Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

CBS: Minder mensen met pensioen dan vorig jaar

  •  
15-05-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2064 keer bekeken
  •  
pensioen vakantie 1127

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het aantal mensen dat met pensioen in gegaan ten opzichte van vorig jaar gedaald. Iets minder dan de helft van de mensen die in 2022 met pensioen gingen was jonger dan de AOW-leeftijd.

In totaal stopten vorig jaar zo’n 84.000 mensen met werken vanwege hun pensioen, 12 procent minder dan een jaar eerder. Die pensioengerechtigde leeftijd was dat jaar 66 jaar en 7 maanden, maar de gemiddelde leeftijd waarop mensen met pensioen gingen was 65 jaar en 8 maanden. Dat is 3 maanden hoger dan in 2021 en dezelfde gemiddelde leeftijd als in 2020.

Corona kan een factor zijn

Waarom ruim een tiende minder mensen met pensioen gingen, weet het CBS niet. Wel merkt het statistiekbureau op dat in coronajaren 2020 en 2021 veel werknemers met pensioen zijn gegaan. Maar gegevens om het effect van de coronacrisis op het aantal pensioengangers vast te stellen, ontbreken.

CNV springt in de bres

Vakbond CNV roept het kabinet naar aanleiding van de CBS-cijfers op snel met een structurele regeling te komen waarmee mensen in een zwaar beroep eerder kunnen stoppen met werken. "Voor mensen in een zwaar beroep is doorwerken tot hoge leeftijd een utopie. Zij kunnen simpelweg niet meer, het lichaam is op", zegt Patrick Fey, vicevoorzitter van CNV en pensioenonderhandelaar. Hij wijst erop dat de huidige regeling voor vervroegde uittreding eind 2025 afloopt en daarnaast tekortschiet. De bond wil dat het maximale bedrag dat mensen meekrijgen als ze gebruikmaken van deze zogeheten RVU-regeling omhooggaat. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (26)

PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
10 feb. 2024 - 7:11
Overigens, het probleem is niet dat die paljas Wilders een gevaar voor de huidige democratie is, maar dat de huidige democratie niet voldoende democratisch is en doet, zodat er steeds tegen geprotesteerd word. Zoals elders al door bv Daenen al vertelt is, de democratie is geliberaliseert. Uit publieke en landelijke handen gegeven zodat het niet meer kan werken.
hgroen2
hgroen2
9 feb. 2024 - 14:51
Ook NRC is overtuigd. Wilders is niet verandert en zal niet veranderen. https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/08/geactualiseerde-wilders-biografie-laat-zien-dat-de-pvv-politicus-niet-zal-veranderen-a4189493
Minoes&tuin
Minoes&tuin
9 feb. 2024 - 9:36
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/29/wilders-i-heeft-straks-ook-benoemingsmacht-a4188370
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
8 feb. 2024 - 23:36
Dat is nogal een sci fi projectie, gebaseert op wat historische voorbeelden van elders, met contexten die nu en hier radicaal anders zijn, en over verschillende groepen gaan. Verder fijn dat die paljas niet in een rechtse meerderheids regering komt.
Ewout Pool
Ewout Pool
8 feb. 2024 - 19:58
De “(lange) mars door de instituties” is een term gemunt door Rudi Dutschke, een linkse Duitse studentenleider. Opmerkelijk dat de scribent deze hier aanhaalt. Overigens worden rechters gekozen door de LSR, een voor 2/3 door rechters bevolkte commissie. Daarna benoemd de regering deze formeel. De Raad voor de rechtspraak regelt de bedrijfsvoering van de gerechten en dient als adviescollege en is juist ingesteld om de rechtspraak onafhankelijker te maken van Justitie. De scribent hoeft het niet eens te zijn met de standpunten van de PVV, dat ben ik ook maar zeer ten dele. Maar felt is dat met deze verkiezingen een grote rechtse meerderheid is ontstaan. Dus het zou democratisch zijn dat de regering die kant inslaat. Een regering met VL en D66 zou in mijn optiek onvoldoende recht doen aan de verkiezingensuitslag.
1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen9 feb. 2024 - 1:46
Ik weet niet of je de winst van de PVV rechts moet noemen. Het gaat meer over democratie. Het hoort erbij dat politici zich met tegenstellingen bezig houden, maar dat draait zo vaak op muggenziften uit dat een roep om een Sterke Leider ontstaat. Het is echter een misverstand dat Wilders zo'n sterke leider is. Hij 7s meer een sterke stoorzender.
