Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Rabobank grootste Liegebeest 2018: 'de bank investeert in plofkippen en megastallen'

03-09-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
130 keer bekeken
  •  
ANP - Rabobank
De Rabobank is in een verkiezing die is uitgeschreven door de dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier uitgeroepen tot de 'grootste Liegebees' van 2018. De bank kreeg voor zijn verhaal over een verduurzaming van de voedingssector de helft van alle 25.000 stemmen en stak daarmee ver boven andere kandidaten uit, aldus Wakker Dier.
Volgens de stemmers doet Rabobank in zijn tv-campagne met de slogan 'Growing a better world' alsof de bank de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid, zegt Wakker Dier, investeert de bank in plofkippen, megastallen en fastfoodketens. "Growing megastallen together geeft geen betere wereld", aldus Anne Hilhorst van het campagneteam.
KFC en McDonald's
Wakker Dier zegt te weten dat de Rabobank tussen 2012 en 2017 6,8 miljard euro investeerde in grote vleesgiganten, zoals fastfoodketens KFC en McDonald's. Ook financierde de bank volgens Wakker Dier de Oekraïense plofkippengigant MHP, die jaarlijks 332 miljoen plofkippen levert, bijna net zoveel kippen als in heel Nederland.
AH niet meer genomineerd als Liegebeest van het jaar, deze bedrijven nog wel...
Zuivelbedrijf Campina eindigde in de competitie als tweede, ECOstyle als derde. Campina was genomineerd omdat op de melkverpakkingen staat dan hun koeien verantwoord oud worden, terwijl de koeien volgens de dierenwelzijnsorganisatie meestal voor hun zesde levensjaar naar de slacht gaan. Een gezonde melkkoe kan veertien jaar oud worden.
ECOstyle
Kandidaat ECOstyle, een producent van diervoeding, suggereert volgens Wakker Dier met de merknaam een biologisch keurmerk te hebben, terwijl hun hondenvoer plofkip en industrievarken bevat.
Supermarkten Jumbo en Albert Heijn waren aanvankelijk ook genomineerd, maar werden van de lijst gehaald. Dit gebeurde omdat Jumbo besloot te stoppen met de verkoop van levende kreeften en Albert-Heijn besloot om een valse welzijnsclaim over plofeend van de verpakking te halen.
Leugenachtige claims
Met de jaarlijkse Liegebeestverkiezing wil Wakker Dier "leugenachtige claims" over dierenwelzijn aan het licht brengen. Vorig jaar werd Albert Heijn uitgeroepen tot grootste Liegebeest, het jaar ervoor het kalfsvleesmerk Vitel-oké.
Bron: ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.