Supermarkten doen weinig om consumenten gezonde keuzes laten maken. Juist de ongezonde producten voeren de boventoon in de aanbiedingen en het assortiment. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Superlijst Gezondheid 2022. Hiervoor zijn acht supermarkten onder de loep genomen: Albert Heijn, Jumbo, Coop, Plus, Lidl, Ekoplaza, Dirk en Aldi.
In reclamefolders van de supers valt ruim 80 procent van de producten buiten de Schijf van Vijf. Aan de kassa worden klanten vaak verleid tot het maken van ongezonde keuzes. Ook worden worden zoete kinderdrankjes vaak aangeprezen. Twee jaar geleden werd de Superlijst ook opgesteld. Alleen Ekoplaza en Lidl voerden de afgelopen jaren "wezenlijke verbeteringen door." Die twee supermarkten worden in de Superlijst Gezondheid bestempeld als 'voorlopers."
Het onderzoek is het product van een samenwerking tussen het Diabetesfonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting, Nierstichting en onderzoeksbureau Questionmark. De laatste partij heeft de Superlijst Gezondheid 2022 opgesteld.
De uitkomsten van het rapport onderstrepen dat zelfregulering niet werkt, aldus de Alliantie Voeding. Dat ongezonde waren meer worden aangeprezen, druist in tegen het Nationaal Preventieakkoord. In 2018 maakte het kabinet met onder meer de supermarkten afspraken om consumenten te stimuleren om gezonder te eten en te drinken.
"Het is hoog tijd dat de overheid via wetgeving maatregelen afdwingt. Daarom wordt het rapport vanmiddag aangeboden aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen", meldt de Alliantie Voeding.
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!