‘Schiphol rekent zich rijk met achterhaalde milieuberekeningen’
25-08-2016
•
leestijd 2 minuten
•
71 keer bekeken
•
Schiphol zegt dat het minder geluidshinder veroorzaakt dan in werkelijkheid het geval is. De luchthaven heeft verouderde rekenmethodes gebruikt die tot rooskleuriger uitkomsten leiden dan wanneer er met actuele rekenmethodes zou zijn gewerkt.
Die conclusie trekt de Commissie voor de Milieueffectrapportage MER donderdag in een nieuw advies, schrijft
de Volkskrant
. Het advies is gemaakt in opdracht van de Omgevingsraad Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Als de conclusies van de commissie worden overgenomen, zal Schiphol haar huiswerk over moeten doen.
Om door te kunnen groeien moet Schiphol aantonen dat de geluidshinder binnen bepaalde normen blijft. Dat is zo afgesproken. Met de verouderde rekenmethodes is dat het geval en kan de luchthaven doorgroeien, maar als je de huidige rekenmethodes zou toepassen is de milieuwinst minder groot. Dat zou dan kunnen betekenen dat de luchthaven dan ook minder mag uitbreiden.
Nieuwe start- en landingsprocedure
De milieuwinst moet vooral komen van een nieuwe start- en landingsprocedure. Bij die procedure stijgen vliegtuigen sneller naar grote hoogte en volgens de luchthaven leidt dat tot minder overlast en meer milieuwinst. Maar de MER-commissie denkt daar anders over. Volgens het MER-advies moet Schiphol de milieuvoordelen opnieuw uitrekenen met de huidige actuele rekenmethodes om een écht goed beeld te schetsen van de milieuwinst.
Het enige milieuvoordeel is dat vliegtuigen dankzij de nieuwe start- en landingsprocedure minder kerosine verbruiken, zo blijkt uit eerdere proeven. Dat leidt tot minder uitstoot, maar het bespaart de luchthaven ook geld.
Of de luchthaven met opzet met een verouderde methode heeft gerekend is vooralsnog niet duidelijk. Maar de bewonersvereniging die regelmatig met Schiphol aan tafel zit is er boos over en zegt dat de luchthaven zich al veel langer rijk rekent.
Lees het volledige rapport van de Commissie MER
hier
.
Vrijstaat Schiphol
De geluidsoverlast van Schiphol is al jaren onderwerp van hevige discussies. In 2009 maakte Zembla een uitzending over het probleem. '
Schiphol is een schoolvoorbeeld van iets dat belangrijk is voor het land, maar waar buitengewoon amateuristisch mee wordt omgesprongen'
, zei destijds emeritus hoogleraar van de TU Delft, Guus Berkhout.