Effie2
Effie2
8 feb. 2024 - 16:01
Veel zetels voor de PVV en de BBB betekent voor de neoliberale tak van de VVD vooral dat Groen Links-PVDA en de door hen zo gehate vakbeweging weinig of niets meer in te brengen heeft. Wat een relatief kleine groep overlastgevers veroorzaakt is in de media doelbewust uitvergroot tot een gigantisch probleem. De Telegraaf/WNL voorop. Chemours, Tata Steel, de Agro problematiek. Van uitstel na uitstel komt er wat hen betreft afstel. De burger wordt al decennialang een op sluwe wijze door de politiek misleid. Asielzoekers kun je de schuld niet geven van de gevolgen van decennialang goedkope arbeidsmigranten werven. Mensen met een andere cultuur, die zich niet aanpasten, nooit meer terug gingen, en hier vervolgens voor zóveel nageslacht zorgden dat er in bepaalde wijken of steden inmiddels minder mensen met een niet-migratieachtergrong wonen dan andersom. En terwijl het probleem van de asielzoekers geframed wordt als schuld van 'Links' laat 'rechts' Nederland het probleem juist om die reden voortbestaan. Populisme werkt. Asielzoekers moesten de aandacht afleiden van het werkelijke probleem. Populistische neoliberalen gaan de problemen die hun wanbeleid heeft veroorzaakt écht niet oplossen. Ze piekeren er niet over. Het gaat ze om de macht die geld voor ze genereert. Met de samenleving als pinapparaat. En daarom moeten de multinationals hier de baas blijven. Hopelijk is Pieter Omtzicht daar klaar mee en durft hij dat in heldere bewoordingen aan de samenleving uit te leggen.
2 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde8 feb. 2024 - 17:47
Effie, klopt. Als PVV en BBB de kans krijgen om hun beleid uit te voeren is links definitief zijn grip op die groep kwijt. Trump deed het, rechts beleid door de strot van de arbeider drukken. Net als Wilders door ze te pakken op hun zwakle kant.
misterzuinig
misterzuinig8 feb. 2024 - 21:03
"Met de samenleving als pinapparaat." Dat was onder de businessliberaal Mark Rutte al het geval. Maar onder Wilders, Van der Plas en Yesilgöz wordt dat nog veel erger, namelijk een autoritaire, agressieve en een fascistische variant van het neoliberalisme.
Frits Jansen
Frits Jansen
8 feb. 2024 - 15:51
De winst van Wilders komt doordat veel mensen een hekel hebben gekregen aan politiek, en dus aan democratie. Maar wat wil je met politici die zo met elkaar bezig zijn dat ze aan beleid niet toekomen.
3 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist8 feb. 2024 - 18:36
Ik geef je gelijk dat ze een hekel gekregen hebben aan politiek? Maar een hekel aan democratie? Ik denk eerder dat ze zich storen aan het gebrek hieraan. Kiezersbedrog is tenslotte meer de norm dan uitzondering.
MG1968-2
MG1968-28 feb. 2024 - 21:48
@anna Als je de pvv stemmer serieus neemt en er van uitgaat dat zijn stem een weloverwogen keuze is dan heeft de pvv stemmer weinig op met democratie.
Martin van der Linde
Martin van der Linde9 feb. 2024 - 15:32
Frits, ik denk dat mensen een hekel aan politiek hebben gekregen door alles wat Wilders er over zei. Zaken zo verdraaien dat het net lijkt alsof. En aangezien pvv stemmers de slechtst geïnformeerde kiezers zijn ging het erin als zoete koek. De afbraak van onze democratie begint van boven af. Zonder Trump geen maga, zonder Hitler geen vernietigingskampen, zonder Wilders geen overvol Ter Apel, etc.
hgroen2
hgroen2
8 feb. 2024 - 14:22
In aansluiting op mijn artikel. Lezenswaardige column in NRC. Iedereen focust op de PVV maar vergeet de gekwalificeerde meerderheid, die helemaal niets op heeft met de PVV. Dus dat de PVV 'moet' regeren, is helemaal niet zo vanzelfsprekend zoals de media en sommige partijen ons willen doen geloven. https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/07/de-uitslag-serieus-nemen-dat-kan-ook-door-middenpartijen-te-laten-regeren-a4189389
1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin10 feb. 2024 - 8:01
hgroen2 Klopt, had het al gelezen.
HarrieV2
HarrieV2
8 feb. 2024 - 14:00
Ik ben 100% democraat. Andere bestuursvormen doen (uiteindelijk) de gewone burger te kort. Het manko betreffende de democratie is echter dat we van de overheid een lange termijn visie en gerelateerde acties verwachten en dat de burger niet verder kijkt dan de korte termijn. Dat gaat goed als het de burger goed gaat in tijden van groei. De bomen groeien echter niet tot in de hemel en dan loopt het spaak. We zijn met te veel mensen op deze wereld en ik houd mijn hart dus vast.
1 Reactie
Anna R. Chist
Anna R. Chist8 feb. 2024 - 18:37
De burger wordt er bedrogen door hem bij elke verkiezingen kortetermijnzaken voor te spiegelen.
Martin van der Linde
Martin van der Linde
8 feb. 2024 - 13:56
"Maar is dat wat de kiezer wil? Ik betwijfel het" Ik ook. Het is wat de populisten er van maken. Zij leggen de woorden in de mond van de kiezer. Kijk naar Trump die herhaaldelijk zegt: "I am your Retribution" Ik ben jullie wraaknemer. Wilders doet precies hetzelfde. Met zijn heks en zijn kopvoddentaks. De man is verachtelijk. We moeten mensen tegen zichzelf in bescherming nemen. Dat klinkt paternalistisch en dat is het ook. Er zijn genoeg voorbeelden in de geschiedenis om te zien wat er gebeurt als we dat niet doen. Arnon Grunberg zei pas geleden dat we soms ondemocratisch moeten zijn om de democratie te beschermen. Dat niet doen is in feite heel erg cynisch, dingen op zijn beloop laten, een kind niet weghalen voor een aanstormende auto. Tijdens Rutte 1 verbood Wilders dat er gekleurde mensen en mensen met een niet Nederlands uiterlijk te zien waren in Overheids- en voorlichtingsfilmpjes. Wisten wij dat? Is dat ooit breed uitgemeten in de media? Zo geniepig werkt hij.
