Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Melissa (30): "Door long COVID ben ik te ziek om te leven"

  •  
09-12-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
18869 keer bekeken
  •  

In februari was de toen 29-jarige Melissa te zien in een uitzending van Kassa. Zij kreeg na het oplopen van een coronabesmetting last van ernstige gezondheidsklachten. Melissa lijdt onder de symptomen van long COVID, en ze kan bijna niets meer. Negen maanden later is Melissa helaas nóg zieker: ze is uitbehandeld en de vraag is of iemand nog iets voor haar kan doen. "Ik ben te ziek om van de bank te komen. Te ziek om me aan te kleden. Te ziek om te leven." 

Bijschrift redactie (12 december 2023)

We hebben n.a.v. onze uitzending veel reacties en vragen over behandelingen in Duitsland ontvangen. Helaas is long COVID-zorg in Duitsland zonder Duitse zorgverzekering en huisarts niet beschikbaar voor patiënten uit Nederland. Daarnaast zijn er (ook) in Duitsland lange wachtlijsten en hebben veel klinieken een patiëntenstop. We hopen dat er in Nederland snel een behandeling mogelijk wordt.

Wij blijven het volgen.

90.000 patiënten gaan steeds harder achteruit

Melissa staat symbool voor een grotere groep van 90.000 patiënten met long COVID die steeds verder achteruitgaan. Een aantal van deze patiënten is zelfs bezig met een euthanasietraject. In deze reportage zie je hoe het nu met Melissa gaat én spreken we erover met Diewke de Haen, directeur van patiëntenorganisatie PostCovidNL.

De vorige reportage over Melissa zie je hieronder.

Bekijk ook de andere Kassa-reportages over long COVID

In Kassa van zaterdag 9 december sprak Amber met verschillende medici en andere deskundigen over de vraag wat er voor deze 'vergeten' groep patiënten kan – én moet – worden gedaan. Deze reportage zie je hieronder. Meer informatie staat in de bijbehorende dossiertekst.

Dit artikel gaat verder na onderstaande video.

Ook ging Amber in gesprek met demissionair minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid. Kan hij nog iets voor deze groep patiënten betekenen waardoor zij misschien uitzicht hebben op betere behandelingsmogelijkheden? Volgens Kuipers komt er géén extra geld beschikbaar voor behandelcentra waar patiënten met post-COVID behandeld kunnen worden.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (15)

