Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Webwinkel Wearpods moet gedupeerde klanten terugbetalen

27-08-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
155 keer bekeken
  •  
creditcard betalen online shoppen 1127

Webwinkel Wearpods moet gedupeerde klanten hun geld teruggeven en lopende klachten zo snel mogelijk oplossen, bepaalt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Gebeurt dit niet? Dan volgt mogelijk een boete of een last onder dwangsom.

De webwinkel, dat zich vooral richte op jonge consumenten, verkocht draadloze oordopjes die rechtstreeks uit China kwamen. Voor de promotie werden bekende influencers ingezet. Een groot aantal consumenten dat zaken deed met het bedrijf deed hun beklag. Zo werden artikelen niet ontvangen of kwamen ze te laat binnen. Daarnaast voldeed de bestelling vaak niet aan de beschrijving. Inmiddels is Wearpods gestopt met de verkoop. Als de website weer actief wordt en de eigenaar ervan opnieuw de consumentenregels overtreedt, zal de ACM optreden. De maximale boete die volgens de ACM kan worden opgelegd is 900.000 euro.

Ook bij dropshipping moeten winkels zich aan de regels houden

De toezichthouder ziet dat er steeds meer partijen op internet actief zijn die hun producten rechtstreeks uit een ander land, bijvoorbeeld China, laten importeren. Deze winkels houden zelf geen voorraad aan. Dit fenomeen heet 'dropshipping' en is toegestaan. Wel moeten bedrijven zich net als alle webwinkels aan de regels houden die consumenten beschermen. Zo zijn webshops onder meer verplicht om de mogelijkheid te bieden om producten retour te zenden. Verder moet bekend zijn waar consumenten met vragen en klachten terecht kunnen. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!