misterzuinig
misterzuinig
8 feb. 2024 - 13:35
Mijn grote angst is dat onder het nieuwe rechtse PVV-kabinet sociaal zwakkere groepen in de samenleving het nog veel moeilijker zullen krijgen dan het onder de bezuinigingskabinetten van Balkende en Rutte het geval was. Delen jullie die angst ook? Ik heb het gevoel dat niet alleen maar de rechtsstaat onder PVV-bewind in gevaar is, maar ook de verzorgingsstaat met uitkeringen, toeslagen, zorg en leefbare lonen in gevaar is.
a.doorgeest
a.doorgeest
8 feb. 2024 - 13:34
Piekfijn artikel van dhr. Groen. Het gemak, de nonchalance waarmee ons hele politiek-maatschappelijke bestel te grabbel wordt gegooid deze maanden, is stuitend en grenst aan onuitstaanbare decadentie. Jengelende kinderen die op een schoolreisje bij de kassa gratis snoep willen, kun je op een volwassen manier terecht wijzen en hun bizarre verlangens moet je niet honoreren. De PVV met Wilders is en blijft een koekoeksjong in onze parlementaire democratie. Zij houdt zich niet aan de spelregels, en dan sta je buitenspel en ga je uiteindelijk na één of twee waarschuwingen van het veld af. Ronduit stuitend hoe een gedeelte van ons vaderlandsche journaille doet alsof ideologie/werkwijze/organisatie van de PVV de normaalste zaak van de wereld zouden zijn. De huidige voorvrouw van de VVD is ronduit gevaarlijk. Zij is de tante die de groei van extreem-rechts tot op grote hoogte mogelijk heeft gemaakt en het kennelijk volstrekt normaal vindt om als (gier)bruin land - samen met PVV + BBB - verder te gaan. Tot slot: in ons land staan de nodige monumenten met 'Ne jamais - nie wieder - never again', maar als één en ander zich aandient geven we en masse niet thuis en dobberen we mee op de zondvloed die wij zelf niet wilden indammen. Uiterst bedenkelijke en gevaarlijke erosie van ons hele bestel. Voor extreem-rechts geldt: behaalde resultaten in het verleden blijven een waarschuwing voor de toekomst !
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
8 feb. 2024 - 13:20
Partijen zoals de VVD dienen een keuze te maken? Dat is net zoiets als in een bestaande situatie "willen weten waar je aan toe bent". De VVD heeft gekozen. De VVD heeft ervoor gekozen om het kabinet te laten klappen en Wilders salonfähig te maken.
Gio Servas
Gio Servas
8 feb. 2024 - 13:07
Het gaat niet om de populistische partijen. Zij kunnen alleen maar bestaan doordat de kloof tussen politiek en burger te groot wordt. Zodra burgers het gevoel hebben dat ze te vaak en teveel worden genegeerd maken populistische partijen. Zij zijn dus niet de oorzaak van problemen, maar het resultaat en zolang we o.a. alleen maar gaan lopen gillen hoe erg het is, maar dat de reguliere partijen weigeren iets te veranderen zullen partijen zoals de PVV geboren worden en blijven groeien.
6 Reacties
bv-user-77300
bv-user-773008 feb. 2024 - 13:26
Mensen die leven in 1 van de welvarendste en veiligste landen ter wereld en daarvoor het minste aantal werkuren per jaar maken i.v.m. de rest van de wereld stemmen nu massaal op een racist en extremist.
Zandb
Zandb8 feb. 2024 - 13:32
Gio Uw populistische redenering komt in feite neer op zo iets als: "Zo lang er kiezers zijn, zullen populistische partijen hun succes kennen". Erger is echter dat u blijkbaar niet begrijpt, dat niet het populisme hier zo kwalijk is maar het feit dat een (toevallig?) populistische partij de grondwet, dus de democratie bedreigt: Openlijk, dus zichtbaar voor ieder die dat wil zien! Maar wat nog veel erger is
Norsemen
Norsemen8 feb. 2024 - 13:37
Partijen zoals de PVV bestaan omdat er mensen zoals Gio Servas bestaan.
Martin van der Linde
Martin van der Linde8 feb. 2024 - 13:44
Gio, wat jij doet is een reden bedenken. We zijn meer dan ooit in staat invloed uit te oefenen. De kloof wordt mensen aangepraat. Beweren dat populisten de mening van het volk versterken is levensgevaarlijk, dat is fascisme.
Anna R. Chist
Anna R. Chist8 feb. 2024 - 15:27
[Mensen die leven in 1 van de welvarendste en veiligste landen ter wereld en daarvoor het minste aantal werkuren per jaar maken i.v.m. de rest van de wereld stemmen nu massaal op een racist en extremist.] U vergeet dat het steeds slechter wordt voor het grootste gedeelte van de mensen. Hoe de situatie is ten opzichte van de rest van de wereld is daarbij niet belangrijk.
Frits Jansen
Frits Jansen8 feb. 2024 - 15:54
Ja hoor, dat klinkt naar het gesundes Volksempfinden, wat "toevallig" altijd overeen komt met extreem beleid.
