Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bestelling terugsturen naar webshop? Dit zijn jouw rechten als consument

29-06-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
34812 keer bekeken
  •  
webshop 1127

Het weer, de drukte of toch de stijgende coronacijfers: er zijn genoeg redenen om online shoppen te verkiezen boven fysiek naar winkels gaan. Of je nou nieuwe kleren voor de aankomende zomer nodig hebt of een mobiele airco, als je wat bestelt heb je rechten. Want wat nou als een besteld kledingstuk niet past of het product ondeugdelijk is? Lees hier je rechten als consument!

Een product online bestellen maar je later toch bedenken: het overkomt ons allemaal. Maar met de wildgroei aan webshops weet je niet altijd waar je aan toe bent op het moment dat je besluit om een bestelling te retourneren. Sommige websites dwingen je voor de retourkosten te betalen of rekenen zelfs extra administratiekosten. Dan is het goed om te weten wat je rechten zijn.

Herroepingsrecht

Het herroepingsrecht is een belangrijk, wettelijk bepaald recht dat iedere consument heeft. Het houdt in dat je een overeenkomst die tot stand is gekomen via het internet, per telefoon of op straat binnen 14 dagen zonder opgave van redenen kunt annuleren.

Je hebt een herroepingsrecht wanneer je als consument met een handelaar een overeenkomst op afstand of overeenkomst buiten de verkoopruimte hebt gesloten. Wanneer je iets online bestelt via een webshop, voldoe je dus aan al deze eisen.

Terugbetaling van kosten

Gebruik maken van je herroepingsrecht is zo gepiept. We raden aan dit tijdig, schriftelijk bekend te maken bij de verkopende partij. Zo heb je alles zwart-op-wit staan en kun je, mocht het nodig zijn, bewijzen dat je het binnen de 14 dagen kenbaar hebt gemaakt. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief van de Consumentenbond.

Wanneer je een beroep doet op je herroepingsrecht binnen de 14 dagen, is de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag aan je terug te betalen. Dat betekent: prijs van het product, verzendkosten, administratiekosten, verpakkingskosten of creditcardkosten. Alles krijg je terug. Daarnaast heeft de webshops dus al helemaal niet de bevoegdheid om extra administratieve kosten op jou te verhalen. Deze moet je dus onder geen enkel beding betalen.

Retourzending

De verzendkosten van het pakket krijg je terug, maar wanneer je een product herroept, moet dit product natuurlijk terug naar de webwinkel. Deze bezorging kost geld, maar wie gaat dat betalen? Dit hangt geheel af van de voorwaarden van de webwinkel. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.

Wanneer je er dus voor kiest om een product te retourneren omdat het bijvoorbeeld niet past en in de algemene voorwaarden van de webshop staat dat ze niet betalen voor een retourzending, dan zijn deze kosten voor jou.

Defect product

Het is echter een heel ander verhaal wanneer je online wat bestelt en het product is ondeugdelijk. Een product is ondeugdelijk als het bijvoorbeeld niet compleet, beschadigd of kapot is. Ook als je er niet mee kunt doen wat beloofd is, is het product niet goed. Je hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Heb je een ondeugdelijk product ontvangen? Neem dan eerst contact op met de webwinkel en probeer samen een oplossing te vinden. Kom je er niet uit, stuur dan een brief naar de webshop. Ook hiervoor heeft de Consumentenbond een voorbeeldbrief.

Bij een ondeugdelijk product moet je eerst contact opnemen met de webwinkel en niet meteen retourneren. Als de bedenktijd voorbij is, is dat altijd het beste. Blijkt het product binnen de bedenktijd al niet goed, dan kun je kiezen om het te retourneren. In dit geval zijn ook de verzendkosten van de retournering niet voor de consument.

Bron: Consumentenbond/Thuiswinkel.org/Rijksoverheid/Consumentenjurist

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (9)

bubbleblower
bubbleblower
19 dec. 2024 - 15:26

Mag een webshop enkele dagen nadat jij een bestelling hebt geannuleerd deze alsnog opsturen?

