Oordeel is een interactieve BNNVARA-game waarbij jongeren op een laagdrempelige manier het gesprek met hun ouders kunnen aangaan over dagelijkse worstelingen.
De game verbindt spelers van verschillende generaties en dicht daarmee een kloof die vaak tussen jong en oud bestaat. Jurre Geluk, presentator van de game, vertelt over de positieve gevolgen, de maatschappelijke impact en zijn eigen ervaring met betrekking tot zijn ouders en vrienden.
In hoeverre is jouw situatie uniek? Praat je daar weleens met vrienden over?
'Ik heb één vriendengroep van mijn middelbareschooltijd uit Veenendaal, waar ik ben opgegroeid. Veenendaal ligt in de biblebelt en heeft een deel dat streng gereformeerd is. Mijn vrienden zijn dat niet, maar ik woon nu al een tijd in Amsterdam en soms merk ik dat Veenendalers net even wat anders denken dan Amsterdammers. Ik heb altijd heel erg voor openheid gestaan dus in die vriendengroep wordt gelukkig op een hele prettige manier over onze verschillen gepraat. Die zijn er soms dus wel, maar dat vinden we juist leuk van elkaar.'
Hoe zit dat met jouw familie?
‘In mijn familie is er altijd een veilig en vertrouwd gevoel geweest om allerlei thema’s bespreekbaar te maken, maar ik merk ook dat we over sommige dingen heel anders denken. Iedereen staat open voor elkaars visie, maar soms botst het een beetje. Opvallend is dat iedereen die Oordeel speelt een heel andere achtergrond heeft. Bij sommige gezinnen worden de thema’s uit het spel nooit benoemd en andere gezinnen staan juist open voor gesprek, maar daar durft bijvoorbeeld het kind niet veel te zeggen.’
Waar worstelt deze generatie twintigers mee?
‘Ik denk dat de meeste jongeren worstelen met communicatie, omdat er veel meer online gebeurt dan in het echt. Maar ook de kloof tussen een kind en een ouder speelt een grote rol. Je bent allebei opgegroeid in een andere tijd, dus dan kan het lastig zijn om een goed gesprek over bepaalde onderwerpen met elkaar aan te gaan.’
Waar lopen deze jongeren dan tegenaan?
‘Ik vind het moeilijk om het voor hen in te vullen, maar als ik kijk naar wat ik zelf zie denk ik dat deze generatie jongeren veel flexibeler in maatschappelijke thema’s staat. Ze groeien op met verandering en vinden dat vaak ook leuk. Bij ouders daarentegen zit de rugzak wat voller, waardoor het moeilijk is om anders te kijken naar bepaalde kwesties. Hierdoor kan er een kloof ontstaan.’
Wat denk je dat de rol van sociale media daarin is?
‘In de onlinewereld vind je sneller gelijkgestemden, waardoor je bubbel wat groter wordt. Thuis spreken jongeren met ouderen die er ineens heel anders over denken, waardoor het voelt alsof jongeren – in vergelijking met hun ouders – leven op een andere planeet. Ik krijg zelf veel persoonlijke berichten over queer identiteit – dit is een term die wordt gebruikt voor een open en brede identiteit en seksualiteit – omdat ik het zelf ben en ervoor sta. Ik merk dat er vanuit mijn volgers een beetje angst is ontstaan voor het onbekende. Daarom hoop ik dat we met het speleen begin kunnen maken om de angst te doorbreken.’
Denk je dat de game ervoor kan zorgen dat het wat minder botst in gezinnen?
‘Wat ik hoop is dat gezinnen op een prettige manier elkaars visie kunnen delen, maar dat is denk ik heel lastig. Ik hoop dat het door het spel iets speelser voelt en er een klein kiertje ontstaat voor gesprek. Oordeel juicht heel erg toe dat een mening kan verschillen en dat het belangrijk is dat je naar elkaar luistert. Het thema wordt in het spel aangereikt op een heel chille manier en dat kan een begin zijn van de gesprekken die je normaal als jongere niet hebt met je ouders. In sommige gezinnen gaat het bijvoorbeeld nooit over homoseksualiteit, dus ik kan me best wel voorstellen dat het spannend is als je daar ineens een vraag over krijgt, laat staan dat je het woord überhaupt moet uitspreken. Het is dus echt aftasten hoe de ander staat in de thematiek.’
Wat zijn onderwerpen die jongeren bespreekbaar willen maken in de gesprekken?
‘Mijn volgers op Instagram zijn voornamelijk queer, dus ik merkte in mijn inbox dat het voornamelijk gaat over uit de kast komen, identiteit en seksualiteit. In de game kun je samen met een ouder aangeven waar je het over wil hebben. Dit zijn twaalf verschillende thema’s waar je er vier van kan kiezen en die behandel je samen met een ouder zodat er een gesprek ontstaat.’
Zal de worsteling tussen verschillende generaties zo blijven?
‘Ik denk dat het gaat veranderen. Om even een gek voorbeeld te geven: vroeger was Spuiten en Slikken het programma waarin we nieuwe werelden lieten zien, want anders kende je het als kijker niet. Nu hebben we alles een keer laten zien, maar willen we het normaliseren. Ik denk dat dit in de maatschappij ook gaat gebeuren. Vroeger werden bepaalde thema’s helemaal niet besproken en heerste er een taboe op, maar nu wordt dat doorbroken en hebben we het zelfs aan verschillende talkshowtafels over thema’s waar voorheen een taboe op rustte. Ik hoop dat we het steeds leuker gaan vinden dat mensen anders denken.’
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!