Kuifje3
Kuifje3
8 feb. 2024 - 12:47
Democratie en rechtsstaat stonden onder Rutte34 meer onder druk dan ooit. Denk aan het toeslagenschandaal en de corona maatregelen. Tot hier en niet verder? De gesprekken gaan nog steeds door en Omtzigt zou nog terug kunnen keren. Daarnaast is er ook zonder NSC, maar dan met hulp (geen participatie) van Ja21, SGP en FvD een rechtse regering mogelijk en vergeet het CDA niet. Iets anders: Ik las net wat berichtjes langskomen dat er minstens vijf kamerleden van NSC zich gaan afsplitsen. Wat het waarheidsgehalte daarvan is weet ik niet, maar dat het flink rommelt in die club lijkt me niet onwaarschijnlijk.
3 Reacties
vdbemt
vdbemt8 feb. 2024 - 13:01
"Democratie en rechtsstaat stonden onder Rutte34 meer onder druk dan ooit. Denk aan het toeslagenschandaal en de corona maatregelen. " Beslist waar. Dat gaat dan door de PVV overtroffen worden. "Tot hier en niet verder? De gesprekken gaan nog steeds door en Omtzigt zou nog terug kunnen keren." 'Tot hier en niet verder' is de oproep om met die gesprekken, en in zijn geheel met verder overleg met Wilders, te stoppen.
Zandb
Zandb8 feb. 2024 - 13:42
Kuif Dat is onjuist. Het feit dat er mensen zijn die wetten overtreden (of dat zouden doen) dat is uitermate kwalijk maakt niet dat de wet onder druk staat. Integendeel: Die wetten kunnen er juist voor zorgen dat de kwalijke gevolgen gerepareerd kunnen worden. Helaas is het allemaal iets minder simpel dan dat u het voorstelt, of wat mijn redenering suggereert: Voor slachtoffers is het recht nogal eens moeilijk toegankelijk. Maar hoe dan ook, deze wijze van handelen is niet te vergelijken met hoe de PVV handelt. Hier is sprake van een PVV, die onhaalbare want ongrondwettelijke plannen, die de democratische rechtsstaat bedreigen, koestert. Die tijdelijk terzijde gezette plannen, maken duidelijk dat de PVV de democratie wil afschaffen. En nogmaals, dat is niet te vergelijken met hoe de regering Rutte met de democratie en de rechtsstaat omgaan. Hoe het verder zal gaan, dat weet ik niet. Een tot hier en niet verder zou ik zeer zeer terecht vinden: Met een partij die in feite niets heeft met de democratische rechtsstaat, ga je niet regeren.
misterzuinig
misterzuinig9 feb. 2024 - 11:31
Op https://nieuwrechts.nl/96626-scheurt-nsc-fractie-uiteen-bbb-past-beter-bij-rechtse-fractieleden "Scheurt NSC-fractie uiteen? 'BBB past beter bij rechtse fractieleden'" lees ik dat rechtse NSC-fractieleden naar de BBB zouden kunnen gaan overstappen. En dan kunnen PVV, VVD en de BBB met hun drieën een comfortabele meerderheid in de Tweede Kamer hebben. Maar ook dan zullen zij geen meerderheid in de Eerste Kamer hebben.
haarklover
haarklover
8 feb. 2024 - 12:10
De kiezer heeft in meerderheid rechts gestemd. Maar had de Yesilgöz in de campagne gezegd dat ze niet zonder de PVV wilde regeren? En had Omtzigt in zijn programma gezet dat hij liever met anti-democratische partijen overlegt dan dat hij de grondwet beschermt? Van partijen die zich presenteren als "liberaal" of met "sociaal contract" mag je verwachten dat ze liever overleggen met gewone, demokratische partijen - of die nou christelijk zijn of sosialisties. (nog los van het feit dat iedereen snapt dat Wilders keer op keer zijn beloften breekt. Waarom zou je met zo iemand afspraken maken?)
bv-user-77300
bv-user-77300
8 feb. 2024 - 12:06
Klopt. Het is doodeng en ze geven ook gewoon met terugwerkende kracht een legitimatie voor bv. de nazi's. Net alsof racisten en extremisten gelegitimeerd worden als ze genoeg stemmen halen. Dat stompzinnige gelul over de bezorgde burger is niet meer dan de verantwoordelijkheid weghalen voor het stemmen op een racist. Laat trouwens wel zien hoe deze verdwaasde figuren totaal niet doorhebben wat voor een extremistische opvattingen onder het 'volk' leven. Die overigens toenemen door de schaamteloze propaganda daarvan op sociale media. Maar goed laten we een poll doen onder het volk. Hoeveel procent vindt dat moslims niet thuishoren in Nederland en gedeporteerd moeten worden. Zelfde vraag over bepaalde etniciteiten en niet-blanke. Weigeraars worden gezet in concentratiekampen, en wachten het bekende lot.
TheBigLebowski
TheBigLebowski
8 feb. 2024 - 11:41
precies zo heulden de liberalen ten tijde van Mussolini ook mee met de fascisten. Zonder steun van de liberalen destijds was Mussolini er nooit gekomen. Let dus goed op de VVD. (en de strijd binnen die partij tussen liberalen en conservatieven)
TheBigLebowski
TheBigLebowski
8 feb. 2024 - 11:39
populisten verleiden het volk, fascisten verkrachten het vervolgens.