Lindy Nikken
Lindy Nikken
5 jan. 2024 - 22:50
Ik heb al drie jaar long covid en ben heel blij met de resultaten uit onderzoek waaruit blijkt dat long covid nu ook daadwerkelijk als ziekte wordt erkend. In de afgelopen 3 jaar ben ik mijzelf volledig kwijtgeraakt en is daarmee ook mijn gezinsleven, sociale leven en maatschappelijk leven gereduceerd tot respectievelijk een laag pitje en niets. Mijn bedrijf heb ik vorig jaar moeten verkopen, mijn ziel en zaligheid lag hierin gedurende 17 jaar en ik had nog veel ondernemende plannen voor de toekomst). Mijn gezinsleven en sociale leven bestaan uit sporadische momenten en leveren iedere keer weer frustratie en wanhoop op. Sporten wat ik altijd veel deed is een fractie geworden van het oude niveau. Omdat ik slecht kan accepteren dat ik niet meer de vrouw ben van voor long covid ga ik over mijn eigen grenzen heen, om niet alleen mijzelf maar ook veelal anderen te plezieren, waarna ik daar zelf weer een aantal dagen moet bijkomen. En dat is nog een understatement. Omdat “je er toch goed uitziet” levert het weinig begrip op en kom je in een maatschappelijk en sociaal isolement met hier en daar verwijten als je weer eens moet afzeggen (niet omdat je er geen zin in hebt maar alleen maar omdat je lichamelijk beperkt wordt). Hopen dat het beter wordt doe ik niet meer, ik probeer te accepteren en kijk reikhalzend uit naar een medicijn. De consequenties van de ziekte long covid waren tot nu toe zwaar onderschat, dat maakt het nog moeilijker te verteren.
Frank Leurs
Frank Leurs
20 dec. 2023 - 21:20
De regering is te veel bezig met zaken die NIETS hiermee te maken hebben. Ze moeten zich eerst eens beseffen dat ze deze personen helpen. Al weet ik nu al dat er niet geluisterd zal worden aar deze personen. Minister kuipers moet de politiek verlaten en de persoon die WEL helpt moet het overnemen. Wat moet er mis gaan voordat ze in Den Haag eens gaan luisteren? En voordat ze eens 'nadenken' voordat ze iets beslissen. Ik heb het gevoel dat ze eerder denken aan geld verdienen dan dat ze het gebruik om bijv. deze arme jongedame helpen. En de vele andere in dezelfde situatie.
bouconyn
bouconyn
11 dec. 2023 - 16:57
Schandalig,dat er niets aangedaan wordt Kuipers moet zijn eigen schamen.In zo'n rijk land!!!
Gerdina55
Gerdina55
11 dec. 2023 - 16:32
Vreemd, mijn reactie is weg. Vraag: is Melissa gevaccineerd? Ze werkt (e) in de zorg, dus je werd vrijwel gedwongen. Belangrijke vraag, ik hoop op een antwoord. Iedereen die ik ken, met deze klachten (long covid) zijn gevaccineerd. Helaas wordt onderzoek hier naar belemmerd.
2 Reacties
JannyBoe
JannyBoe12 dec. 2023 - 7:45
Niemand in de zorg werd 'vrijwel gedwongen'.
marleenvanh
marleenvanh18 dec. 2023 - 15:56
Dat was ook mijn eerste gedachte. Er waren in het begin namelijk een hoop mensen die zich niet konden laten vaccineren, wegens 'te jong/gezond'. Indien ze de mogelijkheid wel had.... en een van de 'ik wil niet want.... en dan een drogreden of gulloof in de heer en heiland Tja.... Nog steeds heel rot natuurlijk, want dit is dan wel een hele zware 'straf' maar wel een heel klein beetje ''GEWOON ESDB'!
aad piraat
aad piraat
10 dec. 2023 - 15:35
Kuipers geneest het wel door voor deze mensen te klappen.
1 Reactie
Gerdina55
Gerdina5511 dec. 2023 - 16:33
Inderdaad, dat werkt echt! 🤦🏼‍♀️
yavana
yavana
10 dec. 2023 - 14:27
Jammer dat men maar geen onderzoek willen doen. Mensen die vroeger ME vermoedheidziekte hadden werden vroeger uitgelachen. Was onzin en tussen de oren. Mijn vermoeden dat ik zelf ME heb gekregen na een griepprik. maar als je over prikjes hebt ben je een complotdenker. Wanneer wordt er eens goed onderzoek worden.gedaan als.deze 98.000 mensen eens 10 euro zouden storten,want politiek.doet het niet. Zouden er best wat onderzoeken kunnen komen.
