat er een barst in of kras op het scherm zit. Uiteindelijk heb ik met de Ritel geregeld dat zij mijn 'onderzoekskosten' zouden betalen en dat ik mijn kapotte apparaat kosteloos terug zou krijgen.
Na twee weken had ik mijn toestel nog niet terug. Na telefonisch contact bleek dat het toestel er al was en ze vergeten waren mij daarvan op de hoogte te brengen.
Bij de Ritel bleek vervolgens dat de achterkant van de iPhone incorrect was teruggezet na de 'reparatie'. Hierdoor zat er een spleet van ca. 3mm tussen cover en case. Ik heb aangegeven dit onacceptabel te vinden en de Ritel gaf aan het zo snel mogelijk op te lossen. De volgende dag bleek dat er nog steeds een spleet van 1mm op de zelfde plek zat na een duidelijk gebrekkige reparatie poging. De enige oplossing die de Ritel vervolgens kon aanbieden was opnieuw opsturen en weer anderhalve maand wachten.
Daartoe heb ik de telefoon meegenomen en thuis uit de herstelmodus geprobeerd te halen. Dit was echter niet langer mogelijk, iTunes geeft errorcode (-1) aan, een hardwarefout. Dus de Ritel heeft niet alleen geblunderd bij het correct afhandelen van mijn schade, maar ook nog eens een apparaat geretourneerd dat kapotter was dan toen ik het opstuurde voor reparatie.
Omdat de Ritel weinig behulpzaam blijkt heb ik twee weken geleden een brief geadresseerd aan Apple Retail Nederland. Hier heb ik hier nog steeds geen antwoord of ontvangstbevestiging over gekregen. Daarom vraag ik me af of ik überhaupt nog iets kan doen om enige vergoeding te krijgen voor een duidelijk ondeugdelijk apparaat.
Ik heb een tijdlijn bijgehouden van de gehele periode, inclusief aankopen bij Ritel die aantonen dat ik in ieder geval in de winkel ben geweest een week na aankoop.