Kit2
Kit2
8 feb. 2024 - 11:08
Beste Hans, als je zoveel ophebt met democratie, dan moet je je realiseren dat deze verkiezingen voor de kiezers vooral gingen over de excessen in asielmigratie, en 80% van de bevolking vindt, in allerhande gradaties, dat dat niet zo verder kan. Als GL/PvdA niet stampvoetend de kant van de resterende 20% had gekozen, was er nu geen dreiging van een PVV-kabinet geweest. Als je 'democratie' graag zo uitlegt dat de uitkomst moet zijn wat jou wel bevalt, dan pas je beter in het rijtje Orban, Wilders of Trump dan je je realiseert.
12 Reacties
LaBou
LaBou 8 feb. 2024 - 11:44
" deze verkiezingen voor de kiezers vooral gingen over de excessen in asielmigratie" Je bedoelt de door de rechtse partijen constant aangehaalde excessen die, voor zover ze bestaan, door diezelfde rechtse partijen zijn veroorzaakt. En dan durf je ook nog eens te stellen dat VL zich bij die kolder had moeten aansluiten. Tja, zo kun je wel van alles verzinnen.
Norsemen
Norsemen8 feb. 2024 - 12:10
Wat een onzin reactie van Kit2 met je excessen in asielmigratie. Er is helemaal geen exces (tenzij je de schandalige opvang bedoelt natuurlijk). Het wordt tijd voor dat rechts populistische gepeupel om die onderbuikgevoelens is lekker uit te kakken en hun hersens aan te zetten.
Inzicht
Inzicht8 feb. 2024 - 13:02
De immigratie is niet onproblematisch. De staatscommissie demografische ontwikkelingen concludeerde dat met niks doen (zoals GL-PvdA wil) in 2050 een kwart vd bevolking immigrant is en dat 'de gevolgen van de sociale cohesie van zo'n omvangrijke migratie moeten worden meegewogen' (naast allerlei andere meer praktische problemen). Daarom wil 80% immigratie beperken; de hoeveelheid is te groot. Voor alle duidelijkheid, ik zie ook liever een kabinet met Timmermans, en anders liever extraparlementair. Maar mocht Wilders aan de macht komen dan natuurlijk heel kritisch volgen, maar wel beoordelen op zijn eigen daden en niet op die van anderen.
vdbemt
vdbemt8 feb. 2024 - 13:06
En dat zeg jij met je verzonnen percentages van 80% voor wie het vooral om asielmigratie ging. En 20% niet. Een eigen invulling van de democratische verhoudingen
Pindaklaas
Pindaklaas8 feb. 2024 - 13:16
Hou er rekening mee dat als we niemand meer binnenhalen, Kit2, onze economie uiteindelijk zal imploderen en onze samenleving zal inklappen. Maar goed, dom rechts ziet graag chaos en anarchie. Leuk voor je kinderen en kleinkinderen.
Gimli1955
Gimli19558 feb. 2024 - 13:16
Bedankt Kit2, wat al die jaren door neoliberaal links, midden en rechts is gezaaid, wordt nu eindelijk geoogst door de PVV. Of dat terecht is, of dat de PVV het gaat klaren, of dat de PVV extreem rechts is en fascistisch is ook onbelangrijk. Uiteraard erg belangrijk voor de neoliberalen, die willen hun macht vasthouden en continueren door het vijand beeld. De verdeel en heers tactiek, die bij Fortuyn gewerkt heeft. De grote partijen vertegenwoordigen steeds minder de grote groepen kiezers uit het zuilen tijdperk. Hun macht is uitgespeeld, maar proberen nog steeds coute que coute die macht vast te houden. De macht is doel geworden en er worden geen oplossingen geboden voor de grote fundamentele problemen. Ik hoop op een echt linkse visie, die verder gaat dan anti(extreem)rechts, die weer kiezers een alternatief biedt en natuurlijk zal het na 40 jaar neoliberalisme en misbruik van macht, investeringen kosten in de samenleving, waardoor niet alles mogelijk is. dat begrijpt de kiezer echt wel, maar niet dit gehakketak en incestueus gedoe van de huidige partijen. Aanpak in plaats van geleuter, daden in plaats van mierenneuken, en ga als politiek aan het werk in plaats van elkaar vliegen afvangen. Hoor en wederhoor bieden in de MSM.
Kit2
Kit28 feb. 2024 - 13:18
Wat voorbeelden? - tolken uit Afghanistan die volgens onze troepen daar ‘s nacht doorkletsten aan de Taliban wat ze overdag voor hen vertaalden (pak de kranten uit die periode maar) en nu hierheen vervoerd zijn - alleenreizende minderjarigen, waar families op nareizen waarop geen enkele controle is - mensen uit veilige landen die weigeren terug te keren - mensen die afgewezen zijn in buurlanden als Duitsland en nu hier in de procedure zitten - mensen, hoe slecht hun verleden ook is en hoezeer ze ook vluchteling zijn, geen recht hebben tot het plegen van kleinere en grotere overtredingen en misdaden - mensen uit landen waarvan een deel veilig is en een deel onveilig en die toch status krijgen - mensen uit vooral Syrie (hogere standen daar) die hier weigeren aan het werk te gaan vanwege het statusverlies en in de bijstand blijven hangen. - mensen uit hogere standen die hun spullen verkocht hebben en het geld op de QNB hebben gezet en hier in de bijstand en in een huis van een wooncorporatie zitten. - en nog een paar mensen die niet goed gescreend zijn en door hun landgenoten herkend worden als oorlogsmidadigers (Syrie, Rwanda) Als je de zaken niet goed regelt, heben vroeg of laat de mensen er genoeg van. Je kunt in een roomblanke buitenwijk je ogen gemakkelijk sluiten voor de fouten, maar elders zien de mensen het wel en daar wordt je nu op afgerekend, en met die stampvoetende blindheid heb je precies gedaan wat je niet wilde: de echte vluchteling benadeeld.
