Tijdens operaties in een ziekenhuis gaat wel eens wat mis. Soms is dat voorzien, en is dat het risico van het vak, als gevolg van de complexiteit van de operatie. Dat heet een complicatie. Maar soms is er sprake van een onvoorzien incident, dat dus niet de bedoeling was. Als zo'n incident blijvend letsel of de dood van de patiënt tot gevolg heeft, noemen we dat een calamiteit. Maar wat moet een ziekenhuis doen als zo'n calamiteit zich voordoet? En hoe vaak doen calamiteiten zich voor?
Zembla onderzoekt de wereld van complicaties, incidenten en calamiteiten in het ziekenhuis.
Samenstelling en regie: Ton van der Ham
Research: Norbert Reintjens
Eindredactie: Manon Blaas
FMS en NVKNO
In een gezamenlijk persbericht van de Federatie Medisch Specialisten en de Nederlandse Vereniging voor Keel-, Neus- en Oorheelkunde en Heelkunde van het Hoofd/halsgebied (NVKNO) kondigen beide organisaties naar aanleiding van “de signalen die in ZEMBLA aan de orde komen” een kwaliteitsvisitatie aan die “binnenkort zal plaatsvinden bij de afdeling KNO in het UMCU.” Lees het
persberichtMelden calamiteiten in belang van patiënt
.
Raad van Bestuur UMC Utrecht
De Raad van Bestuur van het UMC Utrecht stuurt
een brief
aan de IGZ naar aanleiding van de anonieme melding. In zijn respons van 16 juni 2014 op vragen van de IGZ naar aanleiding van de anonieme melding stelt de Raad van Bestuur (RvB) van het UMC Utrecht: '
Ten aanzien van de calamiteiten geldt dat sinds 2012 geen enkel incident tot een calamiteitenmelding aan u heeft moeten leiden.
'
Antwoorden op de vragen van het Kamerlid Van Gerven (SP)
Over de reactie op de verzwegen misstanden bij Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) en de handelswijze van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Kamervragen + antwoord van minister Schippers.