2 Reacties
Gerdina55
Gerdina5511 dec. 2023 - 16:34
Inderdaad!
JannyBoe
JannyBoe12 dec. 2023 - 9:07
Die onderzoeken zijn er al @yavana. Onderzoekers van het gerenomeerde vaktijdschrift The Lancet hebben driehonderd miljoen vaccinaties onderzocht. Conclusie: 'milde bijwerkingen, geen bewijs vaccindoden'. https://nos.nl/artikel/2420349-300-miljoen-coronaprikken-in-vs-milde-bijwerkingen-geen-bewijs-vaccindoden In Nederland is er ook onderzoek gedaan. Ook het CBS vindt geen bewijzen. https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2022/sterfte-en-oversterfte-in-2020-en-2021/6-risico-op-overlijden-kort-na-vaccinatie
wim koelewijn
wim koelewijn
10 dec. 2023 - 8:10
Ongelooflijk..wie durft nog te roepen " eigen volk eerst ?"...ongelooflijk veel geld gaan over de grens omdat we sinterklaassie willen blijven spelen...heel veel liggen wakker van de naweeën van corona..nou ik hoop van ganser harte 2 dingen. Dat de patiënten er snel bovenop komen en dat onze aaniskomenwaaiende Kuipers geen moment meer in slaap komt...
1 Reactie
Frank Leurs
Frank Leurs20 dec. 2023 - 21:23
Ik hoop dat Kuipers zal moeten aftreden om plaats te maken voor iemand die WEL weet hoe het eraan toe gaat.
geem02
geem02
10 dec. 2023 - 7:47
Jammer dit soort berichten te lezen en ze zijn ook niet nodig want er is mogelijk een methode. Tijdens het Covid gebeuren was er een man genaamd M.T. Keshe hij heeft een produkt waarmee covid positief behandeld kon worden maar het werd afgewezen. Ja ongelooflijik. Mogelijk als het als nog toegepast wordt dat het helend kan weren.
1 Reactie
JannyBoe
JannyBoe10 dec. 2023 - 8:01
Het is absolute flauwekul waar geen flintertje bewijs voor is. Erg kwalijk ook want deze meneer praat mensen hoop aan die er niet is.
skyman
skyman
10 dec. 2023 - 6:56
Ontzettend vreemd dat in de hele uitzending niet wordt gesproken oven vaccinatieschade. Melissa is bijna zeker ingeënt met het zogenaamde covid-19 vaccin. Men praat over long covid, suggererende dat dit het gevolg is van een corona infectie maar de kans is vele malen groter dat dit komt door de injectie. De bewijzen stapelen zich inmiddels op. Waarom draait men hier steeds omheen? Het zou tenminste besproken kunnen worden.
6 Reacties
geem02
geem0210 dec. 2023 - 7:52
Mijn vriendin, is ten gevolge van een hersenblokkade als gevolge van de vaccinatie door een verkeersongeval overleden. Bij het oversteken kreeg ze die hersenblokkade en dus zag ze de auto niet aankopen, raakte in coma en is de volgende dag overleden
JannyBoe
JannyBoe10 dec. 2023 - 8:06
Kansen, vermoedens, het zijn geen feiten. Hoe erg sommige gebeurtenissen ook zijn. En er zijn soms zeker bijwerkingen. Wereldwijd zijn vaccins een groot succes gebleken. Uit een studie van het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet blijkt dat in het van dec 20- dec 21 wereldwijd 20 miljoen doden zijn voorkomen. https://www.ad.nl/gezond/studie-coronavaccins-hebben-in-eerste-jaar-20-miljoen-levens-gered~a001ed94/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Uil
Uil10 dec. 2023 - 16:48
Juist gezien. Misschien is er dan wel een oplossing. Hoewel..in dit land???
Gerdina55
Gerdina5511 dec. 2023 - 16:37
En ZO is dat! Zie mijn reactie
Gerdina55
Gerdina5511 dec. 2023 - 16:40
Bij ene Jannie Boe is de mogelijkheid om te reageren er helaas niet. Duidelijk zwaar gehersenspoeld.
JannyBoe
JannyBoe12 dec. 2023 - 7:44