Norsemen
Norsemen8 feb. 2024 - 13:41
“…die volgens onze troepen daar ‘s nacht doorkletsten aan de Taliban…” Och, wat laat jij je hier toch goed kennen. Hoe gênant dit.
bv-user-77300
bv-user-773008 feb. 2024 - 13:42
Kit. Nogmaals geloof niet alles wat je FvD-vrienden je vertellen en bezoek eens wat serieuze bronnen. Overigens is de PVV het grootste in de roomblanke wijken. Dus die onzin gaat ook niet op. Vergelijk Amsterdam eens met Volendam.
Zandb
Zandb8 feb. 2024 - 13:44
Kit U denkt dat de democratische rechtsstaat naar het leven staan een goede oplossing is voor de problemen in dit land? Stem dan vooral op de PVV. Of op een partij die de sharia in wil voeren. Dat is in feite om het even.
JoostdeF
JoostdeF8 feb. 2024 - 14:21
@Kit2 "Wat voorbeelden" Allemaal voorbeelden waar een racist zich enorm over opwindt maar voor een rijk land als Nederland klein bier zijn. Ze staan heel ver af van de grote problemen die onvrede in Nederland werkelijk aanwakkeren: - Toeslagen schandaal - Gaswinning schandaal in Groningen - Toenemende armoede - Woningnood - Energiearmoede - Dalende schoolprestaties - Veel te grote bestuurlijke invloed van lobbyisten Iedereen die de leugens van populisten gelooft dat migranten de oorzaak zijn van deze problemen heeft zich voor de gek laten houden, of is een racist. En verwacht van Wilders niet dat hij deze problemen gaat oplossen. Hij is voor een volgende verkiezingswinst namelijk afhankelijk van het in stand houden van de hitshow rond migratie.
Minoes&tuin
Minoes&tuin9 feb. 2024 - 9:25
Asielmigratie diende enkel als kapstok om alles aan op te hangen.
M. Grootendorst
M. Grootendorst
8 feb. 2024 - 10:59
De kiezer op de PVV kan me wat, omdat zij stemmen op een partij die opvallend pro-Poetin is en daar geen geheim van maakt. Als je niet snapt wat dat voor onze democratie op termijn gaat beteken, kan je van mij een dikke vinger krijgen. Ga eerst -oh, boze Nederlander- maar eens nadenken over je stemgedrag. En wees eerlijk, een beetje partij met fatsoen en moraal, gaat toch nooit samenwerken met een eenmansclub met een dictator aan het hoofd en een berg klapvee achter zich. Ik zou me rot schamen.
PensionadoPim
PensionadoPim
8 feb. 2024 - 10:50
Juist.
jantje
jantje
8 feb. 2024 - 10:48
Dat mensen massaal op de PVV hebben gestemd komt omdat de eerdere partijen als een baksteen hebben laten vallen. Vooral in de Noordelijke provincies. Zij willen ook graag werk hebben, een beetje meer inkomen zodat ze ook eens leuke dingen kunnen doen zonder eerst drie keer het geld om te moeten draaien. Aan de andere kant heeft men niet door dat de PVV een rad voor de ogen draait en hoofdzakelijk zijn eigen belangen bedoeld. Natuurlijk weet hij wel dat er te weinig geld is om de eigen risico stop te zetten en/ of de uitkeringen te verhogen. Tactisch politiek truukjes of wetjes sneaky doordrukken dat hebben mensen niet in de gaten. En daar wordt ik bang van.
6 Reacties
Norsemen
Norsemen8 feb. 2024 - 12:13
Het is altijd de schuld van anderen dat mensen zich als randdebielen gaan gedragen. Nu is het weer de schuld van andere partijen dat mensen op een racist gaan stemmen. Als dat waar zou zijn, zijn deze mensen blijkbaar niet verantwoordelijk voor hun eigen handelen en zouden ze überhaupt niet mogen stemmen.
chwiedijk
chwiedijk8 feb. 2024 - 12:44
word ik
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen8 feb. 2024 - 13:11
Nee hoor. Als het stemgedrag van de Noordelingen door achterstelling was veroorzaakt dan hadden die Noordelingen prima op de SP kunnen stemmen. Die schattige achtergestelde Noordelingen kozen echter helemaal uit vrije wil voor een racistische partij. Een partij met slechts één lid, die bovendien pro Poetin is en een voorstander van het hervatten van de gaswinning is.
