Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Nederlandse klanten van webshops betalen steeds vaker retourkosten

  •  
27-03-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2864 keer bekeken
  •  
Pakketjes 1127

In Nederland wordt driftig online gewinkeld. Zo worden er honderden miljoenen pakketten per jaar verstuurd, waarvan een aanzienlijk deel retour wordt gestuurd. Retourneren was voor de klant vaak gratis, maar dat verdienmodel staat onder druk en is volgens meer en meer webshops niet langer houdbaar. Steeds meer webshops – waaronder Zara, H&M en Wehkamp – berekenen deze kosten inmiddels dan ook door aan hun klanten. Meer webshops zullen volgen, is de verwachting.

Dat meldt De Telegraaf, die zich baseert op cijfers van het bedrijf Sendcloud, dat bedrijven helpt bij het versturen van pakketten. Sendcloud signaleert dat het steeds normaler wordt om klanten te laten betalen om te mogen retourneren.

Grote winkels en webshops zoals H&M, Wehkamp en Zara hebben de afgelopen jaren al besloten om de retourkosten (deels) door hun klanten te laten betalen.

"De tijd van gratis retourneren ligt definitief achter ons"

Sendcloud constateert dat meer en meer bedrijven deze ontwikkeling volgen. Voor circa 40% van alle retourzendingen geldt dat de klant gedeeltelijk of zelfs geheel opdraait voor de kosten van de retourzending.

In Nederland is dit percentage vorig jaar flink gestegen: in het eerste kwartaal van 2023 moesten consumenten in 31% van de gevallen (mee)betalen voor de retourzending, in het vierde – en laatste – kwartaal was dit gestegen tot 41%. En mede vanwege deze ontwikkeling durft ceo Rob van den Heuvel van Sendcloud de stelling wel aan dat "de tijd van gratis retourneren definitief achter ons ligt."

Hij vervolgt: "In navolging van veel grote retailers zien we dat betaald retourneren bij steeds meer webwinkels de standaard wordt."

'Gratis' retourneren is natuurlijk niet gratis

Dat jij er als consument aan gewend bent geraakt dat retourneren gratis is, betekent natuurlijk niet dat de winkel of webshop daar geen kosten voor hoeft te maken.

Zo vervolgt Van den Heuvel: "Webwinkels worstelen al jaren met de logistieke rompslomp en kosten van retouren, nog los van de impact op het milieu. Het doorberekenen van een deel van de retourkosten kan helpen om consumenten hiervan bewuster te maken."

Retourkosten kunnen flink uiteenlopen

Volgens Sendcloud betalen Nederlandse consumenten per retourzending gemiddeld 6,68 euro. Maar dit varieert afhankelijk van de aard en omvang van de bestelling die teruggestuurd wordt. Bedragen tussen de 1,96 euro en 28 euro worden genoemd.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) schat dat er in 2022 ongeveer 473 miljoen pakketten met bestellingen naar Nederlandse consumenten zijn verstuurd. Circa 12 procent van deze zendingen ging weer retour, en dat gaat dus om tientallen miljoenen retourzendingen.

Met name kleding wordt vaak teruggestuurd: volgens de ACM komen bij sommige webwinkels tot wel 30 procent van de retourzendingen terug. Voor de meeste productcategorieën geldt dat een retourpercentage tussen de 5 en de 7 procent als normaal wordt beschouwd.

Bron: De Telegraaf

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor