Elena op weg naar duurzame palmolie
03-10-2016
• leestijd 3 minuten
In de uitzending van vorige week werd duidelijk dat duurzame palmolie weliswaar bestaat, maar het aandeel olie dat op deze manier op de markt komt, minimaal is. En de kap van oerwoud en het verbranden van bossen gaan onverminderd door: dit jaar verwacht men in Indonesië de hevigste bosbranden sinds jaren. Elena vraagt zich af: hoe kan ik als consument bijdragen aan het behoud van onze bossen en de productie van duurzame palmolie te stimuleren? Elena start thuis, waar ze de keukenkastjes en badkamer afstruint op zoek naar producten met palmolie. En dat is nog niet zo makkelijk, want palmolie kent tientallen verschillende benamingen. Wil jij ook checken of jij producten met palmolie gebruikt? Bekijk hier
de lijst met namen voor (ingrediënten met) palmolie.
En is deze palmolie dan vervolgens duurzaam geproduceerd? Elena belt met klantenservices van producenten, maar daar wordt ze niet veel wijzer van. Wel krijgt ze te horen dat grote producenten als Nestlé, Kellogg’s en Unilever aangesloten zijn bij de RSPO. De RSPO (Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie) is een organisatie die een keurmerk voor duurzame palmolie uitgeeft. Meer informatie over de RSPO:
http://www.rspo.org/ Er bestaan twee keurmerken van de RSPO; één voor volledig duurzaam geproduceerde olie en één keurmerk dat aangeeft dat duurzame olie is gemengd met niet-duurzame olie. Maar zelfs als een product een RSPO-keurmerk draagt, is het niet geheel duidelijk of deze palmolie ook daadwerkelijk duurzaam geproduceerd is. Want de productieketen is zo ondoorzichtig, dat claims nog niet goed te controleren zijn. Daarnaast kunnen producenten door het Book&Claim-systeem van de RSPO hun palmolieinkoop ‘verduurzamen’. Zij nemen dan niet duurzaam geproduceerde palmolie af, maar kopen GreenPalm-certificaten. De opbrengsten van deze certificaten worden weliswaar geïnvesteerd in de verduurzaming van de industrie, maar de herkomst van de gebruikte olie is niet bekend.
Acht jaar geleden sprak Elena met Willie Smits, natuurbeschermer in Indonesië. Nu ontmoet ze hem opnieuw. Volgens Smits is er in acht jaar tijd niets veranderd, nog steeds verdwijnen vier voetbalvelden aan bos per minuut in Indonesië, ten behoeve van nieuwe plantages. Volgens hem is het onmogelijk om duurzame palmolie te produceren en hij ziet de toekomst van het Indonesische oerwoud somber in.
Tijd voor actie! Afgelopen maandag voerde Greenpeace actie in de haven van Rotterdam tegen IOI, één van de grootste palmolieproducenten van de wereld. Volgens Greenpeace is deze gigant verantwoordelijk voor recente ontbossing. Dit terwijl een schorsing van IOI door de RSPO recent is opgeheven en het bedrijf weer onder vlag van de RSPO mag produceren. Elena volgt de actievoerders die de toegang tot het bedrijf blokkeren. Zij zullen pas vertrekken als IOI een verklaring ondertekent, waarin het belooft om volledig duurzame palmolie te produceren.
Campagneleider Meike Rijksen vertelt dat veel grote consumentenmiddelen-producenten hun contract met IOI hebben opgezegd. Een stap in de goede richting. Maar helaas heeft IOI de verklaring van Greenpeace niet ondertekend. En nu ligt de bal bij ons, consumenten. Want wij kunnen met elkaar, wel degelijk wat betekenen in de strijd tegen foute palmolie.
Wat kan jij doen? Groen Licht roept jou op om je favoriete merk of supermarkt te laten weten dat je geen foute palmolie meer wilt kopen, dat je het zeer belangrijk vindt dat er voor jouw koekjes of shampoo geen oerwoud is gesneuveld. Stuur een bericht via Facebook of Twitter, stel vragen in de winkel, bel met de klantenservice of stuur een mail. Klik hier voor
een voorbeeldbrief (en zet dan
groenlicht@vara.nl in de CC).