Een half jaar na de - flink vertraagde - invoering van het nieuwe C2000-netwerk zijn er nog steeds plekken waar structureel onvoldoende dekking is, waardoor vooral de politie al maandenlang kampt met communicatieproblemen. Als oplossing moet de applicatie Push-to-Talk ‘semipermanent’ ingezet worden. Dit blijkt uit een nieuw aanbestedingsplan. De app moet ook kunnen functioneren als vangnet, wanneer de verbinding met C2000 wegvalt.“Dit is goed nieuws voor op de lange termijn, tegelijkertijd geef je hiermee aan dat het ‘nieuwe’ C2000 is mislukt”, zegt Henk van Beek, hoofdredacteur van verbinding.tv, een techvakblad over communicatienetwerken.
Alle hulpdiensten in Nederland zijn eind januari overgeschakeld op een nieuw systeem dat het oude C2000 vervangt. Sindsdien hapert het nieuwe crisiscommunicatiesysteem. De problematiek speelt vooral bij de politie: dat lijkt te maken te hebben met de intensiteit waarmee de politie gebruik maakt van het spraaknetwerk van C2000 en de snelheid van verplaatsen.
Tijdelijke appPush-to-Talk wordt momenteel al bij de politie als tijdelijke app ingezet zodat politiemedewerkers elkaar onderling beter kunnen bereiken. “De app werkt al veel beter dan een paar maanden geleden. Na een paar updates is het gebruiksvriendelijker geworden en met de juiste middelen, als een headset, werkt het bijna als een portofoon”, vertelt Koen Simmers, bestuurder van de Nederlandse Politiebond (NPB). “Het nadeel is wel dat de app energie slurpt, waardoor je mobiel na twee uur leeg is.”
Politiewoordvoerder Wendy Gehrmann benadrukt dat het gaat om een ‘aanvullend middel’ op C2000. Gehrmann wil het huidige communicatiesysteem zeker niet als ‘mislukt’ beschouwen: “Dan doen we systeem echt tekort, voor veel van onze politieagenten werkt het systeem wel degelijk.”
‘Nieuwe, nieuwe C2000’Volgens Henk van Beek is dit de eerste stap naar een ‘nieuwe, nieuwe C2000’. Minister Grapperhaus schreef
afgelopen november aan de Kamer om, op advies van de AIVD, ‘over te gaan naar een oplossing waarbij de afhankelijkheid van landen met een offensief cyberprogramma gericht tegen Nederlandse belangen is geminimaliseerd’. De AIVD liet eerder weten het ‘
onwenselijk’ te vinden om samen te werken met het Chinese hightechbedrijf Hytera, wat nu het geval is bij C2000.
“In de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk werken ze al met een 4G-dienst, die erg goed werkt”, zegt Van Beek. Hij legt uit hoe het werkt: “In een vol stadion belt iedereen via dezelfde telefoonpaal. Nu is het idee dat een deel van het netwerk, het zogenoemde slicing, wordt gereserveerd voor de hulpdiensten.” Niemand anders kan dus op dat specifieke netwerk behalve de diensten.
“Push-to-Talk wordt dus nu ingezet als hulp voor diensten die problemen hebben met C2000, en tegelijkertijd kunnen ze gaan testen met de 4G-dienst zodat Hytera op den duur afgezworen kan worden”, denkt Van Beek. “Best slim.”
C2000 blijft in ieder geval nog vijf jaar het vitale communicatiesysteem, bevestigt ook politiewoordvoerder Gehrmann. Volgens haar is het nog te voorbarig om te stellen dat de huidige app inderdaad de opvolger van C2000 wordt.
Calamiteit C2000In 2018 besteedde Zembla aandacht aan de problemen met het oude netwerk in de uitzending '
Calamiteit C2000'. Ook werd de aanbesteding van het nieuwe netwerk onder loep genomen: het ministerie van Justitie en Veiligheid koos daarbij voor de goedkoopste aanbieder. Twee bedrijven die claimden de “bewezen technologie” in huis te hebben, kregen het maar niet voor elkaar, waardoor de lancering enorme vertraging opliep.
Bekijk hier de uitzending: