Als je iets online koopt en je bent er niet tevreden over, dan stuur je het toch gewoon terug? Dat dacht Ramatu Dijkstra ook. Alleen, daar denken ze bij Hermosa Wonen anders over. Hoe zit dat met hun retourvoorwaarden?
Ramatu bestelt een vloerkleed bij de webwinkel van Hermosa Wonen. Om het kleed even goed te kunnen bekijken, rolt ze het kleed uit. Het is tenslotte naar binnen opgerold. Ramatu is toch niet tevreden over de kleur en wil het kleed graag terugsturen. Maar dat blijkt niet te kunnen.
Omdat het vloerkleed nageleverd is, kan hij niet geretourneerd worden, verklaart het bedrijf. Dat zien ze namelijk als een op maat gemaakt product. Maar de afmeting die Ramatu heeft besteld is gewoon een maat die standaard in de webshop verkrijgbaar is.
Daarna komt het bedrijf met het argument dat het plastic is verwijderd, de zegel is verbroken en het kleed is uitgerold. In hun algemene voorwaarden hebben ze opgenomen dat dit niet is toegestaan. Dat Ramatu dit wel moest doen om het product te kunnen zien, doet er blijkbaar niet toe.
Volgens de wet moet je een online gekocht product altijd kunnen beoordelen en zo nodig retourneren. Kleding en schoenen moet je bijvoorbeeld kunnen passen. De verpakking mag daarvoor opengemaakt worden, mits je dit netjes doet.
Klanten die iets in een webwinkel kopen hebben binnen 14 dagen na ontvangst van het product het recht om toch van de koop af te zien. Ramatu dus ook, maar Hermosa Wonen helpt haar niet verder. Zij beroepen zich op hun eigen algemene voorwaarden. Maar het consumentenrecht - de wet - gaat altijd boven algemene voorwaarden.
Ramatu mailt haar verhaal naar de Belbus. Hermosa Wonen geeft toe dat ze fout zitten en dat Ramatu het kleed niet had kunnen beoordelen zonder het uit de verpakking te halen, maar dat willen ze liever niet voor de camera uitleggen. Het kleed mag wel teruggestuurd worden. Ciana stelt voor het kleed persoonlijk te komen brengen, maar daar staan ze bij Hermosa Wonen niet op te wachten. Toch doen Ciana en Ramatu samen een poging om iemand te spreken te krijgen. Ze rijden naar de showroom in Utrecht, maar helaas er is daar niemand aanwezig.
Ciana en Ramatu kunnen het kleed natuurlijk niet zomaar achterlaten bij de showroom waar niemand is. Daarom gaan ze naar het dichtstbijzijnde postkantoor om het te laten verzenden. Ramatu is in ieder geval van het kleed af. Hermosa Wonen laat aan de redactie van de Belbus weten dat ze nog eens extra naar hun voorwaarden gaan kijken, zodat dit soort conflicten in de toekomst voorkomen kunnen worden.
Meer lezen over je rechten wat betreft een artikel terugsturen naar de webwinkel? Lees deze info op de website van de Consumentenbond.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!