Online winkelen is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Je bestelt iets en binnen een dag krijg je het al binnen! En als het product niet bevalt, kun je het vaak makkelijk en gratis terugsturen. Maar je moet het product wel kunnen uitproberen. Tot hoever mag je dan gaan? En als de productdoos kapot is, mag je dan nog wel retourneren? We leggen het allemaal uit.
Het is wettelijk niet toegestaan voor webwinkels om een originele of ongeopende verpakking te eisen. Daarnaast is het niet toegestaan voor ondernemers om een vergoeding te vragen voor een beschadigde verpakking. De consument moet immers het product kunnen uitpakken en uitproberen. Volgens Thuiswinkel.org zou het herroepingsrecht te makkelijk kunnen worden beperkt als een verkoper een onbeschadigde of originele verpakking mag eisen.
Als consument ben je bij een online aankoop beschermd door de wet ‘koop op afstand’. Daardoor mag je aanspraak maken op het herroepingsrecht. Binnen veertien dagen mag je het product retour sturen zonder opgaaf van reden. Natuurlijk mag je het product wel eerst uitproberen. Volgens artikel 7 van de algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org moet de consument zorgvuldig omgaan met het product én de verpakking. Het product mag uitgepakt en gebruikt worden om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Daarbij is het uitgangspunt dat je het product mag bekijken en uitproberen zoals je dat in een fysieke winkel zou doen.
Heb je het product uitgeprobeerd, maar bevalt het niet? Dan moet je het op de juiste manier terugsturen. Je verstuurt het product terug aan de hand van de verstrekte instructies van de webwinkel. In de algemene voorwaarden staat dat het product geretourneerd moet worden met alle geleverde toebehoren en zoveel mogelijk in de originele staat en verpakking.
Let op: het herroepingsrecht geldt niet als je het product gekocht hebt in een fysieke winkel. Als je een product in de winkel wil ruilen, dan moet je de verpakking wel bewaren. Het product wordt namelijk opnieuw verkocht en daarvoor is de verpakking ook nodig. Lees hier meer over het herroepingsrecht.
Veel webwinkels zijn aangesloten bij belangenvereniging Thuiswinkel.org en mogen daarom het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk op hun website zetten. Dit betekent dat ze elk jaar opnieuw de certificering moeten doorlopen. Vaste speerpunten zijn bedenktijd en veiligheid, maar ook zekerheden als financiële stabiliteit van de webwinkel. De webwinkels moeten zich houden aan de algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org, die in overeenstemming met de Consumentenbond tot stand is gekomen. In die lange lijst met voorwaarden staat ook hoe de consument om moet gaan met de verpakking van een product.
Een originele verpakking mag de verkoper niet eisen, maar er gelden wel de grenzen van redelijkheid en billijkheid: als de consument een product kan beoordelen zonder de verpakking te beschadigen, dan is er geen reden om de originele verpakking niet terug te sturen.
Van producten waarvan de kenmerken, specificaties en de aard op de verpakking al heel duidelijk zijn, mag de verpakking niet geopend worden. De verpakking bevat namelijk al alle informatie die je nodig hebt om te beoordelen of je het product wil houden. Het gaat bijvoorbeeld om scheermesjes, batterijen en inktcartridges.
Thuiswinkel.org geeft aan dat het herroepingsrecht vervalt als je de verpakking van bijvoorbeeld batterijen opent. Je kunt in de winkel namelijk ook geen batterijen uitproberen. De verpakking moet dan wel alle specificaties vermelden, zoals voltage en voor welke apparaten de batterij geschikt is. Bij een inktcartridge moet op de verpakking staan wat de kleur, kleurcode en typenummer is. Blijkt de kleur anders te zijn dan op de verpakking staat aangegeven, mag je natuurlijk de cartridge retourneren. Er is hierbij dan geen sprake van het herroepingsrecht, maar van zogeheten non-conformiteit. Dit betekent dat het product niet de eigenschappen heeft die de consument mocht verwachten.
Ook spullen die makkelijk te kopiëren zijn, zoals cd’s, dvd’s en software, zijn uitgezonderd. Als de verzegeling is verbroken, mag het product niet teruggestuurd worden. Dit geldt ook voor hygiëneproducten zoals onderbroeken. Bij kleding mogen verkopers wel eisen dat alle labels en prijskaartjes er nog aan zitten, maar als de kleren niet goed gepast kunnen worden omdat de labels in de weg zitten, dan mag je deze verwijzen.
Voor een product dat je wilt laten repareren, heb je geen verpakking nodig. Een reparatie valt namelijk binnen een bepaalde termijn onder garantie. Als een verkoper wel om de verpakking vraagt, is dat vaak omdat ze de serienummers of streepjescodes nodig hebben. Je kunt van de streepjescode een foto maken of je kunt ‘m uitknippen en bewaren. Zo hoef je niet de grote doos te bewaren, maar heb je wel de juiste codes als er om gevraagd wordt.
Bron: Thuiswinkel.org, ACM
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!