Pindaklaas
Pindaklaas8 feb. 2024 - 13:21
"Vooral in de Noordelijke provincies." Wat een onzin. Er is één partij die zich keihard in heeft gezet in het noorden en dat was en is nog steeds de SP. Echter is de SP keihard afgerekend. Nee Jantje, en is een deel Nederlanders die graag een autocraat als premier hebben. En wat daarvan komt zien we wel in een bekend oostblokland.
Zandb
Zandb8 feb. 2024 - 13:51
jantje En hoeveel partijen hebben al niet hun succes te danken gehad aan het feit dat andere partijen de kiezers, zogenaamd als een baksteen, hebben laten vallen vallen? En hoeveel zijn we daar nu in feite mee opgeschoten, behalve dan dat de PVV - een partij die er 'eerlijk' voor uitkomt dat die bepaalde mensen niet wil laten vallen door andere mensen wel te laten vallen - als een ongrondwettelijk bolwerk de grootste van het land is. Of anders gezegd: U weet wel, die mevrouw die NU moest worden geholpen? Die is al door Wilders geholpen? Of heeft Wilders die dan al weer als een baksteen laten vallen? Ik bedoel maar.
jantje
jantje20 feb. 2024 - 15:08
Daar waar eerst altijd massaal op de PvdA werd gestemd, deden ze nu op de PVV. Hoe kan dat dan? In dorpen waar geleidelijk eerst de banken verdwenen, de postkantoren, die werden gedeeltelijk in de nog overgebleven supermarkt geplaatst. Brievenbussen werden verwijderd. Bus-lijndiensten die verdwijnen, In heel de provincie Groningen werken nog minder buschauffeurs dan in Utrecht city. Heb het nog niet eens over de politie posten. Kan de SP het voor elkaar krijgen om in ieder geval de brievenbussen weer op de oude plekken terug te krijgen? En nee, ik heb niet op de PVV gestemd maar als altijd op de PvdA. Ik hoop dat Timmermans ook eens zijn vuisten laat zien in de Tweede Kamer.
DaanOuwens
DaanOuwens
8 feb. 2024 - 10:46
De zwakste in dit stuk is dat de schrijver uitgaat van het idee dat de PVV het probleem is. Dat is niet zo, de PVV is gewoon het resultaat van een set denkbeelden en verwachtingen die op dit moment dominant is in de samenleving. De PVV streeft de doelen na die deze mensen gerealiseerd willen zien. Het zijn geen protest stemmers die een mooie rechtvaardige wereld willen zien, het zijn mensen die een samenleving willen waarin hun belangen de prioriteit hebben en die van anderen niet. Als je al kiest voor een confrontatie moet je die aangaan met de achterban van de PVV. De PVV uitsluiten heeft weinig zin als je tegelijk niet als partij en als individu ook de PVV kiezer afwijst.
9 Reacties
PensionadoPim
PensionadoPim8 feb. 2024 - 10:56
Ik schreef in mijn eerste reactie ‘Juist’ en toen zag ik uw reactie. Kennelijk gaat uw inzicht over de stelling voorbij aan de werkelijke agenda van PVV. Het zijn juist de ‘enorme sociaal economische problemen!’ die mensen zich aan laten praten om zo de democratie om zeep te helpen. “Nexit!” Gaat niet gebeuren. “De gulden terug!” Gaat niet gebeuren. “Grense dich!” Gaat niet gebeuren. “Stop de immegrasie!” Kijk even naar de gevolgen van de Brexit. En vervolgens lost dit bovendien de problematiek van decennialang beleid van zelfgekozen regeringen niets op.
Norsemen
Norsemen8 feb. 2024 - 12:15
Dat ben ik niet helemaal met je eens Daan. Een partij als de PVV praat mensen een probleem aan. Als dit probleem, wat er ook eigenlijk helemaal niet is, ze niet wordt aangepraat zou het er ook niet (veel minder) zijn.
DaanOuwens
DaanOuwens8 feb. 2024 - 12:18
@ PensionadoPim Jij schrijft: Het zijn juist de ‘enorme sociaal economische problemen!’ die mensen zich aan laten praten om zo de democratie om zeep te helpen. Uit het onderzoek van naar stemmotieven, het PVV-programma en de uitspraken van Wilders en vrienden blijkt dat deze bewering van jou onzin is.
DaanOuwens
DaanOuwens8 feb. 2024 - 13:48
@ Norsemen Jij schrijft: Een partij als de PVV praat mensen een probleem aan. De PVV praat helemaal niet zo veel met de achterban. Het is geen echte dialoog. Het gaat om oproepen van beelden. Syrische vluchtelingen komen aan op grieks eiland en Wilders appt dat het belachelijk is dat ze een smartphone hebben. Dat is echt niet meer dan wat die PVV-stemmer zelf ook al dacht. Zijn kiezers bevestigen dat ook. Geert zegt wat zij denken. De enige conclusie die je volgens mij kan trekken is dat het racisme van geert gelijk is aan het racisme van zijn achterban. Ik snap best dat ik een zwartgallig standpunt formuleer maar ik zie echt alleen bevestiging daarvan. En ik geef het racisme maar als voorbeeld uit de supermarkt van waanzin van geert maar het gaat op dezelfde manier met alle andere thema's die de PVV prioriteit geeft. Oekraïne moet het zelf uitzoeken, de abominabele zorg in Nederland, het linkse woke volk, de zakkenvuller timmermans, de perverse elite, de corrupte EU. De PVV thema's zie je gewoon nagalmen in de tekstjes hier van de extreem rechtse medelanders. Ik denk toch echt dat ik hierin gelijk heb. Maar als jij meer optimistisch bent lees ik graag waarom.
stokkickhuysen
stokkickhuysen8 feb. 2024 - 14:47
@Daan Dat immigratie de oorzaak is van het woningtekort is toch aangepraat?
