Verzekeraars beschikken door nieuwe technologieën over steeds meer informatie ('big data') over het gedrag van hun klanten. Die informatie mag er echter niet toe leiden dat groepen klanten worden uitgesloten van verzekeringen. Dat stelt brancheorganisatie Verbond van Verzekeraars vrijdag.
Verzekeraars beschikken door nieuwe technologieën over steeds meer informatie ('big data') over het gedrag van hun klanten. Die informatie mag er echter niet toe leiden dat groepen klanten worden uitgesloten van verzekeringen. Dat stelt brancheorganisatie Verbond van Verzekeraars vrijdag.
De hoeveelheid informatie waar verzekeraars iets aan hebben neemt toe doordat processen en apparaten worden gekoppeld aan internet. Zo geven kastjes die in auto's worden geïnstalleerd inzicht in het rijgedrag van mensen.Veilige chauffeurs kunnen daarbij beloond worden met een lagere premie. Of delen mensen gezondheidgegevens via wearbles en apps. Recent onderzoek wijst uit dat bijna de helft van de Nederlanders bereid is medische data te delen met verzekeraars in ruil voor een lagere premie.
Het Verbond probeert in een vrijdag gepubliceerd rapport zorgen over dit onderwerp weg te nemen. Een van die zorgen is de vrees voor uitsluiting van een verzekering door big data. Mocht dat echter gebeuren, dan steken de verzekeraars de koppen bij elkaar om met een oplossing te komen, aldus een woordvoerder van de brancheorganisatie.
Het Verbond gaat daartoe jaarlijks monitoren of inderdaad bepaalde groepen worden uitgesloten. Ook wordt bekeken of er door het gebruik van big data grote verschillen optreden in premies voor bepaalde groepen.
De woordvoerder van het Verbond wijst erop dat niet kan worden toegezegd dat het nooit zal voorkomen dat iemand een verzekering niet kan afsluiten. ,,Andere factoren dan big data kunnen daartoe leiden. Bijvoorbeeld als iemand tig keer schade heeft veroorzaakt. Dan wordt verzekeren lastig.’’