Welke groep is gevaarlijker: de jonge of de hoogbejaarde automobilist?
20-12-2017
•
leestijd 2 minuten
•
11027 keer bekeken
•
Blijven autorijden is belangrijk voor ouderen. In een tijd waarin ze vaker en langer thuis blijven wonen, betekent een auto vrijheid en zelfredzaamheid. Steeds meer 65-plussers hebben dan ook een auto en gaan meer de weg op. Tegelijkertijd zijn ze vaker betrokken bij verkeersongelukken. Vooral boven de tachtig gaat het soms mis. Of ze als veroorzaker van een ongeluk ook meer dodelijke slachtoffers veroorzaken dan andere groepen in de samenleving, is een genuanceerd verhaal.
Wie naar de cijfers kijkt ziet dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar relatief veel ernstige ongelukken veroorzaken waarbij doden vallen. Bij 25-plussers gaat dat aantal drastisch naar beneden, maar vanaf de 65 jaar neemt het aantal ernstige ongelukken weer toe. Bij 80-plussers piekt de tabel. De vergelijking tussen 80-plussers en jonge chauffeurs is wat ingewikkelder, maar het is nog altijd zo dat jonge chauffeurs tot en met 24 jaar, per gereden kilometer, een groter gevaar op de weg zijn dan mensen tussen de zestig en tachtig jaar.
Jullie weten niet wat je mij aandoet, je neemt mijn vrijheid weg
‘Jongeren jutten elkaar op’
“Dat komt omdat jongeren minder rijervaring hebben en gevoeliger zijn voor hun sociale omgeving (ze laten zich eerder opjutten en stunten meer). Daarnaast rijden ze eerder te hard en spelen alcohol, drugs en afleiding een rol”, zo zegt Harry Derriks van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
in een column
: “de cijfers laten echter ook zien dat de kans dat de hoogbejaarde (80-plus) automobilist doden bij de tegenpartij veroorzaakt, het allergrootst is”, zegt hij ook.
Per miljard kilometer veroorzaken 80-plussers vijf doden. Terwijl jongeren tot 24 jaar drie overlijdens per miljard kilometer veroorzaken. Het risico is bij de hoogbejaarden dus het grootst. En toch is de impact van de jongere automobilisten op de veiligheid in het verkeer een stuk groter. Derriks: “De 80-plussers zijn per gereden kilometer weliswaar ‘dodelijker’ dan 18-24-jarigen, maar ze rijden relatief weinig.”
Absolute aantallen
Dat zien we dan ook als we naar de absolute aantallen kijken. In de periode tussen 2011 en 2015 kwamen 35 jonge bestuurders om het leven bij ongelukken die ze zelf veroorzaakten. Onder de 80-plussers stierven elf bestuurders. Het aantal doden dat bij de tegenpartij viel bij ongelukken veroorzaakt door jonge bestuurders, is met negentien doden ruim vijf keer zo hoog als het aantal sterfgevallen bij ongelukken veroorzaakt door hoogbejaarden.
Conclusie op basis van de cijfers: het risico dat een hoogbejaarde die achter het stuur kruipt een ernstig ongeluk veroorzaakt is relatief hoger dan bij een jonge bestuurder. Maar er gebeuren veel vaker ernstige ongelukken met jonge bestuurders dan hoogbejaarde bestuurders. Simpelweg omdat er veel meer jongeren de weg op gaan dan hoogbejaarden.