Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Verzuimpolitie III

  •  
19-10-2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
544 keer bekeken
  •  
ZEMBLA over de jacht op uw medische gegevens. Vorig jaar toonde ZEMBLA aan hoe callcentermedewerkers van verzuimbedrijven werknemers uithoren over hun ziekte. Callcentermedewerkers spelen voor doktertje en vragen de werknemer het hemd van het lijf; een grove schending van de privacy.




Deze onwettige verzamelwoede blijkt geen uitzondering. Verzekeraars spelen ook voor doktertje. De zieke werknemer is handel geworden.

In 2012 maakte ZEMBLA twee uitzendingen over de jacht op onze medische gegevens. De programmamakers ontdekten dat medische en persoonlijke gegevens van honderdduizenden werknemers op straat liggen; het gevolg van een amateuristisch lek in de software van het computerprogramma.

De uitzendingen maakten veel los in de Arbowereld, bij werkgevers en in politiek Den Haag. Iedereen beloofde beterschap. ZEMBLA onderzoekt of de beloofde betere tijden zijn aangebroken. En wat is daarbij de rol van de verzuimverzekeraars?

ZEMBLA - 'Verzuimpolitie III" donderdag 19 september om 21.10 uur bij de VARA op Nederland 2
 
Afschrift brief "Dringend verzoek wijziging werkwijze verzekeraars"
Minister Asscher (SZW) dringt er bij de verzekeraars op aan hun werkwijze te wijzigen met het oog op de bescherming van de privacy. Dit naar aanleiding van een uitzending van Zembla hierover. De brief (pdf)

Polisvoorwaarden verzekeraars
Achmea en Aegon vragen in hun polisvoorwaarden om inhoudelijke informatie over zieke werknemers, zoals het zogeheten plan van aanpak. Volgens de regelgeving van het CBP en de Wet bescherming persoonsgegevens mogen verzekeraars om de claim van de werkgever te beoordelen alleen om administratieve gegevens vragen.
Avéro Achmea: Grip op verzuim algemene voorwaarden
Art.3 lid 2 2. U zorgt er voor dat wij na elke maand, maar uiterlijk op de 10e dag van de daaropvolgende maand, de volgende informatie over arbeidsongeschikte werknemers ontvangen:
(...)
- informatie van de bedrijfsarts over de arbeidsongeschikte werknemer, zoals het plan van
aanpak, voortgangsrapporten, de eerstejaars evaluatie, de functionele mogelijkhedenlijst, het actueel oordeel, besluiten van het UWV en deskundigenoordeel. Polisvoorwaarden (pdf)

Polisvoorwaarden: AEGON Gezond Werkplan
5.4.3 AEGON houdt zich het recht voor om alle van belang zijnde gegevens, zoals
bijvoorbeeld het Plan van Aanpak, op te vragen bij verzekeringnemer. Polisvoorwaarden (pdf)

- Centraal Bescherming Persoonsgegevens
Mensen die een signaal hebben over mogelijk onzorgvuldige omgang met medische gegevens kunnen het CBP hierover informeren via het signaalformulier . Signalen die bij het CBP binnenkomen, geven de toezichthouder informatie over de naleving van de wettelijke regels die zien op de bescherming van persoonsgegevens.

- FNV bondgenoten ,
meldpunt verzuimreductie. Werknemers kunnen hun ervaringen aan de vakbond doorgeven via  Meldpunt verzuimbedrijven .

- Arbodiensten en het medisch beroepsgeheim ,
Onderzoek door het College bescherming persoonsgegevens (CBP) naar onrechtmatige verstrekking van medische gegevens over werknemers aan werkgevers door arbodiensten. Rapport

Advies voor inrichting en overdracht van het bedrijfsgeneeskundige dossier .
Hierin komt aan de orde op welke wijze bedrijfsgeneeskundige dossiers opgebouwd moeten worden en op welke wijze ermee moet worden omgegaan in het licht van de geldende wetgeving. Overdrachtsaspecten maken daarvan een belangrijk onderdeel uit. Advies -

Arboportaal.nl
Website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Alles over arbeidsomstandigheden. Website
 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor