Het is een lang verhaal, maar hier de korte versie van de korte versie.
In mei 2019 heb ik een Ford S-max gekocht uit 2012 met 114.000 km op de teller voor 18.000 euro bij eenBosch car servicegarage. Garage gaf aan dat de motor gereviseerd was.
Tot tevedenheid gereden tot 12 januari dit jaar, toch begon de auto telkens af te slaan na het nemen van een bocht. Dit werd steeds erger. Auto gelijk naar Ford-dealer gebracht in mijn woonplaats. Deze gaf na een diagnose aan dat de brandstof opvoerpomp (in de tank) defect was. Gelijk ook de verkopende Bosch garage op de hoogte gesteld met de vraag of die iets voor ons konden betekenen. Antwoord: nee, want buiten de 6 maanden. Toen begon de soap.
- toen brandstofpomp vervangen was, volgende foutmelding: brandstof pomp module.
- Na akkoord gegeven aan garage deze ook te vervangen en dit gedaan was, bleek: weer foutmelding.
- Nu pasin de motorruimte gekeken; stekker kabelboom zit los, want is niet geborgd op de PCM. Ook beschadigde kabel in deze kabelboom, ter hoogte van de stekker.
Na dit bericht gelijk weer contact opgenomen met verkopende garage en medegedeeld dat dit gevonden is. Deze garage heeft contact gehad met de Ford-dealer, waarna de oude brandstofpomp- en module teruggeplaatst zouden worden. Wat bleek tijdens deze werkzaamheden: aansluiting van brandstofslang op pomp is defect (beschadiging van schroevendraaier zichtbaar) en kan niet teruggeplaatst worden.Nieuwe pomp is dus blijven zitten.
Na uitvoer van de werkzaamheden door de Ford-dealer pas een prijsopgaaf gekregen: bijna 1800 euro, alle onterecht uitgevoerde werkzaamheden zijn in rekening gebracht, zo ook het vervangen van de brandstofpomp-module (niet de module zelf, maar wel de diagnose en in- en uitbouwen.). Aanvankelijke opgaaf was alleen voor de brandstofpomp. Daarna alleen goedkeuring gegeven voor (achteraf onterechte) vervanging module.
De verkopende garage hiervan aanspakelijk proberen te stellen, defecte stekker was al aanwezig ten tijde van de aankoop en is losgeraakt tijdens gebruik van de auto. Ook het defect aan de brandstofpomp was er al ten tijde van aankoop (volgens de Ford-dealer).
Status nu ruim twee maanden verder:
- Ford houdt vast aan deze prijsopgaaf en houdt de auto in gijzeling tot de rekening betaald is
- Bosch verkopende garage wil alleen de werkzaamheden rondom het euvel betalen (diagnose en reparatie defecte stekker) en wil niet opdraaien voor, ik citeer "gepruts van een ander". Verder stelt hij dat de defecte brandstofpomp ook door de Ford-dealer veroorzaakt kan zijn, deze vergoed hij ook niet.
Na heel veel heen en weer gemail en gebel komen we niet verder. Laatste status is dat ik beide garages gemaild heb met het verzoek water bij de wijn te doen:
- Ford dealer: rekening maken die opweegt tegen het gerepareerde en niet de onterecht uitgevoerd werkaamheden factureren
- Bosch garage: verzoek om 75% van de factuur van de Ford-dealer te voldoen.
Komen we er niet uit, dan leg ik de situatie voor aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Wat denken jullie, wie draait er in deze situatie op voor de kosten? Bovag wil niet bemiddelen omdat het net buiten de zes maanden na aankoop gebeurd is.
Alvast bedankt!