Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

PvdD en D66 stellen kamervragen over uitzending ‘Bedreigd: Nederlands koraal’

04-03-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
514 keer bekeken
  •  
Zembla Bonaire Bopec pier1

D66 en de Partij voor de Dieren (PvdD) hebben naar aanleiding van de Zembla-uitzending over bedreigd koraal op Bonaire, Kamervragen gesteld aan Rob Jetten, minister van Klimaat en Energie. De partijen willen zeker weten dat de pier in het kwetsbare koraal van energiebedrijf Bonaire Brandstof Terminals (BBT) er niet komt. Ook willen ze van de minister weten waarom er gekozen is om te investeren in BBT, dat fossiele brandstoffen importeert, in plaats van in een plan uit 2019 om het eiland voor 80 procent te verduurzamen.  

In de uitzending van Zembla is te zien hoe een belangrijkste toeristische inkomstenbron van Bonaire, het koraal, werd bedreigd door zeer omstreden bouwplannen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) wilde een nieuwe olie op- en overslagfaciliteit op het eiland bouwen, waarvoor mogelijk een nieuwe pier moest worden gebouwd midden in het koraal.

Bouw van pier van de baan

Vlak voor de uitzending van Zembla kondigde Bonaire Brandstof Terminals (BBT), aan dat de pier er niet komt en dat het bedrijf gaat inzetten op duurzame energie. Het bedrijf denkt dat voor elkaar te krijgen met een toegezegde investering van 10 miljoen euro van het ministerie van EZK, dat tevens 100 procent aandeelhouder is van BBT.

BBT werd vorig jaar opgericht om de energievoorziening op het eiland te garanderen na het faillissement van de oude terminal Bopec. Tegenstanders van de plannen voor een nieuwe pier (waaronder Tweede Kamerleden en Edison Rijna, de gezaghebber van Bonaire) vreesden schade aan het kwetsbare koraal. Daarnaast vinden ze een miljoeneninvestering in fossiele brandstoffen niet meer van deze tijd.  

Kamerleden Wassenberg en Van Raan (PvdD) en Boucke en Wuite (D66) willen dat minister Jetten bevestigt dat de pier in het Willem-Alexander Natuurreservaat voorgoed van de baan is. Ook willen ze weten wie er achter de beslissing zat en om welke reden de plannen zijn afgeblazen. De Kamerleden hebben ook vragen over de mogelijke bouw van een andere havenpier in het zuiden van Bonaire. “Kunt u toezeggen dat ook een dergelijke pier in het zuiden met als doel het transport van fossiele brandstoffen voor Bonaire Brandstof Terminals (BBT) er niet gaat komen?”, schrijven de Kamerleden. 

Duurzame energie van WEB

Ook zijn er vragen over de subsidieaanvraag van het Water-en Energiebedrijf Bonaire (WEB). In de Zembla-uitzending is te zien dat WEB in 2019 met een plan komt om het eiland bijna volledig duurzaam te maken. Een plan, waarbij nog maar voor 20 procent behoefte zal zijn aan olie. Daardoor wordt het eiland ook minder afhankelijk van de alsmaar stijgende olieprijzen.Het verduurzamen van elektriciteitsproductie heeft ook nog eens het voordeel dat energietarieven gehalveerd kunnen worden.

In 2020 dient WEB, na enthousiaste reacties van het ministerie, een subsidieaanvraag in van rond de 40 miljoen euro. Ondanks herhaaldelijke verzoeken van WEB, is er echter nooit officieel door het ministerie gereageerd op het plan. Kamerleden willen nu weten op basis van welke argumenten het besluit is genomen om de gevraagde investering vanuit WEB niet toe te zeggen. Ook vragen ze minister Jetten om alsnog de plannen van WEB serieus te bekijken en waar nodig voor te leggen ter besluitvorming.

10 miljoen

In plaats van de plannen van WEB wordt er nu dus door het ministerie 10 miljoen euro geïnvesteerd in BBT om wind- en zonne-energie in combinatie met een energieopslag te realiseren. Binnen een paar jaar zou 75 procent van de energievoorziening op Bonaire, duurzaam moeten zijn opgewekt volgens BBT. 

De Kamerleden willen weten waarom het besluit is genomen om 10 miljoen uit te besteden en op basis van welke berekeningen dit als voldoende wordt geacht om te verduurzamen. “Kunt u toelichten wat de verwachte impact van de geplande investering van 10 miljoen aan BBT zal zijn? Hoe zorgt u ervoor dat deze 10 miljoen ten volste benut wordt voor verduurzaming?”, schrijven de Kamerleden. Ook willen ze weten waarom een bedrijf dat fossiele brandstoffen importeert is uitgekozen om verduurzaming op Bonaire te realiseren. 

Kijk de uitzending 'Bedreigd: Nederlands koraal'

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor