Soms wil je van een aankoop afzien. In welke gevallen kan dat? Binnen hoeveel tijd kun jij je nog bedenken? En wat moet je verder weten? Kassa zet het voor je op een rij!
Herroepingsrecht, retourrecht, bedenktijd, recht op ontbinding… welk van deze termen ook worden gebruikt, het betekent allemaal hetzelfde. In veel gevallen kan een consument binnen veertien kalenderdagen na levering beroep doen op het herroepingsrecht. Dit geldt bij een koopovereenkomst die op afstand is gedaan, dus een aankoop die via internet, per telefoon of op straat tot stand is gekomen. Als je spijt krijgt van een aankoop die op een van deze drie manieren is gedaan, kun je zonder opgaaf van reden de aankoop ongedaan maken. Echter, bij gebruik van een product heb je - ook binnen het termijn - geen recht op herroeping.
Bij een aankoop op straat moet je denken aan een verkoop gedaan door een straatverkoper. Dat is dan een verkoop buiten een verkoopruimte, zoals een winkel of marktkraam.
De dag waarop het herroepingstermijn ingaat geldt niet als één van deze veertien dagen. Koop je op 1 januari een product, mag je deze tot 15 januari retourneren. Valt deze dag op een zaterdag, zondag of een feestdag? Dan loopt de wettelijke bedenktijd af op de eerstvolgende werkdag. Wanneer je een regelmatige levering hebt van een product, zoals een tijdschrift, dan begint de bedenktijd vanaf de eerste levering van het product.
Heb je iets gekocht in een winkel? Dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt alleen van de aankoop af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Ruilen en retourneren is dus geen recht, maar een service. Is er sprake van een kapot product? Dan mag een verkoper je niet afschepen met een tegoedbon, omdat er geen sprake is van spijt van aankoop.
De regels van koop op afstand gelden niet voor sociale dienstverlening of gezondheidszorg. Ook geldt dit niet voor gokactiviteiten. Daarnaast gaat het niet op voor financiële diensten, onroerende zaken – zoals de aankoop van een huis – en overeenkomsten waarvoor een notaris nodig is. Verder kun je geen beroep doen op het herroepingsrecht bij passagiersvervoersdiensten en pakketreizen.
SALOME9 vroeg op Vraag & Beantwoord of een bedrijf herroeping mag weigeren, omdat een bedrijf aangaf al kosten te hebben gemaakt voor de opdracht. Het bedrijf vertelde dat SALOME9 diende te betalen voor de kosten die al waren gemaakt. Hoe zit dat precies? Wanneer je als koper toestemming gaf aan het bedrijf om te beginnen tijdens de bedenktijd, heb je geen recht op geld terug. Gaf je geen toestemming? Dan heb je wél recht op geld terug.
Soms is een bestelling enige tijd vertraagd en besluit je daarom als koper af te zien van de aankoop. Een verkoper heeft wettelijk gezien een levertermijn van dertig dagen. Wanneer de levering uitblijft, geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, meldt de Consumentenbond. Blijft levering dan weer uit? Dan mag je de aankoop ongedaan maken en heb je recht op geld terug.
ROY93 stelde hierover een vraag op Vraag & Beantwoord, omdat hij al een deel van een bestelling had ontvangen. Hij had namelijk een set stoelen gekocht en twee gele stoelen gekregen. De twee grijze waren nog niet geleverd. Kan hij dan nog afzien van de gehele aankoop? Bij het deel van de bestelling dat nog niet geleverd is, heeft ROY93 wettelijk gezien recht op geld terug. De andere producten waren echter al wel langere tijd in gebruik genomen. Hierdoor kunnen deze niet retour.
Wil je een product terugsturen? Dan kun je gebruiken van het modelformulier herroeping. De verkoper is verplicht deze op zijn website te plaatsen. Ook kun je een brief of een e-mail schrijven. Verder kun je gebruik maken van de voorbeeldbrief ‘Ontbinding online of telefonische aankoop’ van de Consumentenbond.
Binnen veertien dagen dat jij hebt laten weten van de koop af te zien, dient de verkoper het aankoopbedrag terug te betalen. Daarmee mag de verkoper wachten tot het product daadwerkelijk retour is of jij bewijs hebt geleverd dat je hebt product hebt teruggestuurd.
De verkoper mag de kosten van retourzending in rekening brengen. Daarover moet je vooraf geïnformeerd zijn, anders hoef je deze kosten niét te betalen.
In de Belbus Special van 4 januari 2020 leer je meer over je rechten als consument bij on- én offline aankopen.
Bron: Consumentenbond, Consumentenjurist, retourneren.nl
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!