Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Treinramp gevaarlijke stoffen ook hier mogelijk

02-07-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
137 keer bekeken
  •  
gevaar-op-het-spoor
Ook in Nederland is een ramp met een trein met gevaarlijke stoffen zoals in Italië mogelijk. Dat zegt deskundige Ben Ale naar aanleiding van het ongeluk gisteren in Viareggio, waarbij twee wagons met vloeibaar gas explodeerden en zestien mensen omkwamen.
In de Volkskrant zegt de hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding aan de Technische Universiteit Delft: "Het wordt hoog tijd dat de regering duidelijke richtlijnen opstelt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor."

In 2002 onderzocht ZEMBLA al in ' Gevaar op het spoor ' het vervoer van gevaarlijke stoffen met de trein. Op dat moment reden er dagelijks in Nederland ongeveer 150 goederentreinen met onder andere chloor, lpg en ammoniak door veelal dichtbevolkte gebieden. ZEMBLA liet toen zien dat regelmatig de benodigde vergunningen voor het vervoer ontbraken. Zo werd in Venlo al twintig jaar de risiconorm veertig keer overschreden.

Kleine maar reële kans
De kans dat een trein met gevaarlijke stoffen verongelukt in een woongebied noemt hij klein "maar dat is die in Italië ook niet", voegt hij er in de krant aan toe. Het gaat om een kans van 1 op 200.000, klein dus, maar reëel, aldus Ale.

In Nederland wordt vijf procent van alle lpg, chloor en ammoniak per spoor vervoerd. De rest gaat per boot of over de weg. In totaal gaat het om ruim 100.000 wagons met gevaarlijke stoffen. Deze wagons gaan onder andere langs Amsterdam en Utrecht en langs de Brabantroute. Zo rijdt elke week een ammoniaktrein over het Amsterdamse spoor. In 2003 ontspoorde in Halfweg een trein met ammoniak, waarbij een scheur ontstond. Er ontstond toen geen lek.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.