Praktische en moderne spullen, dat is Echt Hema. Bij Albert Heijn is het lekker hamsteren en bij Bakker Bart ruikt het heerlijk naar vers brood als je daar je croissantje haalt. Succesvolle winkelformules met een sterke uitstraling. Maar achter de toonbank schuilt grote woede en verdriet.
De zelfstandig ondernemers, die als franchisenemer de zaak runnen, vinden dat ze erin geluisd zijn en misbruikt worden door de machtige, vaak onaantastbare hoofdkantoren. De rooskleurige omzetcijfers die hen zijn voorgespiegeld kloppen niet en ze worden opgescheept met onverkoopbare spullen. Regelmatig gaan er ondernemers failliet. Dat is in niemands voordeel zou je denken. Welke belangen spelen hier?
Zembla onderzoekt de toenemende spanning tussen de grote winkelformules en hun franchisenemers.
ZEMBLA - 'Woede in de winkelstraat' donderdag 20 februari om 20:50 bij de VARA op Nederland 2
Franchising en de ruimte voor zelfstandig ondernemerschap
Een pleidooi voor aanpassing wetgeving. Sedert de jaren 80 zijn zelfstandige ondernemers samenwerkingsvormen aangegaan met formule-eigenaren. Het aantal formules was 15 jaar geleden rond de 150, nu zijn dat al meer dan 750 formules. Franchising is voor ondernemers met een winkelbedrijf bijna de enige manier om te kunnen overleven als winkelier. Echter, de samenwerkingscontracten die ondernemers aangaan met formule-eigenaren worden steeds eenzijdiger. Hierdoor wordt hen de bewegingsmogelijkheid om te ondernemen, ontnomen. Ze worden letterlijk en figuurlijk in de tang genomen.
Interview met programmamaker Dirk Mostert
bij
BNR nieuwsradio
over de uitzending.