Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

De fast-fashionfuik

26-08-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
12415 keer bekeken
  •  
In de fast fashion-industrie maken de twee modeseizoenen: lente/zomer en herfst/winter al jaren plaats voor maar liefst 52 “microseizoenen” per jaar. Met wekelijkse nieuwe looks worden we verleid om zo snel en zo veel mogelijk kleding te kopen. Ook is het de bedoeling dat we het na een paar keer dragen alweer wegdoen om plaats te maken voor weer een nieuwe outfit. Dat deze spotgoedkope kleding veelal in naaiateliers door uitgebuite werknemers en zelfs kinderen wordt gemaakt, weten we. We weten ook dat de mode-industrie een van de grootste milieuvervuilers is. Maar we blijven kopen.
 
Achter deze industrie gaat een geraffineerde marketing schuil. Modemerken zoals ZARA, H&M en Asos hebben via shoppingapps, influencers en gepersonaliseerde online reclame optimale mogelijkheden gekregen om ons koopgedrag in hun voordeel te beïnvloeden. Met behulp van recente neuro- en gedragswetenschappelijke inzichten proberen kledingbedrijven positieve beloningen in onze hersenen stimuleren. Zembla onderzoekt: de verleidingstrucs van de fast fashion-industrie.

Kijk de eerste beelden uit 'De fast-fashionfuik':
De fast fashion fuik: donderdag 2 september om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 2.
Herhaling: donderdag 9 september  9.30  uur – NPO 2.

Regie Nederlandse bewerking: Dirk Mostert
Research Nederlandse bewerking: Annette Schätzle
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.