Reclame-uitingen van olie- en gasbedrijf Shell over zijn programma voor CO2-compensatie zijn misleidend. Het bedrijf wekt volgens de Reclame Code Commissie de indruk dat het hele bedrijf CO2-neutraal opereert en dat compensatie van CO2-uitstoot door aanplant van bossen alle schadelijke gevolgen wegneemt. De commissie bepaalde daarom in twee zaken dat Shell met die reclames moet stoppen.
De uitspraken betroffen reclames op de achterkant van een tankwagen en algehele uitingen voor het programma waarbij tankende klanten 1 cent per liter extra betalen om de uitstoot te compenseren. De uiting op de vrachtwagen met de tekst "Ik ben CO2-neutraal op weg" werd door een klager als verwarrend gezien omdat Shell in een branche werkt die juist veel uitstoot van CO2 veroorzaakt. Shell verweerde zich dat de tekst op de vrachtwagen sloeg en niet anders kon worden opgevat, maar de commissie ging daar niet mee. De term op weg zijn heeft namelijk ook een figuurlijke betekenis.
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.