ArkeFly biedt drie klasses aan: Economy, Comfort en Premium Comfort. Per klasse verschilt de beenruimte (aanzienlijk), de geboden service en uiteraard de prijs.
Kennelijk maakt ArkeFly er een gewoonte van om een paar weken voor vertrek te bepalen met welk vliegtuig zal worden gevlogen. En als er dan minder stoelen van een bepaalde klasse beschikbaar zijn, dan worden klanten naar een lagere klasse gezet. Je krijgt dan (uiteraard) wel de meerprijs retour, maar excuses kunnen er niet vanaf.
Kennelijk begrijpen ze bij ArkeFly niet dat (een beetje) comfortabel vliegen onderdeeel van de vakantiebelevenis is. En dat het niet nakomen van beloften een domper voor hun klanten betekent. Oké, het staat allemaal wel 'netjes' in de voorwaarden, maar klantvriendelijk is het niet.
Ze zouden het ook anders kunnen doen. Verkoop niet meer stoelen in een hogere klasse dan je ècht waar kunt maken. Als je dan een ander vliegtuig inzet, dan kun je upgrades verkopen. En zo klanten blij maken, in plaats van teleurstellen. En natuurlijk kan er wel eens iets mis gaan. Je kunt in die gevallen ook excuses aanbieden en laten merken dat je het echt betreurt.
Maar ja, dat kost iets meer moeite en levert misschien wat minder geld op. En als je, zoals ArkeFly, op een aantal bestemmingen een monopolie hebt, dan kun je gewoon je gang gaan.
Nu behoort ArkeFly, net als Holland International tot de internationale TUI organisatie. Dankzij ArkeFly, waar ik nu twee keer achter elkaar een heel slechte ervaring mee heb gehad, vlieg ik in de toekomst geen ArkeFly meer. En doe ik dus geen zaken meer met TUI. Dat gaat TUI tienduizenden Euro's omzet kosten. Want ik verwacht nog een paar jaar mee te gaan en ik ben een trouwe klant, zo lang ik als klant wordt behandeld.
Ik hoop dat veel mensen mijn voorbeeld volgen, net zo lang tot het kwartje bij ArkeFky valt. Met winst willen maken is niets mis, maar als je dat over de rug van je klanten probeert te doen, dan hoor je wat mij betreft z.s.m. failliet te gaan.