Jammer dat u zo flauw reageert @Gerdina55. Als u het niet met mij eens bent kunt u dat ook op een normale toon schrijven. '[...]suggererende dat dit het gevolg is van een corona infectie maar de kans is vele malen groter dat dit komt door de injectie. De bewijzen stapelen zich inmiddels op.' staat hierboven. Hoezo is 'de kans groter' dat men corona kreeg door vaccinatie? Blijkt dat uit feiten of zit dat tussen de oren van de schrijver? Het is een zelf bedachte theorie en er is geen enkel bewijs voor. 'De bewijzen stapelen zich inmiddels op'. Welke bewijzen? Hoe ziet die stapel eruit? Waar kunnen we een onderzoek of bewijs vinden. Of zit dat ook weer tussen de oren van de schrijver? Het is allemaal een kwalijke manier van onrust stoken. Met uitspraken die op volkomen niks zijn gebaseerd. En je praat zieke mensen iets aan. Dat is nog het ergste.
Carlarus
Carlarus
9 dec. 2023 - 21:26
Geachte medewerker van Kassa, Sinds drie jaar adviseer ik als oud-neuropsychiater postCovid patienten. Nu zo’n 1500. Samen met Idelette Nutma van www.sespis-en-daarna.nl. Wij adviseren (onderbouwd! Zie link naar ons artikel) in de eerste plaats het veilige SSRI. Uit ons onderzoek blijkt dat dit bij 2/3 van de patienten tot (veel) vermindering van symptomen leidt. Verder werken we vanwege MCAS (mestcelactivatiesyndroom waarbij teveel histamine vrijkomt) met diverse antihistaminica, adviseren we soms met N-acetylcysteïnezuur (fluimucil) dat via de glutaminerge-cellen werkt waardoor mensen minder overprikkeld raken en hun hartslag zakt en resveratrol, een AHR antagonist dat vergelijkbaar werkt als het anti-kankermiddel IK-175 wat laatst in het nieuws was. We adviseren, op maat gesneden, nog meer middelen, maar dat gaat hier te ver. Als Melissa onze hulp wil hebben, laat ze contact opnemen met mij (rusvries@ziggo.nl) en met Idelette (nutma@sepsis-en-daarna.nl). Onze begeleiding is gratis. De medicijnen moeten door de huisarts worden voorgeschreven. Die kan mij ook altijd bellen of mailen. Hierbij de link naar ons artikel. https://www.nature.com/articles/s41598-023-45072-9 Met vriendelijke groet, Carla Rus, MD
Gelshof
Gelshof
9 dec. 2023 - 19:15
Binnenkort ga ik de zgn hyperbare zuurstoftherapie volgen ivm late reacties bestralingen na kanker. Vlgs de arts zou deze therapie goed helpen bij longcovid. Wellicht uitzoeken wat de mogelijkheden zijn?
moniquemaan
moniquemaan
9 dec. 2023 - 19:13
Als ze in Duitsland al wel kunnen behandelen, waarom dan niet gebruik maken van hun expertise?? Dan kunnen deze mensen tenminste geholpen worden!
Wicher Folkers
Wicher Folkers
9 dec. 2023 - 18:58
Met plaatsvervangende schaamte naar het interview met minister Kuipers gekeken. Die wil gewoon NIETS doen voor de long covid patiënten doen. Hoop niet dat hij straks terug keert in de regering
1 Reactie
wim koelewijn
wim koelewijn10 dec. 2023 - 8:14
Snap al van het begin niet dat hij minister werd..liep in het emc een beetje rond in zijn witte jas en kwam voor wellicht een paar duizend per keer op tv over corona kakelen ...
Ton1960
Ton1960
9 dec. 2023 - 18:58
wat een drama..die Dombo van Kuipers schuift het gewoon weg! Tja precies zoals ik dat meemaakte dat ik 'm.e had. Geen mens kon of wou me helpen ..Mega moe en spierklachten maar totaal onbegrip. Die Kuipers moet het zelf maar eens krijgen en dan eens kijken of die nog zo'n reactie geeft😡
Ton1960
Ton1960
9 dec. 2023 - 18:56
wat een drama..die Dombo van Kuipers schuift het gewoon weg! Tja precies zoals ik dat meemaakte dat ik 'm.e had. Geen mens kon of wou me helpen ..Mega moe en spierklachten maar totaal onbegrip. Die Kuipers moet het zelf maar eens krijgen en dan eens kijken of die nog zo'n reactie geeft😡
BNNVARA LogoWij zijn voor