Dit heb ik jaren geleden al eens meegemaakt met A.S. Adventure en nu weer met Tommy Teleshopping.

Op 14 december heb ik om 4u40 een bestelling geannuleerd. Om 9u22 kreeg ik hierop een reactie dat annuleren niet meer mogelijk was en dat ik de zending maar moest weigeren. In plaats van die te annuleren hebben ze het pakket meer dan twee dagen later op 16 december om 20:18 toch aangeboden bij de vervoerder DHL.

Vervolgens heb ik de 17de en 18de uren gewacht op de bezorger om het pakket te kunnen weigeren, maar die is nooit langs gekomen en heeft het pakket uiteindelijk een stuk verderop in de straat bij een wildvreemde bezorgd.

De laatste keer dat ik dit heb meegemaakt is dus toen ik een bestelling van A.S. Adventure probeerde te annuleren, wat ze ook weigerden, waarna ook de bezorger het pakket elders achter liet zodat ik geen kans kreeg het te weigeren.

1 Reactie
bubbleblower
bubbleblower19 dec. 2024 - 15:46

Voor de volledigheid; ook bij de andere bestelling was de vervoerder DHL, die zoals Agapon1951 al zegt heel goed is in het al dan niet expres verkeerd bezorgen van pakketjes.

Zeynep850
Zeynep850
14 jun. 2024 - 10:05
Ik heb dezelfde ervaring gehad als Ptjuh met dit bedrijf dat achter gezonderecepten.nl zit, alleen deden ze dit onder de naam oefenboeken.nl. Echt hele slechte boeken met veel fouten. Zou gewoon niet verkocht mogen worden. Ze doen dit ook nog onder de naam bijlessucces.nl. Als je de spullen hebt, waar je niks aan hebt, kun je inderdaad voor de kosten opdraaien. Het is de moeite niet waard om hier actie tegen te ondernemen en dat zorgt ervoor dat maar weinig mensen dit doen en deze praktijken voortduren.
Sofie007
Sofie007
22 feb. 2024 - 8:04
Mag een bedrijf (Excellent Sneakers) mij verplichten aangetekend en met track en trace te retourneren? Dir kost ruim 10 euro
Ptjuh
Ptjuh
16 okt. 2023 - 9:01
Belachelijk dat bedrijven zo kunnen blijven oplichten terwijl de wet zogezegd achter de consument staat. Maar wat heb je aan wetten, wanneer je toch steeds benadeeld kunt worden zonder dat daar effectief tegen te handelen is? De bedragen zijn vaak te laag om bij de rechter te krijgen waardoor je ook nog eens voor de kosten van de juridische behandeling komt te staan. En de bedrijven blijven gewoon doorgaan met hun wanpraktijken. Hier ook weer genaaid, receptenboeken besteld voor €37 (kvk nummer 74890611 gezonderecepten.nl en andere handelsnamen) recepten zijn ondeugdelijk, ingrediënten staan of niet in de ingrediëntenlijst of worden niet in de beschrijving toegevoegd. Toch draaide ik op voor de retourkosten van €8,75 ja ja aangetekend maar ook PostNL doet niet wat het beloofd...geen bewijs van aankomst pakket 😥😡 Nu maar afwachten of ik überhaupt iets terugzie van het geld, anderhalve week eten voor mij, iemand die echter probleemloos €1000 per maand uit kan geven, kan indien dat fout gaat WEL bij een rechter terecht, maar tegen mij werd gezegd, zeer waarschijnlijk kost het je nog meer aan de gerechtelijke procedure, want de rechters zullen de zaak waarschijnlijk seponeren vanwege het lage belang €37+€8,75😡
Merijan Beckers
Merijan Beckers
22 jul. 2023 - 9:35
