Problemen met C2000 nog steeds niet opgelost: 'Geen kwestie van maanden'
03-04-2020
•
leestijd 4 minuten
•
173 keer bekeken
•
De problemen met het vernieuwde C2000-systeem zijn nog steeds niet opgelost. Dat laat Koen Simmers, bestuurder van de Nederlandse Politiebond (NPB), aan Zembla weten. "Zeer recent, tot gisteren nog aan toe, waren er incidenten." Simmers heeft vernomen dat het nog heel lang kan gaan duren voordat C2000 bij de politie naar behoren werkt, ondanks dat de minister van justitie en veiligheid Ferd Grapperhaus begin maart nog zei dat 'de hoogste prioriteit' wordt gegeven aan het oplossen van de problemen rondom het communicatiesysteem. Een woordvoerder van Grapperhaus laat weten nog niet te kunnen reageren op vragen van Zembla in verband met een kamerbrief die in de loop van volgende week verzonden zal worden naar de Tweede Kamer. 'Signalen uit het hele land' Simmers, zelf agent in Tilburg, heeft het idee dat het systeem na een paar updates ietsjes is verbeterd. Zo kreeg hij na de overschakeling eind januari op het nieuwe C2000 systeem, een tijd lang geen meldingen meer binnen op het politiebureau waar hij zelf werkt: dat is inmiddels opgelost. Maar als bestuurder van de NPB krijgt hij signalen uit het hele land dat de problemen nog steeds groot zijn. Zo kreeg hij melding van een collega dat afgelopen weekend zich opnieuw een incident voordeed waarbij een politieagent back-up wilde inroepen, maar geen contact kreeg.
"In een dorp dichtbij Tilburg was er een man die iemand bedreigde met een mes. Mijn collega probeerde back-up te krijgen, maar het knopje werkte niet. Uiteindelijk moesten ze inzetten op een achtervolging. En dan kan je denken: dan bel je toch de meldkamer of collega's, maar dat gaat in zo een situatie niet want dat duurt te lang. Dat knopje indrukken duurt een paar seconden en dat moet gewoon werken. Elke seconde dat het niet werkt is er eigenlijk één te veel." Op diezelfde dag deed de noodknop van Tilburgse handhavers die in de problemen zaten het niet, vertelt Simmers. Zelf heeft hij standaard twee portofoons bij zich en een mobiele telefoon: "Dan hoop je dat als de een het niet doet, dat de ander wel verbinding kan maken."
Haperend systeem Eind januari zijn alle hulpdiensten in Nederland overgeschakeld op een nieuw systeem dat het oude C2000 vervangt. Er werden ongeveer 600 zendmasten 'omgezet'. Op die zendmasten draaien 90.000 portofoons en mobilofoons. Sindsdien hapert het nieuwe communicatiesysteem. De problematiek speelt voornamelijk bij de politie: dat lijkt te maken te hebben met de intensiteit waarmee de politie gebruik maakt van het spraaknetwerk van C2000 en de snelheid van verplaatsen.
Zo waren er noodsituaties waarbij agenten probeerden om spoedassistentie aan te vragen maar geen contact kregen met de meldkamer, kon de meldkamer soms niet zien waar de agenten waren en konden politiediensten onderling geen contact leggen met elkaar. Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid zei toen nog dat het systeem opstart- en aanloopproblemen kent: "In de beginfase zullen bepaalde functionaliteiten niet werken tot de instellingen zijn geoptimaliseerd."
Tien tot honderd meldingen per dag Eind februari stuurde de Ondernemingsraad van de politie een brandbrief naar korpschef Akerboom en minister Grapperhaus over C2000: door het haperende systeem kon de veiligheid van hulpverleners en burgers in gevaar komen. Politie vakbond ACP waarschuwde voor mogelijk dodelijke gevolgen door falen van het systeem. In een kamerbrief begin maart schreef Grapperhaus dat er 'met man en macht wordt gewerkt om de problemen op te lossen'.
Er kwamen toen dagelijks tien tot honderd meldingen binnen over problemen met het systeem. Een nazorgteam, dat uitgebreid werd en waarbij extra experts werden ingeschakeld, zou actief blijven tot 27 maart. De minister: "Daarna zal bezien worden of er inderdaad sprake is van aanloopproblemen of dat er meer aan de hand is." Uit de Kamerbrief die de minister in de loop van volgende week zal versturen, moet blijken of dat nazorgteam actief blijft.
Push to talk Als voorlopige oplossing liet het ministerie een app ontwikkelen, waarmee politiemedewerkers elkaar onderling beter kunnen bereiken. De app Push To Talk werd vorige week landelijk uitgerold. Koen Simmers, politieagent en bestuurder van de NPB, vindt de app niet werken. "Het is allemaal heel leuk bedacht met de beste intenties, maar je moet als agent gewoon je handen vrij hebben, om bijvoorbeeld je wapen te kunnen pakken. Als jij je zendknop indrukt, moet binnen een seconde jouw hele district je kunnen horen. Die knop zit bij mij op mijn borst. Je hebt gewoon geen tijd om je telefoon uit je zak te halen, te ontgrendelen en die app erbij te pakken."
'Collega's zijn moe geworden van het melden' Simmers vertelt ook dat collega's geen melding meer maken als het systeem hapert. "Ze zeggen dan: het heeft toch geen zin want er verandert niks. Dus als er minder meldingen zijn komt dat niet omdat er minder incidenten zijn, dat is absoluut niet waar."
Tijdens de coronacrisis werkt de politie met een minimale bezetting. Simmers: "Het liefst zouden we dan ook solo rijden in de wagen, dan zit je ook niet zo dicht op elkaar en loop je minder risico om corona te krijgen. Maar dan zit je met het probleem dat je 's nachts niet alleen wil rijden als dat ding niet werkt. En daarnaast is er nog steeds het probleem dat de meldkamer ons soms niet ziet rijden. Naast dat het gevaarlijk kan zijn, is het ook gruwelijk irritant. Maar we zijn er inmiddels aan gewend." Calamiteit C2000 In 2018 besteedde Zembla aandacht aan de problemen met het oude netwerk in de uitzending 'Calamiteit C2000'. Ook werd de aanbesteding van het nieuwe netwerk onder loep genomen: het ministerie van Justitie en Veiligheid koos daarbij voor de goedkoopste aanbieder. Twee bedrijven die claimden de “bewezen technologie” in huis te hebben, kregen het maar niet voor elkaar, waardoor de lancering enorme vertraging opliep. Bekijk hier Calamiteit C2000: