Adam Dickson, een voormalig Boeing manager die ook aan de 737 MAX heeft gewerkt, zegt in Zembla dat er vanuit de top van het bedrijf grote druk werd uitgeoefend op medewerkers om het vliegtuig zo goedkoop en snel mogelijk op de markt te brengen. “Kostenbesparingen waren uiterst belangrijk bij de productie van de 737 MAX. Elke afdeling moest een bepaalde hoeveelheid geld uit het vliegtuig halen. Wanneer tijdsdruk wordt uitgeoefend om kosten uit het vliegtuig te halen en er gebrek is aan middelen om dat werk echt goed te doen, kan dat de veiligheid hebben beïnvloed.”
Dickson werkte bijna 30 jaar als technisch manager bij het bedrijf. Vorig jaar nam hij ontslag omdat hij vond dat er bij Boeing te veel nadruk was komen te liggen op commercie en kostenbesparingen. “Het maakt deel uit van de culturele verandering in het laatste decennium bij Boeing, waar de kosten en het schema altijd leidend zijn. Maar dit ging ver boven alles wat we eerder hadden meegemaakt.”
“Er is geen twijfel dat Boeing bezuinigde ten koste van de veiligheid”, zegt advocaat Steve Marks in Zembla. Hij staat meer dan honderd nabestaanden bij in een juridische procedure tegen Boeing. “Boeing was meer door tijd gedreven dan door veiligheid bij het op de markt brengen van dit toestel.”
Haast “Ik geloof dat de 737 Max haastig op de markt is gebracht”, zegt Dickson. “De klant wilde het heel, heel snel. Als manager voelde ik de druk om de documentatie voor certificering te bespoedigen.” Dat het toestel met grote spoed is ontwikkeld, bevestigt ook Joris Melkert, docent luchtvaartechniek aan de Technische Universiteit Delft “Jazeker hadden ze haast, want concurrent Airbus lag voor in de ontwikkeling. Die hadden hun vliegtuig al grotendeels ontwikkeld en dat verkocht fantastisch, dus Boeing had wel haast.”
Ongelukken De 737 MAX, het gloednieuwe model van Boeing, staat wereldwijd al bijna een jaar aan de grond, na twee ongelukken waarbij 346 mensen om het leven kwamen. Een van de nabestaanden is de Nederlandse Huguette Debets. De vader van haar drie jonge kinderen overleed bij de crash in Ethiopië. Zembla volgt Debets in haar juridische en persoonlijke strijd tegen Boeing en onderzoekt waarom deze ‘vliegende doodskisten’, zoals een Amerikaanse senator ze noemt, in het luchtruim werden toegelaten.
Boeing laat in een reactie weten niet te hebben bezuinigd op de ontwikkeling van de 737 MAX. “Veiligheid is altijd de eerste prioriteit. De 737 MAX was een zesjarig ontwikkelingsprogramma dat werd uitgevoerd volgens dezelfde bedrijfsprocessen en identieke FAA-vereisten en -processen die de certificering van eerdere nieuwe vliegtuigen updates beheersten.”