Merken proberen via (micro-)influencers steeds vaker producten te promoten en dat gaat niet zonder slag of stoot.
Sinds 1 juli 2022 is de nieuwe mediawet van kracht, die het verplicht stelt om – als (micro-)influencer - vooraf te zeggen dat je ergens reclame voor maakt. ‘De volger weet hierdoor dat het product niet vrijwillig wordt aangeprezen, maar dat er een vergoeding of beloning tegenover staat’, aldus mediajournaliste Nienke Schipper van Trouw in De Nieuws BV.
Promoten
Een micro-influencer is een beginnende influencer met niet meer dan honderdduizend volgers. ‘Voor merken zijn micro-influencers aantrekkelijk, omdat ze bijvoorbeeld tweehonderd micro-influencers voor hetzelfde budget als één grote influencer kunnen inhuren, en ze krijgen minder betaald’, aldus Schipper. Maar ook de doelgroep is specifieker, omdat deze beginnende influencers zich voornamelijk richten op een bepaalde niche waar ze gepassioneerd over zijn en een groep volgers hebben met meestal dezelfde interesses.
Kim Lokhorst is een micro-influencer. Ze promoot alleen diensten waar ze echt blij mee is, maar dat is niet altijd zo geweest: ‘Ik had een deal met een groot make-up-merk en dat merk kwam later tijdens de Black Lives Matter-protesten heel slecht in het nieuws, waardoor veel mensen het merk wilden boycotten. Dat wilde ik ook, maar dat ging niet want ik had een contract. Als ik dat contract zou verbreken moest ik een boete van vijftigduizend euro betalen en dat had ik niet.’ Lokhorst krijgt inmiddels geen geld meer voor het promoten van diensten, omdat ze dat niet meer wil. ‘Het enige wat ik ervoor terugkrijg zijn bijvoorbeeld gratis schoonheidsbehandelingen bij mijn favoriete salon waar ik al jaren klant ben.’
Ondoorzichtig
Voor volgers is het heel ondoorzichtig, omdat zij het helemaal niet doorhebben. ‘Stel: je bent dol op koken en volgt een aantal food-bloggers en zij gaan allemaal hetzelfde koekje eten. Dan denk je: wauw, dit moet ik ook hebben, want het is hip. Terwijl je helemaal niet in de gaten hebt dat het over een campagne gaat. Zo word je ongelofelijk in de zeik genomen’, zegt Schipper.
Het is lastig om te controleren of (micro-)influencers zich daadwerkelijk houden aan de regels van de nieuwe mediawet, omdat ze als beginnende influencers vaak niet weten wat voor regels er zijn. Echter zijn volgens Schipper een aantal manieren om dit te controleren: ‘Gelukkig bestaat de Reclame Code Commissie, die naar aanleiding van klachten kan kijken of iets wel in de haak is en of het voldoet aan de regels. Maar ook op de website influencerregels.com staat precies wat wel en niet mag.’
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!