Het
schip de MSC Zoe dat 342 zeecontainers verloor op nieuwjaarsavond, raakte de
zeebodem. Die conclusie trekken deskundigen in het tweede deel van de
uitzending van ZEMBLA op basis van een nauwgezette reconstructie.
Uit
de reconstructie blijkt dat de MSC Zoe meer dan dertig graden slagzij maakte.
“Het schip is zestig meter breed. Met dertig graden slagzij neemt de diepgang
zeker met 15 meter toe. Dan moet ie ‘gestoten’ hebben, de grond hebben
geraakt.” Dat concludeert Klaas Reinigert, oud directeur van bergingsbedrijf
Smit Tak en voormalig adviseur van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
Kijk het eerste deel van 'De ramp op het wad' terug
Extreme slingeringen
Oud-loods
Gerrit Terpstra onderschrijft de conclusie: “Ik denk dat door de
weersomstandigheden en de extreme slingeringen, het schip de bodem heeft
geraakt.” Terpstra wijst op de ondieptes in de route die de MSC Zoe voer, met
name die boven Terschelling: “Er zijn daar stukken van maar 17 meter diep en
zelfs van 16,4.”
Uit
onderzoek van ZEMBLA blijkt dat de Zoe begin januari met een diepgang van 12,7
meter door de ondiepe zuidelijke route boven de Wadden voer. Door de heersende
weersomstandigheden, noordwesterstorm windkracht 8, maakte het schip slagzij.
Uit meerdere bronnen blijkt dat die opliep tot meer dan dertig graden. De romp
van de Zoe kwam daardoor meters dieper te liggen, waardoor het schip volgens
deskundigen de zeebodem raakte. Ze verwijzen naar een tabel in de Passage
Planning Guide, een nautisch standaardwerk van Witherby’s uit Edinburgh.
Daaruit blijkt dat de diepgang van een schip zoals de Zoe bij slagzij met
meters toeneemt.
Onderzoek naar toedracht
Meerdere
instanties onderzoeken de toedracht van de ramp, in Nederland zijn dat de
Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) en het Openbaar Ministerie (OM). Zij
zullen hun bevindingen naar verwachting begin volgend jaar openbaar maken. De
OVV en het OM wilden ZEMBLA niet te woord staan, maar één betrokken onderzoeker
bevestigt in de uitzending: “Aan een instrument op de brug was te zien dat het
schip meer dan dertig graden slagzij had gemaakt.”
Containerschepen
als de MSC Zoe kunnen, op weg naar de Duitse havens, kiezen uit twee routes, de
noordelijke ‘diepwater route’ en een ondiepere zuidelijke, dicht langs de Waddeneilanden.
Vrachtschepen nemen standaard de zuidelijke vaargeul omdat die korter is. Dat
zou nu volgens bergingsexpert Klaas Reinigert kunnen veranderen: “Als het schip
de grond geraakt heeft, dan is misschien die route niet meer veilig.”
Rederij
MSC ontkent dat de MSC Zoe de zeebodem heeft geraakt. Wel stuurt de rederij z’n
containerschepen inmiddels via de noordelijke route. Tegenover ZEMBLA zegt een
woordvoerder over die keuze: “In afwachting van de onderzoeken kiest MSC er
vrijwillig voor om de noordelijke route te nemen, ondanks dat we de zuidelijke
als veilig beschouwen.”
Bemanningsleden
vreesden voor hun leven
De
programmamakers legden contact met bemanningsleden van de MSC Zoe. Eén van hen
vertelt dat het schip meer dan dertig graden slagzij maakte op de avond van de
ramp: “Twee of drie keer rolden we heel heftig, zo’n vijfendertig graden. Ik
was bang om dood te gaan.” Andreas Latz, geestelijk verzorger van het
zeemanshuis in Bremerhaven, was aan boord van de Zoe toen het schip in
Bremerhaven aan de kade lag: “ Ze waren opgelucht dat er geen gewonden waren
gevallen. Sommige bemanningsleden hebben doodsangsten uitgestaan. Ze zeiden
tegen me dat ze die nacht een paar keer dachten dat ze de dageraad niet meer
zouden zien.” Ook tegenover Latz verklaarden leden van de bemanning dat de Zoe
meer dan dertig graden slagzij maakte.
Kustwacht
De
Kustwacht in Den Helder pleit in ZEMBLA voor meer bevoegdheden om het drukke
scheepsverkeer boven de Wadden beter te kunnen reguleren. “Op dit moment hebben
de mensen hier op het Kustwachtcentrum niet de taak om het scheepverkeer actief
te begeleiden. Ze zijn er niet voor opgeleid, ze hebben de bevoegdheid niet en
de middelen ontbreken. Als zo’n taak hier in de toekomst zou worden belegd,
zouden we dat toejuichen. “ Van der Pol bevestigt in ZEMBLA dat de Kustwacht de
kapitein van de Zoe dan actief had kunnen benaderen: “Dan hadden we de kapitein
kunnen waarschuwen voor het risico dat hij tegemoet ging.”
Reconstructie
Twee
weken geleden onthulde ZEMBLA een rapport van de Duitse haveninspectie. Daarin
werd geconstateerd dat de MSC Zoe rompschade had die van ‘invloed was op de
zeewaardigheid’. De organisatie doet geen mededelingen over de aard van de
schade en wil dus ook niet zeggen of die is ontstaan omdat het schip de
zeebodem heeft geraakt.
In
de vervolguitzending van het tweeluik ‘De ramp op het Wad’ reconstrueert ZEMBLA
de reis van de MSC Zoe van Sines (Portugal) naar eindbestemming Bremerhaven. De
redactie vroeg de ‘Automatic Identification System’ (AIS) op. Dat zijn data
over de locatie, koers en snelheid van het schip. Daarnaast raadpleegde de
redactie databases van Rijkswaterstaat en officiële zeekaarten voor nauwkeurige
informatie over het weer, golfhoogten en de zeediepte waar het schip die avond
mee te maken kreeg.
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.