DaanOuwens
DaanOuwens8 feb. 2024 - 17:44
@ stokkickhuysen Jij schrijft: Dat immigratie de oorzaak is van het woningtekort is toch aangepraat? Nee want de immigratie leidt wel degelijk tot een vraag naar meer woningen. Maar het tekort is ontstaan omdat er te weinig werd gebouwd. In Rotterdam is de bevolking sinds 2012 gegroeid van ongeveer 616.000 naar ongeveer 665.000 in 2023. Grofweg 8 %. De woonvoorraad is gegroeid met 3 %. Er is dus een tekort ontstaan maar dankzij een veelheid aan redenen waarvan migratie er 1 is. Echter als er voldoende was gebouwd, was de migratie geen probleem. Rotterdam heeft net als Den Haag meer last van de onderbetaalde uitgebuite arbeidsmigranten in Westland.
Norsemen
Norsemen9 feb. 2024 - 8:01
@Daan "Het gaat om oproepen van beelden. Syrische vluchtelingen komen aan op grieks eiland en Wilders appt dat het belachelijk is dat ze een smartphone hebben" Dit versta ik onder mensen een probleem aanpraten. En domme simpele zielen, de PVV achterban, laten zich veel sneller een probleem aanpraten dat de wat slimmere mensen. Ik denk dat een groot gedeelte van dit PVV volk ook echt niet doorheeft hoe fout de opvattingen zijn die ze hebben. Zijn ze racistisch? Ja en nee. Hun denkbeelden zijn racistisch, maar ze zijn te dom om dat zelf te snappen.
DaanOuwens
DaanOuwens9 feb. 2024 - 14:45
@ Norsemen Jij schrijft; Dit versta ik onder mensen een probleem aanpraten. Dat versta ik niet onder aanpraten. Aanpraten veronderstelt voor mij een soort samenhangend betoog met argumenten. Je typeert verder heel aardig wat ik communiceren in beelden noem. Ik ben dus van mening dat het racisme wel degelijk gewoon in de PVV aanhang zit. Domheid is voor mij geen excuus voor racisme. Hoe dom iemand ook is, voor mij is het nooit een excuus voor wangedrag. En inderdaad zijn er veel ongelukken die voortkomen uit domheid. Ook het stemmen op wilders. Maar de dader blijft aansprakelijk.
DaanOuwens
DaanOuwens10 feb. 2024 - 8:41
@ Norsemen Las dit nog even terug. Ik vind dit wel een onderwerp om een discussie over te hebben. Het gaat natuurlijk om de vraag hoe ga je om met die verrechtsing in de samenleving en wat is een adequate reactie. Daar zoek jij ook naar. Juist dit is volgens mij een thema waarover we moeten blijven denken. Dus ik snap jouw reactie en ook jouw oprechte intentie daarachter, maar ik ben het niet met je eens.
dordtenaar2
dordtenaar2
8 feb. 2024 - 10:31
Dus de schrijver geeft toe dat doordat D66 vooral D66-ers kozen voor functies bij gerechtshoven, die vooral d66-ers als rechters kozen we opgescheept zitten met rechters die totaal geen idee hebben wat in de samenleving leeft maar alles van hun d66 vriendjes weten en die door dik en dun steunen. Als het de ene kant op kan dan kan het ook de andere kant op natuurlijk maar zolang het links op gaat is het geen probleem natuurlijk voor de schrijver.
2 Reacties
LaBou
LaBou 8 feb. 2024 - 11:46
Wat een kolder.
Zakenpief
Zakenpief8 feb. 2024 - 12:12
@Dordtenaar, D66 heeft sinds Winnie Sorgdrager (vorige eeuw) geen minister van Justitie meer geleverd.
Vuurrood
Vuurrood
8 feb. 2024 - 10:19
Ik heb het eerder geschreven. Wilders heeft een deel van zijn abjecte opvattingen in de ijskast gezet maar er geen afstand van genomen. Dat wil zeggen dat hij, Wilders, op ieder door hem geschikt geacht moment deze opvattingen weer uit de ijskast haalt! Er is geen enkele reden om Wilders en zijn stichting te vertrouwen. Net zoals er geen enkele reden is de agro industriële spreekpijp, het BBB, te vertrouwen. Laten we over de VVD maar zwijgen.
1 Reactie
Anna R. Chist
Anna R. Chist8 feb. 2024 - 15:31
De ellende is dat geen enkele politieke partij te vertrouwen is. Het systeem is kapot, politici zijn hebben geen visie, geen principes en geen oplossingen. Verkiezingen lijken meer op Holland gots Talent dan op een serieuze strijd tussen opvattingen, de verschillen zijn marginaal. Nederland is een trein met als eindbestemming de afgrond en de reizigers mogen de machinist kiezen, over de bestemming hebben ze geen inspraak.
BNNVARA LogoWij zijn voor