Het weer, de drukte of toch de stijgende coronacijfers: er zijn genoeg redenen om online shoppen te verkiezen boven fysiek naar winkels gaan. Of je nou nieuwe kleren voor de aankomende zomer nodig hebt of een mobiele airco, als je wat bestelt heb je rechten. Want wat nou als een besteld kledingstuk niet past of het product ondeugdelijk is? Lees hier je rechten als consument!
Een product online bestellen maar je later toch bedenken: het overkomt ons allemaal. Maar met de wildgroei aan webshops weet je niet altijd waar je aan toe bent op het moment dat je besluit om een bestelling te retourneren. Sommige websites dwingen je voor de retourkosten te betalen of rekenen zelfs extra administratiekosten. Dan is het goed om te weten wat je rechten zijn.
Het herroepingsrecht is een belangrijk, wettelijk bepaald recht dat iedere consument heeft. Het houdt in dat je een overeenkomst die tot stand is gekomen via het internet, per telefoon of op straat binnen 14 dagen zonder opgave van redenen kunt annuleren.
Je hebt een herroepingsrecht wanneer je als consument met een handelaar een overeenkomst op afstand of overeenkomst buiten de verkoopruimte hebt gesloten. Wanneer je iets online bestelt via een webshop, voldoe je dus aan al deze eisen.
Gebruik maken van je herroepingsrecht is zo gepiept. We raden aan dit tijdig, schriftelijk bekend te maken bij de verkopende partij. Zo heb je alles zwart-op-wit staan en kun je, mocht het nodig zijn, bewijzen dat je het binnen de 14 dagen kenbaar hebt gemaakt. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief van de Consumentenbond.
Wanneer je een beroep doet op je herroepingsrecht binnen de 14 dagen, is de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag aan je terug te betalen. Dat betekent: prijs van het product, verzendkosten, administratiekosten, verpakkingskosten of creditcardkosten. Alles krijg je terug. Daarnaast heeft de webshops dus al helemaal niet de bevoegdheid om extra administratieve kosten op jou te verhalen. Deze moet je dus onder geen enkel beding betalen.
De verzendkosten van het pakket krijg je terug, maar wanneer je een product herroept, moet dit product natuurlijk terug naar de webwinkel. Deze bezorging kost geld, maar wie gaat dat betalen? Dit hangt geheel af van de voorwaarden van de webwinkel. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.
Wanneer je er dus voor kiest om een product te retourneren omdat het bijvoorbeeld niet past en in de algemene voorwaarden van de webshop staat dat ze niet betalen voor een retourzending, dan zijn deze kosten voor jou.
Het is echter een heel ander verhaal wanneer je online wat bestelt en het product is ondeugdelijk. Een product is ondeugdelijk als het bijvoorbeeld niet compleet, beschadigd of kapot is. Ook als je er niet mee kunt doen wat beloofd is, is het product niet goed. Je hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
Heb je een ondeugdelijk product ontvangen? Neem dan eerst contact op met de webwinkel en probeer samen een oplossing te vinden. Kom je er niet uit, stuur dan een brief naar de webshop. Ook hiervoor heeft de Consumentenbond een voorbeeldbrief.
Bij een ondeugdelijk product moet je eerst contact opnemen met de webwinkel en niet meteen retourneren. Als de bedenktijd voorbij is, is dat altijd het beste. Blijkt het product binnen de bedenktijd al niet goed, dan kun je kiezen om het te retourneren. In dit geval zijn ook de verzendkosten van de retournering niet voor de consument.
Bron: Consumentenbond/Thuiswinkel.org/Rijksoverheid/Consumentenjurist
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!