De regio Utrecht heeft een nieuw plan gepresenteerd als alternatief voor de verbreding van de A27. Die verbreding wil de regio tegenhouden omdat daardoor een bijzonder stuk bos met monumentale bomen verloren gaat. Zembla maakte daarover de uitzending ‘De strijd over asfalt’.
Het ministerie wil al sinds 2010 de A27 bij Utrecht verbreden van 10 naar 14 rijstroken. Ondanks verzet uit de hele regio bleef de vorige minister, Cora van Nieuwenhuizen, het plan stug doorzetten. Kabinet Rutte IV nam in het coalitieakkoord op dat het kabinet wilde afzien van de plannen als de regio Utrecht met alternatieven zou komen om het fileprobleem tegen te gaan. Dat alternatieve plan ligt er sinds gisteren. Minister Harbers heeft er nog niet op gereageerd.
Het Utrechtse plan bestaat uit drie pijlers: het verminderen van de verwachte groei van het autoverkeer, het verhogen van de capaciteit binnen het bestaande traject en het beter benutten van de omliggende wegen. Met deze maatregelen is het volgens de gemeente niet nodig om bos te kappen.
Kijk een samenvatting van ons onderzoek naar 'De strijd over asfalt':
In de komende maanden onderzoekt de regio de effecten op de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en de leefbaarheid in bestaande en nieuwe woongebieden rond de Ring A27. Daarna wordt een definitief plan samengesteld en tussentijdse resultaten van het onderzoek zal de regio delen met de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.
Gedeputeerde Schaddelee: “Veel van het autoverkeer dat nu over de A27 rijdt, komt uit de stad of uit de buurt. Als we die mensen kunnen stimuleren om met het ov of met de fiets te gaan, of waar mogelijk een andere route te kiezen, dan is extra asfalt niet nodig. En hoeven we niet te tornen aan Amelisweerd, een groene uitvalsbasis waar veel inwoners van stad en provincie aan gehecht zijn.”
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.