PostNL verliest zaak om pakketsorteerders en moet achterstallig loon betalen
07-05-2019
•
leestijd 2 minuten
•
179 keer bekeken
•
PostNL is verantwoordelijk voor achterstallig loon aan pakketsorteerders die via het uitzendbureau In Person werkzaam waren. Dat heeft de rechter bepaald in een zaak die was aangespannen door vakbond FNV. De uitspraak betekent dat benadeelde werknemers bij PostNL moeten aankloppen als ze een nabetaling eisen.
De zaak draait om veelal Poolse werknemers die in drie sorteercentra werkten. Zij kregen minder betaald dan de cao van PostNL omdat ze via een vorm van onderaanneming in dienst waren. Volgens FNV handelde het pakketbedrijf onrechtmatig omdat er feitelijk sprake was van uitzendwerk, waarbij ingehuurde werknemers hetzelfde moeten krijgen als vaste medewerkers.
Contracting PostNL en In Person hanteerden een constructie die
contracting
wordt genoemd. Daarbij leverde uitzendbureau In Person niet rechtstreeks arbeidskrachten aan PostNL, maar via een tussen-BV van het uitzendbureau: In Person Outsourcing. Volgens In Person is deze BV de (onder)aannemer van de sorteerklus, en geen uitzendbureau.
De rechter gaf de vakbond gelijk en stelde dat PostNL zodoende bewust van onderbetaling van de werknemers heeft geprofiteerd. Zo nam het pakket- en postbedrijf zelf het initiatief bij de samenwerking met In Person. Ook weegt de rechtbank een filmpje van een presentatie mee. Daarin is te zien hoe een toenmalig leidinggevende van PostNL aanwezigen oproept "je om de wet heen te organiseren" bij het uitbesteden van werk.
PostNL stopt met contracting PostNL kondigde in februari zelf aan te stoppen met het inzetten van personeel via onderaannemers in zijn pakketsorteercentra. Behalve vaste medewerkers worden er voortaan alleen uitzendkrachten ingezet.
De stap zette het postbedrijf omdat het naar eigen zeggen veel waarde hecht aan een gelijke beloning voor pakketsorteerders. Ook wil het bedrijf stelling nemen in de maatschappelijke discussie over het zogeheten 'contracting'. FNV juichte de stap toe, maar zei er wel meteen bij dat PostNL de zaken netjes moet afhandelen.
"Ze hebben honderden mensen jaren onderbetaald, dat moet nog rechtgetrokken worden." De rechter oordeelt nu ook dat PostNL verantwoordelijk is voor achterstallig loon aan pakketsorteerders.
100.000 euro
FNV eiste ook een schadevergoeding van 100.000 euro van PostNL. Die wees de rechter af omdat de vakbond dit bedrag al in een schikking had ontvangen van In Person. Volgens FNV is de uitspraak dan ook vooral van belang voor werknemers die geen lid van de vakbond waren en niets uit die schikking hadden ontvangen.
PostNL beraadt zich op eventuele vervolgstappen, maar wilde niet inhoudelijk op de zaak ingaan.