Ik had een bestelling gedaan bij snuverink auto onderdelen en duidelijk aangegeven dat ik het achterste gedeelte van de hoedeplank zocht van een renault grand modes en zij hadden er eentje voor mij voor 25€ plus 25€ verzendkosten maar bij levering was deze niet de goede dus heb gebeld naar hun en het doorgegeven plus teruggestuurd maar moest zelf de verzendkosten betalen en zij zouden mij dan het bedrag terug betalen maar ik heb 25€ terug gestort gekregen van de verkeerde hoedeplank maar de verzendkosten van 25€ die ik aan hun heb moeten betalen kreeg ik niet terug dus had contact met hun gehad en zij zijden dat ik de verzendkosten niet terug kreeg wat ik zelf dus niet normaal vind dus ik ben in totaal de 25€ verzendkosten van hun kwijt plus nog eens de verzendkosten van 7.50€ die ik zelf heb moeten betalen i.v.m retour naar hun dus ik ben 32.50€ lichter in mijn beurs en heb er niet voor gekregen hoe kan ik dan toch mijn geld terug ontvangen ?
SabrinaReumer
SabrinaReumer
21 mei 2023 - 19:23
Edemashop.nl verplict ons de retour naar China te sturen voor ongeveer 46 euro. Mag dat? Het is een .nl shop
Tascha7YB
Tascha7YB
22 jul. 2022 - 11:56
Ik kreeg via een webshop op facebook een ander product(kleding) dan besteld en wilde het retour sturen. Dat kon maar moest dan wel 25 euro verzendkosten betalen terwijl ze me een verkeerd product stuurden. Ik reclameerde en kreeg antwoord van een bot die heel menselijk leek maar herhaalde enkel de voorwaarden dat ze niet voor de retourzending zouden betalen maar ging uiteraard niet in op mijn klacht. Ook bleken de KVK nummers en adresgegevens ineens verdwenen, op geen enkele mail kreeg ik daara een reactie, waarschijnlijk een gevalletje pech? Het leek een nederlands bedrijf met een goed uitziende website maar de producten kwamen uit China en nu zijn ineens alle advertenties als sneeuw voor de zon verdwenen.
Avee66
Avee66
29 jun. 2022 - 17:11
Zoals hier te lezen is, zou je ook de gemaakte kosten terug moeten krijgen, zoals verzendkosten. Maar hoe zit het dan als je een bestelling deels terugstuurt? Dus 2 artikelen gekocht en 1 retour?
1 Reactie
JannyBoe
JannyBoe30 jun. 2022 - 11:50
De verzendkosten zijn soms voor eigen rekening staat hierboven. Stuur je een deel van een zending terug dan zijn de kosten voor jezelf https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/wie-betaalt-de-portokosten-bij-een-retourzending/
agapon1951
agapon1951
29 jun. 2022 - 13:02
Er ontbreekt iets aan dit artikel nl. wie is verantwoordelijk als een retourzending niet aankomt en verdwijnt??? ook als je track en trace code hebt ontvangen maar wel afgegeven (DHL klinkt dat bekend). Complete jas (Atlaas for menn) verdwenen welke wel betaald was, helaas. Maanden achteraan gezeten en toen maar opgegeven. Toegezonden pakketjes worden aangeven als afgegeven en vervolgens op een geheel ander adres zijn afgegeven. B.v. woon in Alkmaar en wordt afgegeven in Bergen en verdwijnt vervolgens met de aanduiding van de DHL bezorgen werd afgegeven. Wat ook gebeurt is dat er een pakketje bij ons op de vuilnisbak staat voor de buurvrouw.......waar is de verantwoordelijkheid dan als de pakketjes bezorger het aangeeft als bezorgd??? Krijg regelmatig bloemen aangeboden van een straat achter ons met zelfde nummer. Routeplanner geeft aan ons adres, in werkelijkheid echter een straat achter ons. Dan weer een aanmaning van een levering die totaal niet in handen heb gehad. In alle gevallen DHL welk vrijwel niet te bereiken is en bij afgifte punt een neus bloeder tegen kom. ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor